خبرهای داغ:
در بخشی از کتاب«شارلاتانهامی‌خوانیم: «منظومه فکری شارلاتان‌ها بر پایه دروغ و نفاق شکل گرفته و در مقام عمل نیز انسان‌هایی کاملا پررو و قانون گریز هستند آنان از هر وسیله برای حصول اهداف خود استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۷۶۳۶۸
|
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «شارلاتانها: مروری بر تشخیص و درمان توسعه نیافتگی» نوشته سید مهدی علوی‌نیا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بسیاری از منابع به موضوع توسعه یافتگی با نگرش‌های مختلف علوم انسانی همچون جامعه‌شناسی، اقتصاد، سیاست و مدیریت نگاه کرده‌اند اما در این کتاب سعی بر آن است که طرحی نو در انداخته شود و بنابراین از منظر مهندسی و سیستم و صد البته با کمک گرفتن از همین شاخه‌های مذکور علوم انسانی به تحلیل موضوع پرداخته شود.
 
نقشه راه در این کتاب بدین صورت است که در ابتدا توسعه یافتگی تعریف و معیارهای تشخیص آن تشریح و با در نظر گرفتن این معیارها، وضعیت کشورمان ارزیابی می‌شود. هدف از این ارزیابی شناخت جایگاه واقعی ایران در زمینه توسعه است.
 
وجود و انباشت انواع مختلف سرمایه همچون سرمایه‌های مادی، انسانی و اجتماعی از عوامل توسعه یافتگی هر کشوری هستند. در ادامه با ارایه استدلال‌های ساده، سرمایه اجتماعی کلید واژه توسعه معرفی می‌شود.

سرمایه اجتماعی تعریف و شاخص اندازه‌گیری آن بیان می‌شود. اعتماد، قانون مداری و مشارکت اجتماعی سه عنصر اصلی سرمایه اجتماعی تبیین می‌شوند. در مرحله بعد به این مطلب پرداخته می‌شود که سرمایه اجتماعی در یک جامعه با نگرش و کارکرد سیستم حمایتی نمود و ظهور پیدا می‌کند.
 
بدون عملکرد سیستماتیک و صد البته ساختار حمایتی امکان تولید سرمایه‌های اجتماعی در یک جامعه مقدر نیست سعی می‌شود از مهندسی سیستم و از قوانین فیزیک برای اثبات این مطلب کمک گرفته می‌شود. در ادامه آفت عملکرد سیستماتیک یک جامعه بیان شده و به دنبال آسیب‌شناسی یک جامعه سیستماتیک حمایتی است.
 
شارلاتانیسم در ادامه کتاب تعریف شده و تاثیرات منفی آن در شکل‌گیری یک جامعه سیستماتیک حمایتی تشریح می‌شود. از نمودهای رفتاری تفکر شارلاتانیسم در جامعه نمونه‌هایی در کتاب بیان شده و اساسا رفتارهایی که شارلاتانیسم است، تشریح می‌شود. در جلد اول کتاب به بحث تشخیص توسعه نیافتگی پرداخته می‌شود و تفکر شارلاتانیسم به مثابه بیماری سرطان در پیکره جامعه مشاهده می‌شود.
 
در بخش دوم کتاب چگونگی تقویت سیستم ایمنی جامعه برای مبارزه با تفکر شارلاتانیسم با بهره‌گیری از مهندسی سیستم و کنترل به عنوان بهترین روش درمانی بیان می‌شود.
 
در انتهای این کتاب به این جمع‌بندی رسیده می‌شود، که عامل اصلی عقب ماندگی ایران را در اخلاق نکوهیده بعضی از مردمان آن باید جست که آن اخلاق زشت چیزی نیست جز شارلاتانیسم.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «منظومه فکری شارلاتان‌ها بر پایه دروغ و نفاق شکل گرفته و در مقام عمل نیز انسان‌هایی کاملا پررو، مدعی و قانون گریز هستند آنان از هر وسیله برای حصول اهداف غیر منطقی خود استفاده می‌کنند. وجه مشترک مهم اخلاقی آن‌ها خودخواهی و فزون طلبی است آن‌ها همه چیز حتی امکانات عمومی را برای خود می‌خواهند آنان افرادی به غایت خودمحور بوده و از قانون تا زمانی که نیاز آنها را بر آورده می‌سازد حمایت می‌کنند و کوچکترین تداخل قانون و حقوق دیگران با منافع خود را بر نمی‌تابند. آری آنها بسیار خودخواه و فزون طلب‌اند و به همه چیز  طمع دارند اولی افسوس که این طمع به همه چیز برابر است با از دست دادن همه چیز برای خودشان و دیگران. آن‌ها از زندگی خود نیز همواره ناراضی هستند و لذتی نمی‌برند. خداوند متعال در قرآن کریم برای آن‌ها عذابی دردناک بشارت داده است.»

 «شارلاتانها: مروری بر تشخیص و درمان توسعه نیافتگی» نوشته سید مهدی علوی‌نیا با شمارگان هزار نسخه در 104 صفحه به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات آوای قلم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها