در سالروز شهادت پدر موشکی ایران سردار شهید حسن طهرانی مقدم؛

حادثه خونین در 21 آبان دانشمند برجسته و پارسایی را از عرصه علم به ملکوت کشاند/ تلاش شبانه‌روزی شهید تهرانی مقدم توسعه صنعت موشکی کشورمان را رقم زد

حادثه خونین در یکی از مراکز سپاه پاسداران که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالی‌قدر دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا سردار حسن تهرانی مقدم انجامید واقعیتی تلخ و اندوه‌بار بود.
کد خبر: ۹۰۷۶۳۴۱
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سرچشمه تهران و آن روز واقعه که به نام شهید بهشتی و هفتاد و دو تن ثبت شده است. محله ای که شاید نامش به شهدای بزرگ انقلاب گره خورده... اما سرچشمه، نام مردان بزرگ دیگری را هم در شناسنامه خود ثبت کرده است. ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ بود که در همین محله قدیمی تهران پسری به دنیا آمد که نامش را حسن نامیدند. پسری که والدینش فکر نمی کردند روزی یکی از تاثیرگذارترین مردان تاریخ ایران خواهد شد.

دوران جوانی حسن همراه با دوران مبارزات مردم با رژیم ستمشاهی بود و حسن هم مانند تمامی مردم در تظاهرات ها و فعالیتهای انقلابی حضور داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کمیته انقلاب و قبل از آغاز جنگ در تیرماه ۱۳۵۹ عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

آری این پسر نامش حسن تهرانی مقدم است. سرداری که دیگر نام و خدماتش جهانی شده است و او را بعنوان پدرموشکی ایران می شناسند.

پدر موشکی ایران در کنار رهبر انقلاب

۲۱ آبان سالروز شهادت پدر موشکی ایران

امان از آبان ماه... ماهی آشنا برای حسن و خانواده اش ... حسن تهرانی مقدم ۶ آبان ماه ۳۸ به دنیا آمد، آبان ماه ۶۳ برای دوره آموزشی پرتاب موشک به سوریه رفت و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۰ هم به شهادت رسید... خوش به حال آبان ماه...

شهید حسن تهرانی مقدم نامی نیست که بتوان به همین راحتی از آن عبور کرد. زندگی این مرد بزرگ سراسر تحرک، استرس، عشق، بصیرت، شجاعت و تخصص است.

 
۲۱ آبان سالروز شهادت پدر موشکی ایران
 
فقط انسان‌های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می کنند
شهیدحسن طهرانی مقدم

همسر شهید تهرانی مقدم با اشاره به حضور سرزده رهبر انقلاب در منزل شهید پس از شهادت ایشان گفت: حضرت آقا آمدند و در این دیدار گفتند که ۲۵ سال حاج حسن را از نزدیک می‌شناختند و فرمودند: «من خودم مصیبت زده‌ام» و این جمله خیلی‌ها را به یاد جمله امام (ره) در مورد شهادت شهید مطهری با همین مضمون انداخت.

 
۲۱ آبان سالروز شهادت پدر موشکی ایران
 

تقویم زندگی شهید تهرانی مقدم

۶ آبان ۱۳۳۸: روز تولد شهید حسن تهرانی مقدم در محله سرچشمه تهران

تیرماه ۱۳۵۹: ماه رمضان بود و حاج حسن به روستاهای محروم موفنات رفت تا برای اهالی روستا حمام و مدرسه بسازد. البته در کنار آن هم وظیفه غنی سازی کتابهای درسی مدارس را با همکاری آموزش و پرورش بر عهده داست.

۲۱ تیرماه ۱۳۵۹: در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسمی شد.

۲ آبان ماه ۱۳۶۳: اعزام به سوریه برای گذراندن دوره آموزش پرتاب موشک های دوربرد

۱۸ آبان ماه ۱۳۵۹: شهادت برادرش شهید علی تهرانی مقدم

۲۱ اسفند ماه ۱۳۶۳: پرتاب اولین موشک از طرف ایران به عراق با همت شهید تهرانی مقدم

۱۶ شهریور ماه ۱۳۶۴: انتصاب بعنوان فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه پاسداران

۱۶ شهریور ماه ۱۳۶۴: بهره برداری از موشک فاتح ۱۱۰

۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۱: بهره برداری از چهارسکوی موشکی در رژه دفاع مقدس

اول مهر ماه ۱۳۸۴: انتخاب حسن تهرانی مقدم بعنوان جانشین نیروی هوایی سپاه پاسداران

۲۱ تیرماه ۸۵/ سید حسن نصرالله: در جنگ ۳۳ روزه لبنان اگر کمک های حاج حسن تهرانی مقدم نبود قادر به مقابله با اسرائیل نبودیم.

۲۲ آبان ۱۳۸۷: بهره برداری از موشک سجیل نسل جدید موشک های دفاعی ایران

۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰: شهادت سردار بزرگ و پدرموشکی ایران شهید حسن تهرانی مقدم

 
 

... و سرانجام در روز یکشنبه 21 آبان 90 سردار شهید حسن طهرانی مقدم رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حین انجام یکی از مهم‌ترین پروژه‌های هوافضا، در پی وقوع انفجاری مهیب به همراه تعدادی از نیروهای صنعت موشکی سپاه به شهادت رسید...شواهد و قرائن نشان می‌داد که این پروژه یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین پروژه‌هایی بود که توسط این شهید بزرگوار پیگیری می‌شد.به گفته سردار محمد طهرانی مقدم (برادر شهید)، حاج حسن 2 روز قبل از شهادت -در روز جمعه- خدمت مادر بزرگوار خود رسیده و به ایشان می‌گوید که ما «کار بزرگی» در پیش داریم و 3 مرتبه از مادر می‌خواهد برای موفقیت در این پروژه دعا کند.

خیلی‌ها در مورد سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم صحبت کردند. چه آن‌ها که واقعاً ایشان را می‌شناختند و چه کسانی که فکر می‌کردند او را می‌شناسند، اما این مطلبی که خواهید خواند با تمام حرف‌ها و سخن‌ها در مورد این شهید عزیز فرق دارد. شاید این تنها مطلبی باشد که به توان گفت پاک‌ترین و زیباترین کلمات در آن جمع شدند تا عشقی را به حاج حسن منتقل کنند. دختری که نه می‌داند شهید طهرانی مقدم پدر موشکی است، نه فوتبالیست است و نه یکی از بهترین کوهنوردها. این دختر حتی نمی‌داند حاج حسن چه پست و مقام والایی دارد. او فقط می‌داند که این شهید جای پدرش را پر کرده و فاطمه سادات حاج حسن را در اوج گمنامی بیش از هر هم‌رزم و دوست دیگری می‌شناسد و به او می‌گوید با تو نداشتن پدر را احساس نمی‌کنم ای پدر تمام  بچه‌های بی‌سرپرست!

 

حادثه خونین در یکی از مراکز سپاه پاسداران که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالی‌قدر دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا سردار حسن تهرانی مقدم انجامید واقعیتی تلخ و اندوه‌بار بود. آن جان‌برکفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند. شهادت بی‌شک ترین آرزوی آنان بود. لیکن فقدان مردان بزرگ در هر کشور و جامعه‌ای برای آن مردم و آن کشور تأسف‌بار است. ما هم در غم این عزیزان با خانواده‌های آنان شریک و همدردیم. عزیزان من امیدوار به تفضل بی‌انقطاع حضرت حق و با استمداد از ارواح شهیدانتان تلاش و همت را دو چندان کنید تا همه پیش از پیش بدانند که شهادت برای ما توفیق الهی و مایه برکت و عروج برتر است. تسلیت صمیمانه خود را به بازماندگان و دوستان و همکاران این شهدا تقدیم می‌دارم.

 تنها مقام معظم رهبری شهید تهرانی مقدم را می‌شناختند ضمن اینکه بود. پدر من تنها یک الگو برای خانواده نبود؛ بلکه برای تمامی انسان‌های آزاده جهان می‌تواند الگوی مناسبی باشد. ما خود نیز ایشان را نمی‌شناختیم و پس از شهادت متوجه خدمات و بزرگی ایشان شدیم زیرا می‌توان گفت حتی بیشتر از اینکه جوانان ایرانی او را بشناسند، بسیاری از جوانان لبنان و فلسطین ایشان را می‌شناختند و در ایران نیز کسی بیشتر از مقام معظم رهبری وی را نمی‌شناختند.

به جوانان امروز باید بگویم در این دوره که جوانان حضور شهیدان را درک نکردند و زندگی به صورت بسیار مادی گرایانه دنبال می‌شود و توجهات به مقام و پول و مدرک افزایش‌یافته است؛ جوانان باید بدانند کسانی بودند که در راه خدا، اسلام و نظام فعالیت می‌کردند و جان خود را نیز در این راه از دست داده‌اند.

رهبر انقلاب ایشان را با صفت سردار عالی‌قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا نام برده‌اند و هر کدام از این صفات برای ما حامل پیامی است و این پیام کسب علم و دانش و فناوری توأم با زهد و تقوا و توکل است و این عوامل با هم عامل سازندگی است. رهبر معظم انقلاب در زمان حضور خود نزد ما فرمودند: خودم مصیبت زده‌ام.


شهید حسن تهرانی مقدم که در انفجار پادگان ملارد به شهادت رسید وصیت کرده بود روی سنگ قبرش بنویسند: اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار