دونالد ترامپ با وقاحت تمام و بدون توجه به ندای رهبران جهان یا قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر متوقف‌‌کردن تحریم‌ها تا صدور حکم و با عبور از موازین اصولی منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی حقوق بشر، نه‌تنها تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه ایران اعلام می‌کند، بلکه از اینکه مردم ایران را به مرز مصیبت و تنگدستی هدایت کرده، با لذت یاد می‌کند.
کد خبر: ۹۰۷۶۲۵۹
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، دونالد ترامپ با وقاحت تمام و بدون توجه به ندای رهبران جهان یا قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر متوقف‌‌کردن تحریم‌ها تا صدور حکم و با عبور از موازین اصولی منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی حقوق بشر، نه‌تنها تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه ایران اعلام می‌کند، بلکه از اینکه مردم ایران را به مرز مصیبت و تنگدستی هدایت کرده، با لذت یاد می‌کند. اولین اصل حقوقی جهان، حق حیات برای همه ملل و مردم محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم مانع زندگی و حیات انسانی شود. مردم ایران با داشتن همه ابزارها و امکانات زندگی می‌توانند سالم، توسعه‌یافته، مرفه و در کمال شخصیت زندگی کنند. این حق را هیچ کشوری نمی‌تواند از مردم ایران سلب کند. اقدامات دونالد ترامپ دقیقا حق حیات و آزادی مردم ایران را هدف گرفته که طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، این عمل ممنوع است.

امروز با پیوستن بیشتر کشورها به این دو میثاق، اجرای آنها جنبه حقوق عرفی یافته و قاعده آمره شده‌اند. به‌عبارت دیگر هیچ کشور و هیچ فردی از جمله دونالد ترامپ نمی‌تواند از اجرای آنها عدول کند. ترفند دونالد ترامپ و همکاران تندروی او این است که از ترس محکوم‌شدن در مجامع حقوقی مانند دادگاه بین‌المللی جنایی و دیوان بین‌المللی دادگستری، از سه موضوع فاصله می‌گیرند که مسئولان ایران نباید فریب آن را بخورند؛ اول اینکه هدف تحریم آنها، مردم ایران نیست، دوم اینکه هدف آنها سرنگونی حکومت ایران نیست، سوم اینکه اقلام کشاورزی، غذایی و دارویی از تحریم‌ها معاف هستند. درحالی‌که هر سه ادعا، دروغی بزرگ هستند. اولا تحریم‌های آمریکای دونالد ترامپ دقیقا مردم ایران را هدف گرفته، ثانیا هدف آنها صرفا سرنگونی حکومت ایران است و ثالثا هنگامی که ایران را از صادرات نفت و سایر کالاها محروم می‌کنند، یعنی ایران بودجه‌ای برای ورود اقلام کشاورزی، غذایی و دارویی نخواهد داشت. به‌علاوه اگر ایران نیز چنین بودجه‌ای در اختیار داشته باشد، به علت اینکه تراکنش‌های مالی بانکی مورد تحریم واقع شده‌اند، نمی‌توان اقدام به خرید اقلام کشاورزی، غذایی و دارویی کرد؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد رهبران آمریکا مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند و همان‌طورکه دولت میانمار اقدام به نابودی مردم مسلمان روهینگیا کرد و همان‌گونه که عربستان و امارات اقدام به نابودی مردم یمن کردند، آنها نیز دنبال چنین قصدی هستند.

دولت‌های آمریکا، میانمار، عربستان و امارات در دادگاه بین‌المللی جنایی محاکمه خواهند شد و آنها که از اقدامات آمریکا یا عربستان یا میانمار حمایت کرده‌اند، نظیر پشتیبانی اسرائیل و عربستان از تحریم‌ها و ممانعت از حق حیات این مردم توسط آمریکا، به‌عنوان معاونت در جرم، طبق حقوق بین‌الملل، در دادگاه بین‌المللی جنایی (ICC) محاکمه خواهند شد و اگر صد سال دیگر هم باشد، همگی مستوجب پرداخت غرامت خواهند شد. حکومت آمریکا هرگونه اختلاف نظر سیاسی با حکومت ایران دارد، نمی‌تواند بهانه‌ای باشد برای به ذلت‌کشاندن و محروم‌کردن مردم ایران از حق زندگی و حیات و نیز حق استفاده اقتصادی از منابع و امکانات کشور خودشان. 

روی دیگر این سکه سلب تدریجی حیات شرافتمندانه از مردم ایران، همانا نسل‌کشی و پاک‌سازی قوم ایرانی محسوب می‌شود که از جرائم مسلم جنایت علیه بشریت است؛ اما برخی سیاست‌ها که گفته می‌شود با وجود تحریم‌ها، ایران گلستان است و بر زندگی مردم اثری نگذاشته، این پیام را می‌دهد که گویا قرار است همیشه با این تحریم‌های ظالمانه آمریکا زندگی کنیم! این دقیقا آب به آسیاب آمریکا ریختن است. ترامپ به محیطی آرام در صحنه بین‌المللی برای پیاده‌کردن جنایت خود احتیاج دارد. اگر مسئولان، زیستن در این شرایط را رسما بپذیرند، مردم و دولت‌های جهان از ما دلسوزتر نخواهند بود که جلوی آمریکا را بگیرند. درحالی‌که سیاست جمهوری اسلامی باید عکس این باشد، ایران طرف پشت‌کننده به برجام نبوده و نیست.

نباید آمریکا را راحت گذاشت، باید از راهکارهای حقوقی کاملا استفاده شود. مسئولان ایرانی وظیفه دفاع تمام‌عیار از حقوق مردم ایران را دارند و نباید اجازه دهند آمریکا گام‌به‌گام در راه نابودی مردم ایران پیش برود. اینکه دولت ایران همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به نوعی تحریم‌ها را دور بزند، امری جداگانه است و باعث نمی‌شود جنایت آمریکا نادیده گرفته شود و فریاد مظلومیت ایرانیان به گوش جهانیان نرسد. در لحظه نگارش این یادداشت یعنی سه روز بعد از آغاز تحریم‌های مرحله دوم (16 آبان)، باید یادآور شوم سبعانه‌ترین تحریم‌هایی که آمریکا علیه صدام حسین به کار برد، سیاست نفت در برابر غذا بود تا به سرنگونی حکومت صدام منتهی شد. درحالی‌که جنایت دونالد ترامپ در حق مردم ایران از این فراتر رفته و قسمت فروش نفت را نیز در شش ماه قصد دارد به صفر برساند. اینکه آمریکا در این سیاست موفق شود یا خیر امر دیگری است، ولی وقاحت آمریکا به اینجا رسیده که رسما تحریم‌های کشنده خود را روی مردم بی‌گناه ایران آزمایش می‌کند تا در صورت موفقیت، این سیاست را به استراتژی دفاعی خود در قبال کشورهای مخالف تبدیل کند. آنان به این سیاست ضد انسانی خود در برابر مردم ایران، افتخار می‌کنند. اگر جهان، قواعد درستی داشت آمریکا را به‌خاطر این جنایات محاکمه، محکوم و وادار به پرداخت غرامت می‌کرد. پس دولتمردان ایران باید درست و بجا هدف‌گیری کنند و بلافاصله شکایت از آمریکا را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و در دادگاه بین‌المللی جنایی در دستور کار قرار دهند.

دیگر کشورها نیز باید بدانند سکوت یا حمایت از تحریم‌های آمریکا چه عواقب حقوقی‌ای در آینده برای آنها خواهد داشت و ایران طلب غرامت از همه آنها خواهد کرد. سازمان ملل متحد دارای گزارشگر ویژه نقض حقوق ملت‌ها به‌خاطر اعمال تحریم‌های اقتصادی است. چرا ایران از این گزارشگر دعوت نمی‌کند با سفر به ایران و مشاهده آثار مخرب تحریم‌ها، گزارشی تهیه و در سطح سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر مطرح و توزیع کند تا دستمایه شکایت اصلی ایران به دادگاه بین‌المللی جنایی شود؟ بی‌شک اعتبار گزارش این گزارشگر از بسیاری از تلاش‌های دیپلماتیک ایران نافذتر خواهد بود. همچنین وزیر امور خارجه، باید از پا ننشیند، هر روز همه جهان را درنوردد و همه را از این جنایات و آثار مخربی که تحریم‌ها بر مردم مظلوم ایران گذاشته، باخبر و با خود برای واکنش مشترک حقوقی سیاسی، همراه کند. اما مردم ایران هم نباید فقط منتظر اقدامات رسمی باقی بمانند که دست حاکمیت بعضا کوتاه است. مردم باید از طریق وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی و هر امکان دیگری نسبت به برملاکردن این جنایات مسلم آمریکا اقدام و تبلیغ کرده و موجی در افکار عمومی جهان ایجاد کنند که حامی مظلومیت ایران باشند و هیئت حاکمه آمریکا را مانند زمان جنگ ویتنام تحت فشار قرار دهند.

ما ملتی نیستیم که فقیر باشیم و فاقد امکانات باشیم، هیچ‌کس حق ندارد ما را از امکانات خود محروم کند. مردم ما نباید فریب الفاظ منافقانه ترامپ و نتانیاهو را بخورند که گویا می‌خواهند برای حمایت از مردم ایران، این تحریم‌ها را پیاده کنند. آنها مرتکب جنایت مسلم شده‌اند و حمایت از مردم ایران دروغی بیش نیست.

منبع: دفاع پرس

ارسال نظرات