رئیس مرکز نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور:
رئیس مرکز نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور در نشست تخصصی نقش وقف در توسعه علم و فناوری در تبریز، گفت: وزارت دفاع حامی واقفین در حوزه علم و فناوری های نوین است.
کد خبر: ۹۰۷۶۲۲۶
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، محمد فرزاد  اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از نخبگان کشور به دلیل نبود حمایت های مالی قادر به ادامه تحقیقات خود در این زمینه نیستند.

وی افزود: در این بین استعداد نوجوانان و جوانان و محققان علاقمند به حوزه علم و فناوری های نوین هدر رفته و ایجاد دلسردی می کند.

فرزاد با اشاره به اینکه هم اکنون تولید یک درصد علم دنیا در اختیار ایران است اظهار داشت: کشورمان هم اکنون رتبه ۱۶ جهان در تولید علم را دارد اما به دلیل نبود حمایت های مالی لازم در عرصه اقتصاد دانش بنیان، از ۱۴۲ کشور جهان در جایگاه ۹۴ قرار دارد.

رئیس مرکز نخبگان شهید فهمیده شمالغرب و غرب کشور پیشگامی اوقاف و امور خیریه برای تامین منابع اعتباری مناسب در خصوص توسعه علم و فناوری های نوین را عملی خیراندیشانه برای تمام کشور عنوان کرد و افزود: به برکت همین حمایت ها هم اکنون ۲۰ طرح پژوهانه در دانشگاه تبریز از محل وقف علم و فناوری در حال اجراست.

فرزاد در ادامه با اشاره به بهره گیری مناسب فضای علمی کشورهای توسعه یافته از سنت حسنه وقف گفت: بند چهارم نقشه جامع علم و فناوری کشور در بخش راهبردهای کلان علم و فناوری، وقف را به عنوان یکی از راهبردهای این نقشه راه مد نظر قرار داده که باید در خصوص اجرایی شدن آن تلاش شود.

وی در ادامه به سابقه وقف در دانشگاه های کشورهای غربی نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه ام آی تی، یئل و استنفورد آمریکا از جمله مراکز علمی موقوفه این کشور هستند و تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی از محل موقوفات علمی در آمریکا ۴۱ میلیارد دلار کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان پرداخت شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها