خبرهای داغ:
زندگی سومین شهید محراب آیت الله دستغیب زوایای مختلفی دارد که از نگاه ها پنهان مانده است.
کد خبر: ۹۰۷۶۰۷۲
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، زندگی سومین شهید محراب آیت الله دستغیب زوایای مختلفی دارد که تاکنون از نگاه ها پنهان مانده است، بنابراین برای معرفی ایشان در این فرصت اهتمام می شود.

‪شهید دستغیب براي ادامه ي تحصيل راهي نجف شد و از محضر آقايان حاج شيخ كاظم شيرازي، آيت الله اصفهاني، حاج سيد ميرزا اصطهباناتي و حاج ميرزا علي آقا قاضي طباطبايي، كسب فيض کرد و به درجه اجتهاد رسيد.

 پس از مراجعت از نجف، ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد جامع عتيق شيراز و ترويج و تبليغ دين اسلام، به تحصيل و فراگيري علم و دانش ادامه داد و از محضر فقيه و عارف نامي، مرحوم آيت الله حاج شيخ محمد انصاري استفاده كرد.

به همت شهيد سيد عبدالحسين دستغيب مسجد جامع عتيق شيراز كه از بناهاي تاريخي و بيش از هزار سال قدمت دارد، مرمت و بازسازي شد و از ويراني نجات يافت، از آن زمان به بعد، اين مسجد نزديك به چهل سال، چون گوهري تابناك در سرزمين فارس مي‌درخشيد.

در سال 1343 نيز براي دومين بار دستگير و به تهران اعزام و زنداني و سپس تبعيد شد، از اين تاريخ به بعد، كه موج خفقان بر جامعه ايران سايه خود را گسترده بود، شهيد با زيركي و پايمردی هر چه تمام تر مبارزات ضد رژيم مردم مسلمان را ادامه داد، به ويژه اهالی محترم فارس را رهبري مي‌كرد.

 عوامل شاه، ايشان را مدتي در منزل خود محصور و تحت نظر داشتند كه اين اقدام با عكس العمل شديد مردم انقلابی شيراز رو به رو شد و رژيم مجبور به عقب نشينی سربازان رژيم شد، پس از كشتار وحشيانه رژيم شاه در پنجم رمضان در شيراز كه منجر به تعطيلی مسجد جامع اين شهر به مدت دو هفته شد، حكومت نظامی اعلام شد و آن عالم مجاهد را دستگير و در تهران زندانی و سپس تبعيد شد.

 در طي اين مقطع از مبارزات بود كه آيت الله دستغيب، به همراه چهارتن ديگر از علما اعلاميه‌ای صادر و شاه را از سلطنت خلع كردند.

ایشان همچنین حضور در مجلس خبرگان و منصوب شدن به امامت جمعه شیراز از جانب حضرت امام خمینی (ره) را در کارنامه دارند.

آیت الله دستغیب در  بیستم آذر  سال 1360 به همراه نوه و هشت تن از همراهانش در سنگر نماز جمعه به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

ارسال نظرات