کتاب مهمترین عنصر فرهنگی در هر جامعه است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت:کتاب یکی از فرهنگ‌سازترین عناصری است که می‌توان از آن در جهت اعتلای فرهنگی یک جامعه استفاده کرد.
کد خبر: ۹۰۷۶۰۲۲
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

محمد عبدالملکی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج، اظهار کرد: هیچ تمدنی در طول تاریخ نداریم که بی‌ارتباط با ارتباطات باشد.

وی تصریح کرد: کتاب و البته رسانه مهم‌ترین نقش را در توسعه‌ای هر جامعه دارد و بررسی نقش رسانه در توسعه جامعه ایرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عبدالملکی افزود: کتاب رسانه‌ای عمیق و دارای جایگاهی مهم است که توانسته است در دورانی که رسانه‌ها همه‌روزه به‌روزرسانی می‌شوند جایگاه خود را حفظ کرده و اثرگذاری قابل‌توجهی داشته باشد.

وی گفت:در هر جامعه‌ای رسانه‌ می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در حاکم کردن گفتمان و هنجارهای حاکم بر جامعه باشد و هرچه این گفتمان و هنجارها مترفی باشد در رشد آن جامعه کمک خواهد کرد.

به ازای هر نفر نیم جلد کتاب در کتابخانه‌های کردستان وجود دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه در کردستان 78 باب کتابخانه داریم، گفت: 50 باب از این کتابخانه‌ها نهادی و 28 باب آن کتابخانه‌های عمومی است.

عبدالملکی با بیان اینکه در حال حاضر 753 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های کردستان وجود دارد، گفت: باید به ازای هر نفر چهار کتاب داشته باشیم اما در حال حاضر به ازای هر نفر تنها نیم جلد کتاب داریم.

به گفته وی، در سراسر استان 44 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این میزان باید بر اساس چشم انداز 1404 به 600 هزار نفربرسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه ما در بسیاری از روستاها و مناطق حاشیه‌ای کتابخانه نداریم، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه نبود فضای کتابخانه‌ای است.

به گفته عبدالملکی، کتابخانه‌های عمومی طبق قانون بهره‌بردار بوده و به همین دلیل دارای ملک سنددار نیستند.

سلسله نشست‌های نقد کتاب در کردستان برگزار می‌شود

عبدالملکی افزود: جلسات نقدخوانی، آموزش نقاشی، نقد و رونمایی کتاب، برگزاری سلسله نشست‌های نقد کتاب با حضور اساتید برجسته استان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یک سری اقدامات در حوزه منابع در کتابخانه‌ها انجام گرفته است، گفت: در همین راستا جلساتی برگزار شد که تصمیماتی هم گرفته شده است.

وی اضافه کرد: لیستی از کتاب اهل سنت و منابع مهم به تهران اعلام شده که بیش از 100 عنوان کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه تا 2 ماه آینده منابع اهل سنت به صورت وسیع وارد کتابخانه‌های عمومی کردستان می‌شود، گفت: آمار دقیقی در مورد اینکه چه تعداد منبع اهل سنت وارد کتابخانه‌ها می‌شود ندارم ولی این خبر خوش را می‌دهیم که منابع اهل سنت خوبی به کتابخانه‌های استان تزریق خواهد شد.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه 15 هزار نسخه کتاب کردی برای کتابخانه‌های عمومی استان خریداری شده است، گفت: اداره کل فرهنگ ارشاد در نمایشگاه کتاب 40 میلیون تومان بن کتاب در اختیار کتابخانه‌ها قرار داد اما در مجموع 100 میلیون تومان کتاب در همین نمایشگاه خریداری کردیم.

به گفته وی، حمایت از مولفین بومی از دیگر برنامه‌های مهم کتابخانه‌های عمومی استان است که در این راستا اقدامات خوبی آغاز و به صورت مستمر پیگری می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار