جشنواره جهانی فیلم مقاومت با طراحی بستر‌های مناسب و شرایط لازم فرصت حضور برای فعالان و خالقان آثار در عرصه‌های مختلف مرتبط با ارکان استراتژیک نظام را فراهم آورده است و به جلوه‌گاه رنگین کمانی از مضامین انقلابی و ارزشی تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۷۵۹۸۰
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، جشنواره جهانی فیلم مقاومت در این دوره با طراحی بستر‌های مناسب و شرایط لازم فرصت حضور برای فعالان و خالقان آثار در عرصه‌های مختلف مرتبط با ارکان استراتژیک نظام را فراهم آورده است و به جلوه گاه رنگین کمانی از مضامین انقلابی و ارزشی تبدیل شده است.

ساختار مطالعه شده در ترسیم افق‌ها و تدوین فراخوان ها، این امکان را برای سینماگران داخلی و خارجی ایجاد کرده تا بر اساس اساسی‌ترین موضوعات و اتفاقات مهم جهان اسلام و منطقه و چالش‌های دنیای معاصر آثارشان را ارسال کنند تا به گنجینه‌ای از مفاهیم و مضامین متنوع دست پیدا کند.

کمتر جشنواره‌ای در کشور با راهبرد جریان سازی و ایجاد گفتمان در مقیاس داخلی و بین المللی در کشور برگزار می‌شود به نظر می‌رسد جشنواره مقاومت در سال‌های اخیر و در دوره‌های اخیر این رویداد فرهنگی شاهد شکل گیری چنین ادبیات و گفتمانی هستیم.

در جمهوری اسلامی ایران همواره جشنواره‌های سینمایی متعددی برگزار می‌شود که بعضا به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینما و یا توامان کمک می‌کنند. اما از آنجا که جشنواره فیلم مقاومت به واسطه محتوای خاص برنامه‌ها و آثارش بعد از گذشت 13 دوره، به نقطه عطفی برای همه سینماگران و فیلمسازان مستقل و ضد سلطه در کشور، منطقه و جهان تبدیل شده است می‌توان ادعا کرد این رویداد فرهنگی و انقلابی در نوع خود متمایز و منحصر بفرد است.

بازتاب‌های بین‌المللی و برخی واکنش‌های خشمگینانه در رسانه‌های غربی و صهیونیستی مؤید آن است که این جشنواره با شناسایی و بهره گیری درست و هدفمند از ظرفیت‌های ضد استکباری نخبگان و هنرمندان مستقل دنیا، به کانون اتکاء و نقطه امیدی برای جریان سازی‌های سینمایی و فرهنگی علیه منافع استکبار جهانی تبدیل شده است.

بیش از یک هزار و 700 اثر در این دوره برای جشنواره فیلم دریافت و ثبت شده است آماری که بدون شک، برای یک جشنواره موضوعی بسیار قابل ملاحظه است و بیش از 50 درصد این آثار از 70 کشور جهان ارسال شده است. این نشانگر آن است که جشنواره مسیری فراتر از مرز‌ها را هدف گذاری کرده و با تعاملی بیشتر از سوی دستگاه‌های فرهنگی و دیپلماسی ذیربط به قطب سینمای انقلابی در جهان و منطقه بدل می‌شود.

بررسی گذرای موضوعات و مضامین آثار رسیده گواه آن است که رنگین کمانی از جلوه‌های مفهومی و نمادین مقاومت با نگاه انقلابی و ضد سلطه در آثار موج می‌زند.

ریخت شناسی موضوعی و موضوع شناسی این آثار نشان‌دهنده سیر درست خط دهی و استراتژی این جشنواره است که منطبق با مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی مبتلابه جامعه و جهان اسلام ترسیم شده است.

در چشم انداز مضامین آثار این دوره جشنواره شاهد حضور آثاری با موضوعات متنوع هستیم. جنبش شیعیان نیجریه در قالب روایت زندگی شیخ زکزاکی، روایت تلخ 38 سال زندگی ادوارد در پادگان اشرف و غربت و اسارت در اروپا، زندگی خلبانان شهید در جنگ تحمیلی، نبرد پالمیرا...، زندگی طلبه شهید سوریه که معاون شهردار اهواز بود، واکاوی فراز و فرود‌های سیاسی و تصمیم‌های دکتر مصدق، فوعه کفریا در سوریه، روایت واپسین روز‌های زندگی شهید مهدی باکری، شهدای تفحص، روایت زندگی بانو خدیجه ثقفی همسر گرامی امام خمینی (ره)، کالبدشکافی و ریشه یابی گروه‌های تکفیری در افغانستان عراق و سوریه، بمباران جنگنده‌های سعودی بر صنعا، زندگی شهید موسی کلانتری، بررسی پرونده حقوقی ماجرای ترور بختیار، بازخوانی تازه از واقعه مهم هفتم تیر، چگونگی بهره‌گیری از اسباب‌بازی برای انتقال فرهنگ هشت سال دفاع مقدس، حمایت از فعالیت‌های محیط زیستی، رشادت‌های شهید آبشناسان در دوران دفاع مقدس، ماجرای هولناک واردات انبوه مواد غذایی حرام و نجس به کشور، وقایع دی ماه ۹۶، روایت تاثیر جنگ بر اکو سیستم یمن، روایت آوارگی و کشتار زنان و کودکان روهینگیایی، شهادت «ویتوریو آریگونی» نویسنده ایتالیایی راوی جنگ 22 روزه به دست صهیونیست ها، اتفاقات روز عاشورای سال 88 در تهران، حادثه تروریستی توسط گروه داعش در مجلس شورای اسلامی، روایت اتفاقات وحشتناک و فشار‌های بی‌سابقه بر شیعیان توسط جمهوری آذربایجان، حمله نیرو‌های آمریکایی به صحرای طبس، و ... ده‌ها موضوع مهم دیگر.

فاجعه منا، اقتصاد مقاومتی، داعش و جنایات گروه‌های تکفیری، شهدا و به صورت خاص شهدای مدافع حرم، سوریه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شیعیان نیجریه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرین، ضدا انقلاب، مفقودین و جاویدالاثرها، ترور و شهدای ترور، ویتنام- آمریکا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامی، افغانستان، روحیه جهادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، جوانان، ازادگان، قیام جنگل، منافقین، انرژی هسته‌ای، زندگی شهدای شاخص مانند: شهید بابایی، امام خمینی (ره)، فلسطین و غزه، پزشکی جنگ، بسیج و بسیجی، دزدان دریایی، تفحص، شهدای غواص، پدران و مادران شهدا، شهدای گمنام، فتنه، یمن و جنایات آل سعود، فجر انقلاب اسلامی، و. از جمله این موضوعات هستند که در جشنواره مقاومت این دوره شاهد نمایش و حضور آثاری با این مضامین و مفاهیم هستیم.

انتظار این است که با سیاستگذاری و کلان‌نگری از سوی متولیان فرهنگی آثار ارزشمند و ماندگاری با زبان جهانی و فراگیر تولید شود و همه سال در بستر طرحی بلندمدت شاهد تولید فیلم‌های استراتژیک در عرصه‌های مختلف باشیم و حرکتی را که جشنواره مقاومت در چینش مضامین و موضوعات طراحی کرده در حوزه تولید رقم بخورد.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس

ارسال نظرات