بر اساس آمارهای رسمی مردم مازندران در شاخص های ارزیابی سلامت و تاثیر گذار بر ابتلا به دیابت از جمله چاقی و مصرف دخانیات به ترتیب رتبه اول و دوازدهم کشور را دارند .
کد خبر: ۹۰۷۵۸۴۴
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حدود 700 هزار نفر از جمعیت بالای 25 سال استان مازندران ،دچار اختلال قند خون به صورت دیابت و پیش دیابتی هستند .

مسئول دیابت مازندران ، آمار افراد مبتلا به دیابت در مازندران را 228 هزار و 237 نفر اعلام کرد و افزود که تنها نیمی از این افراد شناسایی شده اند.

علیرضا شمس گفت بیشتر بیماران دیابتی که شناسایی نشدند افراد پرخطر جامعه از جمله مصرف کنندگان دخانیات هستند.

وی افزود: این افراد چون آگاهی لازم در خصوص بیماری دیابت ندارند، نسبت به آن بی توجه هستند و آزمایش ها و کنترل های لازم را برای درمان و کنترل عوارض این بیماری انجام نمی دهند.

این کارشناس مسایل سلامت هشدار داد که این دسته افراد به علت ناشناخته باقی ماندن دیابتشان در آینده با عوارض جسمی زیاد مواجه خواهند شد و سیستم بهداشت و درمان استان را هم دچار مشکل می کنند.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد بیماران دیابتی مازندران از دیابت نوع 2 هستند، گفت ابتلا به نوع دیابت به عوامل محیطی ، نحوه زندگی و نوع تغذیه بر می گردد .

بر اساس آمارهای رسمی مردم مازندران در شاخص های ارزیابی سلامت و تاثیر گذار بر ابتلا به دیابت از جمله چاقی و مصرف دخانیات به ترتیب رتبه اول و دوازدهم کشور را دارند .

پزشکان متخصص تاکید دارند که مردم مازندران با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن باید انجام آزمایشات مکرر تست قند خون را جدی بگیرند .

آگاهی نداشتن و کامل نبودن آگاهی جامعه در خصوص عوارض و پیامدهای بیماری دیابت (قند خون ) باعث شده تا اغلب افراد از آن به عنوان تنها یک بیماری ساده یاد کنند، در حالی که کارشناسان حوزه بهداشت از آن به عنوان آغاز راهی یاد می کنند که به مرگ خاموش می انجامد.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین ایجاد می شود، ماده ای که از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن استفاده می کند.

لوزالمعده مسئول ترشح انسولین در بدن است که اگر میزان ترشح این ماده کافی نباشد، یا بدن نتواند از آن استفاده کند، از هورمون های جایگزین برای تبدیل چربی به انرژی استفاده می شود.این فرآیند منجر به تولید سطح بالای مواد شیمیایی سمی شامل اسید و اجسام کتونی می شود که به آن کتواسیدوز دیابتی گفته می شود.

خیلی ها در جامعه ، دیابت را تنها به عنوان یک بیماری ساده اختلال در قند خون می شناسند که فرد می تواند پس از ابتلا به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص های کاهنده قند خون و در نوع شدیدترش تزریق انسولین به زندگی عادی اش ادامه دهد.

اما واقعیت این است که وجود اختلال در قندخون تنها یک بیماری ساده نیست بلکه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می تواند منشا بسیاری از بیماریهای غیرواگیر شده و بسیاری از اعضای مهم و اساسی بدن از جمله قلب ، کلیه و چشم ها را از بین ببرد.

دیابت در صورتی که با تحرک ، کم خوری مواد قندی و خوردن مواد غذایی با فیبر بالا در کنار مصرف قرص های کنترل کننده کنترل نشود، می تواند به انباشت کلسترول در اندام هایی کبد، کلیه و قلب منجر شود که نتیجه آن ابتلا به بیماری هایی نظیر دیالیز ، سکته های قلبی و عروقی و پارگی عروق چشم و کم بینا و نابینا شدن فرد مبتلاست.

در حالی که کارشناسان بهداشتی می گویند 90 درصد بیماری دیابت با تشخیص بموقع قابل درمان است، اما بر اساس آمارهایی که وجود دارد ناآگاهی و کمبود سواد جامعه در این خصوص باعث شده تا این بیماری به روند پیشرونده خود را ادامه دهد و ابتلا به بیماری های وابسته به آن هر روز در جامعه بیشتر شود به گونه ای که تنها در مازندران بر اساس گزارش های رسمی نیمی از بیماران دیالیزی را افرادی تشکیل می دهند که دارای سابقه دیابت بودند.

19 تا 25 آبان با عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است .

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها