کبیری گفت: ضعف در مدیریت و نظارت در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات فرآورده های پتروشیمی، باعث شده در ایجاد منابع ارزی و درآمد ارزی دولت اختلال ایجاد شود و با این شرایط نیازمند نظارت بیشتر در این خصوص هستیم.
کد خبر: ۹۰۷۵۸۰۱
|
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
 

سید تقی کبیری در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بیان کرد: بیش از 20 سال است که مقام معظم رهبری به همه دولت ها توصیه کرده اند که باید به سمت جایگزینی درآمدهای غیرنفتی به جای درآمدهای نفتی پیش برویم؛ اما متاسفانه دولت ها در این زمینه کارنامه مثبت چندانی نداشته اند و این وابستگی به درآمدهای نفتی همواره وجود داشته است.

لزوم جایگزینی صادرات غیرنفتی به منظور افزایش درآمدهای دولت

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه می شد هر سال درصدی از این وابستگی کاهش پیدا کند، افزود: در صورتی که هر سال درصدی از این وابستگی را کم می کردیم، امروز که دچار تحریم هستیم با مشکلات کمتری مواجه بودیم. اما به نظر می رسد همین حالا هم زیاد دیر نشده و جایگزینی صادرات غیرنفتی به منظور افزایش درآمدهای دولت باید به عنوان یک اصل برای دولتمردان مورد توجه قرار بگیرد.

اگر نتوانیم به جایگزینی درآمدهای غیرنفتی فکر کنیم، آسیب پذیری ما در مقابل تحریم ها زیاد خواهد بود

 پتروشیمی ها منابع ارزآور

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تجربه مواجه شدن با تحریم ها در سال های گذشته نشان می دهد که اگر نتوانیم به جایگزینی درآمدهای غیرنفتی فکر کنیم، آسیب پذیری ما در مقابل تحریم ها زیاد خواهد بود. در این راستا پتروشیمی ها منابع خوبی برای ارزآوری محسوب می شوند.

ضعف در بازگشت ارز حاصل از صادرات

کبیری ارزآوری پتروشیمی ها را منوط به متعهد بودن آنها به همین موضوع دانست و گفت: نظارت بر بازگشت ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها مساله مهمی است، اما آمارها نشان می دهد ما در این زمینه دچار ضعف بوده ایم. در واقع ضعف در مدیریت و نظارت در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات فرآورده های پتروشیمی، باعث شده در ایجاد منابع ارزی و درآمد ارزی دولت اختلال ایجاد شود و با این شرایط نیازمند نظارت بیشتر در این خصوص هستیم.

 
ارز پتروشیمی

اهمیت میدان دادن به بخش خصوصی

این نماینده مردم در مجلس دهم، اضافه کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور میدان دادن به بخش خصوصی در عرصه های مختلف است. یکی از این عرصه ها پتروشیمی ها هستند. اما نکته اینجاست که با وجود خصیصه ارزآوری، این صنایع هم در بحث مدیریت منابع و هم در موضوع مصرف رآمدها دچار مشکل هستند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، در پایان بیان کرد: هرچقدر به بخش خصوصی با رعایت نظارت های دقیق و اصولی و بدون ایجاد مانع در انجام فعالیت هایشان میدان داده شود، باعث خواهد شد آنچه در گذشته در این حیطه اتفاق افتاده جبران شود.

ارسال نظرات