بر اساس این مطالعه که در مجله British Medical به چاپ رسیده است، نوزادانی که از پدران ۴۵ ساله یا بزرگتر متولد شده‌اند نمرات کمتری در آزمون سنجش نوادان آپگار به دست آورده‌اند.
کد خبر: ۹۰۷۵۶۴۹
|
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

مطالعات نشان می‌دهد مردانی که در سال های میانی یا پایانی عمر خود ضاحب فرزند می‌شود، خطرات بالقوه‌ای برای سلامت فرزندشان به ارمغان می‌آورند. بر اساس گفته پزشکان آمریکایی نوزادانی که پدران مسن دارند، در مقایسه با سایرین مشکلات پزشکی و مسائل  سلامتی بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از گاردین‌، محققان دانشگاه استنفورد در ایالت کالیفرنیا داده های پزشکی مربوط به همه نوزدانی که در حدفاصل سال 2007 تا 2016 در این ایالت به دنیا آمده‌اند، یعنی چیزی در حدود 4 میلیون نفر، را مورد مطالعه قرار دادند. این داده‌ها نشان می‌دهد که فرزندانی که پدران آنها 45 سال یا بیشتر سن دارند، در مقایسه با نوزدانی که از پدران جوان‌تر به دنیا آمده‌اند، با احتمال 14 درصد بیشتر با اختلالاتی نظیر زایمان نارس،‌ کمبود وزن در هنگام تولد و نیز بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه خواهند بود.

در اساس این مطالعه که در مجله British Medical به چاپ رسیده است، نوزادانی که از پدران 45 ساله یا بزرگتر متولد شده‌اند نمرات کمتری در آزمون سنجش نوادان آپگار به دست آورده‌اند. این نوزادان همچنین در مقایسه با افرادی که از پدرانی در بازه سنی 25 تا 34 متولد شده‌اند، با احتمال 18 درصد بیشتر به نارسایی تشنج مبتلا می‌شوند.

همچنین در مورد بانوان نیز هنگامی که پدر سن کمتری داشته است، خطر ابتلا به دیابت حاملگی به مراتب کاهش پیدا کرده است. مایکل آیزنبرگ (Michael Eisenberg)، محقق اضلی این پژوهش می‌گوید در حالی که این احتمالا به نسبت کم هستند، اما زوج ها نباید هنگام برنامه‌ریزی برای تشکیل خانواده سن پدر را نادیده بگیرند.

وی ادامه می‌دهد : "این موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود. صبر کردن در این مورد خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد. مردان نباید تصور کنند که توانایی نامحدود دارند."

آیزنبرگ به این نکته تاکید می‌کند که افزایش این خطرات برای افراد امری بسیار نادر است. او در این تحقیق با در نظر گرفتن سن نرمال مادر در هنگام تولد نوزدان، میزان تحصیلات و اینکه آیا مادر سیگار می‌کشد یا خیر، به این نتیجه می‌رسد که نوزدانی که از پدران 35 ساله یا بزرگتر به دنیا آمده‌اند در مقایسه با افرادی که پدران جوان‌تر داشته‌اند، دارای دو ویژگی بارز بوده‌اند. یک اینکه به طور میانگین با یک روز تاخیر به دنیا آمده‌اند و دوم اینکه به طور میانگین 20 گرم (حدود نصف اونس) وزن کمتری داشتند.

ارسال نظرات