با همکاری و مدد بهزیستی بانه زمینه برای اشتغال زنان سرپرست خانوار و زنان خود سرپرست در زمینه کار‌های تولید و خدماتی فراهم است.
کد خبر: ۹۰۷۵۵۶۰
|
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، زنان نقش مهمی در خانواده بویژه در خانواده‌های که سرپرست آن‌ها زنان هستند، دارند سازمان بهزیستی برای بازتوانی و هم افزایی زنان سرپرست خانوار سرمایه کار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و زمینه اشتغال این زنان را فراهم می‌کند.


رئیس اداره بهزیستی بانه گفت: امسال پرونده ۱۸۶ زن سرپرست خانوار در بانه ثبت و به مرور زمان در نوبت پذیرش قرار می‌گیرند.


تافگه حسن پور اظهار داشت: سهمیه‌ای که برای پذیرش زنان خود سرپرست به شهرستان‌ها داده می‌شود سهمیه‌ای محدود است و گاهی این سهمیه چندین سال ثابت می‌ماند.


وی با بیان اینکه در مرحله نخست یارانه این زنانی که پرونده دارند ۲ برابر می‌شود گفت: زنانی که پرونده آن‌ها ثبت شده کمک یارانه دریافت می‌کنند، اما مستمری ماهانه به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

حسن پور اظهار داشت: یکی از خدماتی که به زنان سرپرست خانواده ارائه می‌شود پرداخت کمک هزینه تحصیلی فرزندان است که ۸۰ تا صد درصد هزینه تحصیلی فرزندان زنان سرپرست خانواده توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.


وی گفت: برای اشتغال زنان سرپرست خانوار سرمایه کار در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و هچنین زنانی که کار گروهی انجام می‌دهند هزینه‌های تامین مکان، تامین سرمایه کار و توسعه و رونق محل کار به صورت بلاعوض در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه روحیه کار گروهی در بین زنان کمرنگ است اضافه کرد: در بانه سه گروه همیار زنان سرپرست خانوار فعال است که در زمینه پخت نان و ماست بندی فعالیت می‌کنند.


رئیس اداره بهزیستی بانه گفت: زنانی که در گروه‌های همیار مشارکت ندارند برای خود محدودیت ایجاد می‌کنند ما را در ارائه خدمات با مشکل مواجه می‌کنند و برای پیدا کردند شغل مناسب با مشکل مواجه می‌شوند.


وی افزود: ۳۷۷ زن خود سرپرست و سرپرست خانوار ثبت شده که پرونده ۱۴۷ نفر در بهزیستی و پرونده ۲۳۰ نفر به بخش خصوصی واگذار شده و همچنین ۴۷ زن بد سرپرست نیز ثبت شده که کمک‌های موردی دریافت می‌کنند.


به گفته وی در سازمان بهزیستی زمینه‌های ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار و خود سرپرست فراهم است و تاجایی که تمایل داشته باشند که مکان اشتغال را توسعه دهند سرمایه بلاعوض در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد.


حسن پور افزود: ایجاد گروه‌های همیار در تقویت روحیه کار جمعی، هم افزایی بین افراد و ایجاد امنیت و اعتماد در بین متقاضیان کار نقش مهمی دارد.



وی با بیان اینکه بازتوانی زنان سرپرست خانوار اعتماد به نفس و انگیز کار را بالا می‌برد گفت: برخی از زنان تمایل به بازتوانی دارند که بهزیستی همه امکانات کار را در اختیار ان‌ها قرار می‌دهد و از چرخه حمایت بهزیستی خارج می‌شود که در بانه زنانی هستند بازتوان شدند که کسب و کاری مناسب با درامد کافی دارند.


وی به زنان بد سرپرست نیز اشاره کرد و گفت: بهزیستی توان تشکیل پرونده برای زنان بد سرپرست را ندارد، اما با تحقیقات میدانی از وضعیت زندگی ان‌ها و تشخیص مددکار اجتماعی کمک‌های موردی دریافت می‌کنند که بر اساس ۴۷ زن بد سرپرست در بانه وجود دارد.


این مسئول اظهار داشت: با توجه به اینکه نان آوری در نهاد خانواده یک وظیفه مردانه است و کار هم حق مردان محسوب می‌شود بنابراین زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغال مشکل دارند و به لحاظ فرهنگی محدودیت‌های خاصی دارند.


زنان سرپرست خانوار به زنانی می‌گویند که همسر ان‌ها فوت کرده یا از همسرشان جدا شده و به صورت خود سرپرست به تنهایی و یا با فرزندانشان زندگی می‌کنند که بهزیستی به این زنان یارانه ۲ برابری و مستمری ماهانه پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات