خبرهای داغ:
رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه اجرای جریمه ریالی سربازی را یک طرح تبعیض‌آمیز می‌دانیم، گفت: ستاد نظر مثبت درباره اجرای این طرح ندارد و اقدامات لازم را برای توقف این طرح انجام داده است. اکنون هم منتظر هستیم تا دولت و مجلس نیز در این خصوص نظر بدهند.
کد خبر: ۹۰۷۵۳۸۹
|
۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، سردار موسی کمالی درباره طرح جریمه ریالی سربازی اظهارر کرد: ستاد کل نیرو‌های مسلح این طرح را تبعیض آمیز می‌داند و از ابتدا با اجرای این طرح موافق نبود و پیشنهاد داده، این طرح در سال آینده حذف شود و اجرا نشود.

وی با بیان اینکه ستاد کل موافق استمرار طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده نیست، تصریح کرد: این طرح با دو هدف حل مشکلات مشمولان غایب بود تا با این قانون مشکل سربازی مشمولان غایب حل شود و تعیین تکلیف شوند. همچنین قرار بود این طرح منبع درآمدی برای سربازان شاغل باشد.

رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به هدف اول این طرح خاطرنشان کرد: هدف اول یعنی تعیین تکلیف مشمولان غایب با اجرای این طرح تحقق پیدا نکرد، چراکه تعداد قابل توجهی از این طرح استقبال نکردند، در حقیقت نه تنها تعداد غایبان کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش هم پیدا کرد؛ یعنی تعدادی از جوانان به امید اینکه از این جریمه بتوانند استفاده کنند، تعمدا غیبت می‌کنند، بنابراین اجرای طرح با هدف آن مغایرت داشت. همچنین از آنجا که از این طرح به خوبی استقبال نشد، هدف منبع درآمد برای سربازان شاغل نیز محقق نشد.

سردار کمالی با بیان اینکه این طرح تنها تا پایان سال ۹۷ اجرا خواهد شد، تاکید کرد: ستاد نظر مثبت درباره اجرای این طرح ندارد و اقدامات لازم را برای توقف این طرح انجام داده است. منتظر هستیم تا دولت و مجلس نیز در این خصوص نظر بدهند.

وی ادامه داد: متاسفانه همانطور که گفتم برخی جوانان به عمد غیبت می‌کنند تا بتوانند از این قانون استفاده کنند یا اینکه دانشجو هستند و از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند تا غیبت از زمان مدرک تحصیلی قبلی برایشان محاسبه شود و بتوانند در شمول این طرح قرار بگیرند. متاسفانه اجرا و ادامه این طرح محلی برای دور زدن قانون می‌شود. اگر چنین قانونی نباشد، دیگر امیدی برای عده‌ای از جوانان بوجود نمی‌آید و خود را به مشکل نمی‌اندازند.

رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: طبق قانون کسانی که غیبت دارند با یکسری محدودیت‌های اجتماعی از جمله ممنوعیت استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی، ممنوعیت تحصیل، ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت دریافت جواز برای راه‌اندازی شرکت و ممنوعیت اخذ وام یا تسهیلات روبه رو هستند و نیروی انتظامی نیز می‌تواند هم افراد غایب را دستگیر کند و هم افرادی را که به این مشمولان غایب کار یا تسهیلات داده‌اند را به مراجع قضایی معرفی کند و این افراد در دفعه اول هزینه یک سرباز و در صورت تکرار، هزینه بیش از دو سرباز را باید پرداخت کنند. میزان این جریمه از شش میلیون تومان شروع می‌شود و سال به سال نیز تغییر خواهد کرد.

سردار کمالی همچنین در خصوص "نهست" یا سربازانی که در حین خدمت غیبت می‌کنند، گفت: به افرادی که در حین خدمت سربازی مرتکب غیبت می‌شوند، نهست گفته می‌شود. این افراد در صورتی که غیبت آن‌ها کمتر از ۶۰ روز باشد به عنوان غایب شناخته می‌شوند و به ازای هر روز غیبت دو روز اضافه خدمت برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. فرماندهان یگان می‌توانند با تشکیل هیاتی در یگان تمام یا بخشی از این اضافه خدمت را ببخشند.

وی ادامه داد: در صورتی که غیبت این سربازان بیش از ۶۰ روز باشد، یا برای بار دوم حتی کمتر از ۶۰ روز غیبت داشته باشند، فراری محسوب می‌شوند در این صورت به مراجع قضایی که همان دادسرای نظامی است، معرفی شده و دادسرای نظامی برای این افراد حداقل دو ماه حبس را در نظر می‌گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها