رئيس جدید اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان ری خبر داد:

ثبت 5 مورد وقف جدید و جذب 2 میلیارد تومان نیات واقفین در شهرستان ری

خبرگزاری بسیج: رئيس جدید اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان ری از تاسیس حوزه علمیه حضرت شیخ صدوق(ره)، در ابن بابویه، جذب دو میلیارد تومان نیات واقفین، ساخت بیمارستان روحانی نژاد، ثبت 5 مورد وقف جدید و تسهیلات این اداره به مستاجران خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۵۱۴۵
|
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی صادقی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه وقف، گفت: عمل امینانه بهترین تبلیغ برای وقف است، مقام معظم رهبری نیز در دیدار مسئولان سازمان اوقاف فرمودند: عمل امینانه خودش ترویج فرهنگ وقف است و ما باید براساس شعار سازمان (وقف، رسانه و ترویج موقوفات مشارکتی) پیام آن را از طریق رسانه های مختلف دیداری شنیداری، خبرگزاری ها و نشریات و مطبوعات به مردم خبررسانی کنیم.

 وی افزود: سیاست مدیریت جدید مثل گذشته چاپ بنر با عنوان هفته وقف گرامی باد نیست بلکه شفاف سازی می کنیم و آمار واقعی به مردم می دهیم و اعلام می کنیم که بزرگ ترین موقوفات و نیات واقفین چه بوده است.

صادقي اظهار داشت: تا این لحظه از محل موقوفات شهرری ۲ ميليارد تومان برای اجرای نيات واقفین هزینه شده که از اين ميزان ۵۰۰ ميليون تومان به هزار نفر از ايتام کمک شده است، بیش از۳۰۰ ميليون تومان برای انجام مراسم عزاداری حضرت سيدالشهدا(ع) و نیز کمک هزينه تحصيلی، دارو و درمان، از جمله درمان بيماران سرطانی و تامين سوخت زمستانی افراد نیازمند که واقفین نیت کرده اند، هزينه شده است.

 وی، تعداد کل موقوفات شهرستان ری را ۴۸۵ موقوفه و تعداد رقبات شهرستان را ۱۰ هزار و ۳۴۸ مورد اعلام کرد و گفت: این موارد در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با موقوفات سرقفلی گفت: مستاجران دارای سرقفلی به منظور تغییر شغل و کاربری باید با اداره اوقاف مکاتبه نمایند و ما به آنها سه ماه فرصت می دهیم که برای شغل جدید پذیره بدهند. در صورتی که آنها نتوانند شغل جدید بگیرند برای بازگشت به شغل اول هم باید مابه التفاوت پذیره بدهند که در اوضاع اقتصادی خواسته واقف هم شاید نباشد لذا 3 ماه فرصت دارند بدون پرداخت هیچ پذیره ای تغییر شغل بدهند اگر کاسبی آنها رونق گرفت می توانند پذیره را پرداخت کنند اما اگر مستاجر بدون اجازه اوقاف تغییر شغل بدهد یا مورد اجاره را به غیر اجاره دهد ما موضوع را از طریق واحد حقوقی و طبق قانون پیگیری می کنیم و سرقفلی بدون پرداخت هیچ وجهی باطل و به اداره اوقاف بازگردانده می شود.

صادقی خاطرنشان کرد: ۳۱ بقعه در شهرستان ری وجود دارد که ۱۵ بقعه در خود شهرری و ۱۶ بقعه در حسن آباد فشافويه قرار دارد.  

وی گفت: در سال جاری پنج مورد وقف جديد در شهرستان ری شامل ۲ ملک مسکونی ۸۰ متر مربعی و يک قطعه زمين هزار مترمربعی برای ساخت مسجد، يک قطعه زمين ۱۰۰ مترمربعی برای توسعه مسجد و يک ملک ۸۵ مترمربعی برای ساخت پژوهشگاه علوم بنيادی و علمی به ثبت رسيده است.

رئيس جدید اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان با بیان اینکه شفاف سازی اولویت کاری او است گفت: گزارش مالی مشارکت ها در موقوفات و بقاع را به مردم اعلام می کنیم تا در جریان ریز کارها و خدمات انجام شده قرار بگیرند چرا که این کار موجب مشارکت حداکثری مردم خواهد شد.

 وی همچنین از کلنگ زنی بیمارستان 500 تخت خوابی روحانی نژاد برای درمان بیماریهای سرطانی در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد و گفت:  ساخت و تکمیل این مرکز درمانی از طریق مشارکت های مردمی امکان پذیر خواهد بود و واقفین می توانند یا با مراجعه به اداره اوقاف و یا از طریق سایت امینانه نسبت به مشارکت در این امر خداپسندانه به هر میزان که تمایل داشته باشند اقدام کنند.  

صادقی، کم وسعت ترین موقوفه شهرستان ری را يک واحد تجاری ۱۷ مترمربعی به نام رمضان علی هراتی و اختصاص عوايد آن به ايتام و خانواده های بی سرپرست و بزرگ ترین وسعت موقوفه شهرستان را موقوفه سهام الدوله به مساحت ۵۸۰۰ هکتار شامل پنج پارچه روستا در بخش کهريزک اعلام کرد که عواید آن صرف احداث بيمارستان، دارو و درمان می شود.

وی پر تعداد ترین رقبه را رقبه حاج ملا علی کنی از مراجع تقلید اعلام کرد که در زمان ناصرالدین شاه به ثبت رسیده و برای کمک به بیوه زنان، زائران حرم رضوی و... وقف شده است.

رئيس اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان ری با اشاره به شخصیت علمی و فقهی شیخ صدوق(ره) برای نخستین بار در این جلسه از ساخت حوزه علمیه شیخ صدوق در جوار حرم این عالم بزرگوار رونمایی کرد و گفت: واقفان برای کمک به ساخت حوزه علميه شیخ صدوق در محله ابن بابويه می توانند وجوهات خود را از طریق مراجعه حضوری به دفتر اداره اوقاف شهرستان و یا سایت امینانه پرداخت نمایند.

 وی در پایان با اشاره به اخباری که در زمینه تخریب سنگ قبور امامزاده عبدالله منتشر شده است، تصریح کرد: این قبور تخریب نشده است، بکه در حال بازسازی و تسطیح قبور هستیم تا زائران هنگام عبور به دلیل پستی و بلندی های ناشی از غیر همسط بودن قبور دچار مشکل و یا حادثه نشوند که این پروژه تا پاسان امسال تکمیل می شود.

وی همچنين با اشاره به وجود 400 مقبره در حاشیه امامزاده و شناسایی آسیب های اجتماعی ناشی از آن گفت: بسیاری از صاحبان این آرامگاه ها در خارج کشور هستند اما برخی افراد به عنوان سرایدار در این محل ها ساکن شده اند و مشکلاتی را بوجود آورده اند که در شان این محل نیست و بزودی تعیین تکلیف خواهد شد.

 

 خبرنگار: علی اشرف خانلری

 

 

 

ارسال نظرات