درحال حاضر کمتراز ۳۵۰۰عدد،یعنی در حدود ۰.۲درصد از همه گونه‌های یوکاریوتی موجود تعیین توالی شده‌اند.ازمیان این تعداد تنها ميتوان ۱۰۰مورد را پیدا کرد که این قابلیت رادارند تا به عنوان منبع مورداستفاده قرار گیرند.
کد خبر: ۹۰۷۵۰۰۵
|
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
یک پروژه بین‌المللی بلند پروازانه در نظر دارد تا دی‌ ان ای (DNA) مربوط به همه گونه‌های جانوری، گیاهی و قارچ در سراسر جهان را در طول 10 سال آینده مورد شناسایی قرار دهد. پروژه بیوژنوم زمین (EBGP) که تحت عنوان "تولد بعدی زیست شناسی" نیز لقب گرفته است، انتظار می‌رود تا هزینه‌ای در حدود 4.7 میلیارد دلار داشته باشد و در پایان ژنوم 1.5 میلیون گونه مختلف در آن مورد خوانش قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از گاردین، پروفسور هریس لوین (Harris Lewin) از دانشگاه کالیفرنیا و رئیس این پروژه، می‌گوید این پروژه پس از پروژه ژنوم انسان (HGP) که در طول سال های 1990 تا 2003 ژن‌های انسان را مورد ارزیابی قرار داد، می‌تواند تحولی دیگر در عرصه زیست شناسی به شمار آید.

پروفسور لوین در کنفرانس خبری خود در لندن اذعان داشت : "دارا بودن نقشه‌ها و طرح‌ها منع بسیار مهمی برای دستیابی به اکتشافات آینده، درک ما از قواینن حیات، چگونگی عملکرد تکامل و همچنین ارائه رویکردهای جدید برای حفاظت از گونه‌های نادر و یا در معرض خطر انقراض خواهند بود. این منابع جدید همچنین برای دانشمندان در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی نیز کارآمد خواهد بود."

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کاهش سریع تنوع زیستی و نیز تعداد گونه‌های در معرض انقراض، ضرورت انجام چنین پروژه‌ای را توجیه کرد. پروفسور لوین افزود : "ما در حال حاضر این ضرورت را احساس می‌کنیم تا حیات را بر روی سیاره خود طبقه‌بندی کنیم. ما این کار را انجام خواهیم داد نه فقط به این دلیل که از عهده انجام آن بر خواهیم آمد، بلکه به این دلیل که این امری بسیار حیاتی است."

در حاضر حاضر کمتر از 3500 عدد، یعنی در حدود 0.2 درصد از همه گونه‌های یوکاریوتی موجود تعیین توالی شده‌اند. از میان این تعداد تنها مي توان 100 مورد را پیدا کرد که این قابلیت را دارند تا به عنوان منبع مورد استفاده قرار گیرند. این پروژه یک تلاش بزرگ بین‌المللی برای تعیین توالی گونه‌ها به شمار می‌آید.

دانشگاه‌های مختلف در ایالات متحده آمریکا موظفند تا کدهای ژنتیکی ده‌ها هزار گونه مهره‌دار را تعیین توالی کنند. همچنین یک پروژه چینی نیز توالی ژنتیکی نزدیک به 10 هزار گونه گیاهی را مشخص خواهد کرد. در این میان اتحادیه جهانی ژنوم مورچه (GAGA) نیز در نظر دارد تا حدود 200 گونه مورچه را تعیین توالی کند.

موسسه تحقیقاتی سنگر، رهبری یک پروژه بزرگ برای تعیین کدهای ژنتیکی 66 هزار گونه موجود زنده در بریتانیا را به عهده خواهد گرفت. از سنجاب‌های خاکستری گرفته تا کبوتر های سینه سرخ اروپایی.

ارسال نظرات