اختلالی عصبی رشدی است که از ابتدای کودکی و همراه نوزاد است و هر چه سن کودک بالا می رود علایم این اختلال بیشتر نمایان می شود.
کد خبر: ۹۰۷۵۰۰۰
|
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، کودکان مبتلا به اوتیسم، که علائم آن تا قبل از سه سالگی کودک بروز پیدا می کند در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می ‌سازد،

با وجود نگرانی از افزایش شیوع اوتیسم هنوز علت این اختلال ناشناخته است و اگر تا زیر دو سالگی تشخیص داده شود، درمان آن بهتر و راحت‌تر خواهد بود، اما مشکل آنجاست که عمدتا تا سنین بعد از دو سالگی و دیرهنگام این بیماری تشخیص داده می‌شود و این مساله درمان کودک را نسبت به ابتدای کودکی دشوار می‌کند.

 

مشکلات کودکان اوتیسمی نیز با یکدیگر متفاوت است، اما همه آنها در یک مورد با هم مشترکند؛ بیمه نشدن خدمات توانبخشی. خدمات مورد نیاز آنها مانند بسیاری از اختلالات دیگر تحت پوشش بیمه قرار نگرفته ‌استمشکل آنجاست که این بیماری مهجور مانده و کمتر به آن پرداخته شده و اهمیت داده می‌شود در حالی که روز به روز بر تعداد مبتلایان آن در کشور افزوده می‌شود.

 

به آمار کودکان بازمانده از توانبخشی، خانواده‌های کم‌بضاعتی را که می‌توانند فقط بخش کمی از این خدمات را دریافت کنند نیز باید اضافه کرد؛ خانواده‌هایی که فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند و در نهایت خدمات را به صورت ناقص دریافت می‌کنند.

 

شاید می توان گفت افراد دارای اختلال اوتیسم به شیوه‌ای متفاوت دنیا را تجربه می کنند و در بسیاری از موارد آن ها دارای توانمندی‌های خاص و منحصربه ‌فردی هستند و خانواده و جامعه باید به این تفاوت ها احترام بگذارند و با کارشناسان توانمند در مورد این کودکان مشورت کنند و برای برخورد با آنان راهنمایی شوند، این درحالی است که برخی خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم زانوی غم بغل می گیرند اما باید بدانند بهتر است به دنبال راهکاری برای بهبود شرایط کودکانشان باشند تا بتوانند آن ها را از انزوا و گوشه نشینی نجات دهند

 

هزینه های درمانی کودکان اوتیسم از توان خانواده ها خارج است

یکی از والدین کودک اوتیسم که دارای فرزند پنج ساله مبتلا به اوتیسم است با بیان اینکه جنس اختلال طیف اوتیسم بسیار هزینه‌بر است، می گوید: بخشی از هزینه بیماران اوتیسمی مربوط به حواشی این بیماری است که خانواده و فرد مبتلا با آن درگیر می‌شوند.

می گوید: فرزندم قادر به تکلم صحیح و برقراری ارتباط و بازی همسالان خود نیست و نیازمند درمان است اما هزینه های درمانی در این زمینه بالا است و توان پرداخت آن را نداریم.

 

رضایی با بیان اینکه هزینه های درمانی توسط بیمه پوشش داده نمی شود و خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم اکنون با هزینه های سرسام آور مواجه هستند، می افزاید: هزینه‌های مستقیم توانبخشی، آموزشی و درمانی به دلیل زمان‌بر بودن، رقم بالایی را شامل می‌شود و در واقع هزینه‌های توانبخشی فرد دارای اوتیسم مربوط به رفتار‌درمانی و گفتار‌درمانی است و این هزینه‌ها در کنار توانبخشی بار دیگری را به سبد هزینه‌های خانواده اضافه می‌کند.

 

وی تصریح می کند: همچنین خانواده کودکان نیز نمی‌توانند از فضاهای ارتباطی و اجتماعی استفاده کنند‌ چون بسترسازی مناسب برای این موضوع وجود ندارد.

 

زمان طلایی شناسایی و درمان کودکان دارای اختلال اوتیسم بین ۲ تا ۵ سال است

پروین همت افزار عضو نظام روانشناسی و دکترای روانشناسی عمومی اختلالات کودکان در این خصوص می گوید: اختلال اوتیسم اختلالی عصبی رشدی است که از ابتدای کودکی به همراه نوزاد است و یا سیر رشد کودک بعد ازگذشت چند ماه دچار پس رفت می شود و هر چه سن کودک بالا می رود علایم این اختلال بیشتر نمایان می شود و سن قابلیت تشخیص علایم 24-18 ماهگی می باشد.

 

پروین همت افزار با بیان اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی با همسالان، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می ‌سازد، می افزاید: همچنین رفتار های پرتکرار و کلیشه ای هستند و در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می ‌شود و این کودکان قادر به برقراری ارتباط و بازی با همسالان نیستند.

 

عضو نظام روانشناسی و دکترای روانشناسی عمومی اختلالات کودکان زمان طلایی برای شناسایی و درمان برای کودکان دارای اختلال اوتیسم بین ۲ تا ۵ سال است، می افزاید: باید خانواده ها نسبت به این اختلال آگهی لازم داشته باشند تا در صورت مشاهده این اختلال تشخیص و مداخله به هنگام و آموزش کودکان اقدام شود تا مراحل و سیر پیشرفت کودک را سریعتر طی کنند.

 

وی می افزاید: متاسفانه در این زمینه اگاهی نسبت به این اختلال در خانواده وجود ندارد و خانواده ها علایم ایناختلال را نمی شناسند و یا از ترس برچسب خوردن کودکان خود از مراجعه به مراکز غربالگری خودداری می کنند که آگاه سازی نقش بسیار مهمی دارد.

 

 عضو نظام روانشناسی و دکترای روانشناسی عمومی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰ کودک دارای اختلال اوتیسم توسط این انجمن شناسایی شده  است و ارائه خدمات می شود، خاطرنشان می کند: اما آمار واقعی کودکان دارای اختلال اوتیسم در استان بیشتر از این مقدار است که خانواده ها متاسفانه به دلیل ترس از برچسب خوردن مراجعه نمی کنند.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان که در این مرکز شناسایی شده اند سطح شدت اختلال آنان در محدوده متوسط است، می گوید: این کودکان بعد از غربالگری و شناسایی به متخصصین و مشاوران مربوطه ارجاع داده می شوند و کودکانی که آموزش پذیر هستند بعد از رفتاردرمانگر و گفتاردرمانگر بسته به میزان توانمندی و افزایش سطوح مهارت های خودیاری، شناختی ، کلامی و... برای ورود به دبستان به آموزش و پرورش ارجاع داده می شوند.

 

وی خاطرنشان می کند : در این انجمن خدماتی چون آگاه سازی خانواده ها، شناسایی و غربالگری کودکان دارای اختلال و اموزش به خانواده های آنان،جذب خیرین، ارجاع به مشاورین و  روان شناسان، خانواده درمانی و غیره انجام می شود.

 

تمام خدمات برای کودکان دارای اختلال اوتیسم در مدارس استثنایی استان رایگان است

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی می گوید: متاسفانه در استان خانواده ها به درستی از وجود اختلال اوتیسم در فرزندان خود آگهی کافی ندارند و یا وجود این اختلالات را کتمان می کنند که سبب می شود برای غربالگری کودکان خود مراجعه نکنند.

 

متقیان می افزاید: در حال حاضر ۱۲ کودک دارای اختلال اوتیسم آموزش پذیر در استان شناسایی شده است و خدمات اموزشی به آنان ارائه می شود.

وی می افزاید: این کودکان به دلیل ویژگی و شرایط خاصی که دارند باید حتما در مراکز آموزشی که مهارت لازم برای آموزش این کودکان را دارند آموزش ببینند.

 

وی خاطرنشان می کند : ارائه خدمات و اموزش های مورد نیاز برای کودکان دارای اختلال اوتیسم در مدارس استثنایی استان رایگان است

 

حدود ۷۰ کودک اوتیسم در استان شناسایی شده است

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی در حال حاضر غربالگری کودکان دارای علایم اختلال اوتیسم در استان انجام می شود، می گوید: تاکنون ۷۰ مورد کودک دارای اختلال اوتیسم در استان شناسایی شده است.

قربانی می افزاید: این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی اثر می گذارد و سبب اختلال های کلامی و ارتباطی در کودک می شود.

 

قربانی با بیان اینکه هم اکنون یک مرکز آموزشی، توان بخشی اوتیسم با همکاری بخش غیردولتی برای نگهداری و ارائه خدمات به کودکان دارای اختلال اوتیسم در مرکز استان وجود دارد، عنوان می کند: این مرکز با ظرفیت پذیرش ۵۰ کودک است که خدمات مختلف از جمله خدمات توان بخشی، روان شناس بالینی، کاردرمان و گفتار درمانی و غیره به کودکان دو سال به بالا و تا ۱۸ سال ارائه می شود.

 

وی تصریح می کند: تحت پوشش نبودن هزینه های درمان این کودکان، عدم آگهی کافی خانواده ها از این اختلال و بالا بودن هزینه‌های درمانی از جمله مشکلاتی است که خانواده این کودکان با آن درگیر هستند.

ارسال نظرات