تیم دکتر لچت سامانه‌ای طراحی کرده‌اند به نام "سامانه استفاده از منابع محیطی"‌ یا ISRU. اما این محقق ناسا ترجیح می‌دهد پروژه خود را "کارخانه تبدیل گرد و غبار به پیشرانه" لقب دهد.
کد خبر: ۹۰۷۴۹۹۸
|
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای ارسال یک فضاپیما سرنشین‌ دار به سوی مریخ این است که بتوانیم سوخت کافی برای بازگشت با خود به همراه ببریم.

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، کرت لچت (Kurt Leucht) یکی از محققان ناسا در IEEE Spectrum می‌نویسد که این سازمان فضایی بر روی یک راه حل بالقوه برای ماموریت‌ آینده به مریخ سخت تلاش می‌کند. این دانشمند سازمان فضایی ناسا اذعان می‌کند که امیدواری زیادی به محقق شدن این راه حل دارد. راه حلی که شاید بتوان به وسیله آن کلنی کردن انسان بر روی مریخ را نیز عملی کرد، استفاده از خاک سیاره سرخ به عنوان سوخت موشک است.

تیم دکتر لچت سامانه‌ای طراحی کرده‌اند به نام "سامانه استفاده از منابع محیطی"‌ یا ISRU. اما این محقق ناسا ترجیح می‌دهد پروژه خود را "کارخانه تبدیل گرد و غبار به پیشرانه" لقب دهد. ایده آنها این است که با استفاده از سامانه ISRU بتوان از رگولیت، آب استخراج کرد. رگولیت نامی دیگری برای خاک سرخ مریخ است که دانشمندان گمان می‌کنند احتمالا مقادیر اندکی آب در آن وحود دارد. با استفاده از این سامانه آنها در تلاشند با تکنیک الکترولیز بتوانند از آب موجود در رگولیت اکسیژن و هیدروژن به دست بیاورند.

در ادامه می‌توان از هیدروژن به دست آمده استفاده و آن را با کربن موجود در جو سیاره سرخ ترکیب کرد. با این کار می‌تواند ملکول‌های گاز متان (CH4) به دست آورد. از گاز متان می‌توان به عنوان سوخت موشک استفاده کرد.

 ناسا در نظر دارد تا پیش از آنکه ماموریت سرنشین‌دار خود را به سوی سیاره سرخ عازم کند، سامانه ISRU را در یکی از ماموریت‌های رباتیک‌اش مورد آِمایش قرار دهد. احتمال یکی از رباتیک‌ها سطح نوردی که توانایی جمع‌آوری خاک سیاره را داشته باشد.

در صورت موفقیت آمیز بودن این برنامه، احتمالا ماموریت سرنشین‌دار مریخ بر سطح این سیاره فرود خواهد آمد و در مدت زمانی که آنها آنجا حضور خواهند داشت، این سامانه یا بهتر بگوییم کارخانه تولید پیشرانه موشک از خاک، سوخت لازم برای بازگشت به خانه را مهیا خواهد کرد.

دکتر لچت در این زمینه می‌نویسد : "این تکنولوژی روزی انسان را قادر خواهد ساخت تا بر روی سیاره سرخ زنده بماند و به کار مشغول شود. احتمالا فضانوردانی که به مریخ سفر خواهند کرد، پس از بازگشت به زمین از نحوه تولید سوخت موشک از خاک سیاره سرخ روایت‌ها خواهند داشت."

ارسال نظرات