مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان گفت: دهه وقف امسال با شعار همه واقف باشیم وبا اجرای بیش از 80 عنوان برنامه های مختلف در سطح استان اجرا می شود.
کد خبر: ۹۰۷۴۷۶۸
|
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

حجت الاسلام محسن مومنی مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان درگفتگو با خبرنگار بسیج در زاهدان اظهار داشت: جامعه در راستای نهادینه سازی و ترویج گسترش فرهنگ وقف نیازمند یک بستر سازی دائمی است و در این راستا برنامه ریزی‌های لازم باید انجام شود.

وی از وقف به عنوان یکی از ارزشمند‌ترین سنت‌های اسلام نام برد و گفت: حفظ و احیاء موقوفات باید در دستور کار تمامی اقشار مختلف مردم و دستگاه‌ها و ارگان‌ها قرار گیرد.
 
حجت الاسلام مومنی ادامه داد: «وقف» سنّت حسنه‌ای است که از دیر باز به اشکال گوناگون در تاریخ ایران وجود داشته است و دین مبین اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی و هدفدار، مترّقی و دقیق مورد استفاده قرار داده و بر آن مهر تائید زده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این مطلب که آیاتی که در قرآن کریم به انفاق احسان و عمل صالح و ایثار و... اشاره کرده می‌تواند مشوق وقف باشدبیان کرد: پس از ظهور اسلام در ایران و گرایش ایرانیان به این دین، وقف هم گسترش یافت، امروز کمتر شهر و یا روستایی وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دین و معنویت حضور بیشتری در این مناطق داشته، انگیزه وگستره موضوعات و مصارف وقف هم، تنوع بیشتری پیدا کرده است.
 
این مسئول ادامه داد: وقف در راستای نیک اندیشی و گذشت افراد خیراندیش ایجاد می‌شود که حاصلش باقی شدن فانی است. مال فانی انسان با وقف جاودان می‌شود و نام فانی انسان نیزبا وقف در تاریخ ثبت می‌شود ودر واقع انسان که در گذر زمان وپس از مرگ فراموش می‌شود، با وقف نام ویادش ابدی وزنده می‌ماند.

این مسئول با تاکید بر این مطلب که در این جاده خیرخواهی و خیراندیشی گاه نیات جالب و گاه موقوفات شگفت انگیزی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد انسان‌های خیر برای نیکوکاری و خیرخواهی حدومرز نمی‌شناسند و از تمام توان خویش برای بازکردن گره‌ها بهره می‌برندتصریح کرد: در دهه وقف امسال که از ۱۵ تا ۲۴ آبان با شعار همه واقف باشیم برگزار می‌شود، برنامه‌های مختلفی از جمله همایش یاوران وقف، نشست‌های تخصصی با موضوع وقف و نواخته شدن زنگ انشاء در برخی مدارس اجرا می‌شود.

حجت الاسلام مومنی با بیان این که بزرگی یا قیمت موقوفه برای وقف کردن مهم نیست افزود: هر شئی از قبیل: دوربین، کتاب و یا نخل خرما می‌تواند وقف شود و فرد واقف از برکات آن بهره‌مند شود.
 
ارسال نظرات