خبرگزاری بسیج: در آستانه اربعین حسینی، مجموعه شعر «ساز نی در کربلاست» تألیف «رحیم زریان» با حضور حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات، سید ضیاءالدین شفیعی و صابر امامی از نویسندگان کشور، 6 آبان در شهرری رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۷۴۷۲۲
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری،   فصل اول این مجموعه به اشعار شاعران بزرگ هزاره اول و فصل دوم نیز به اشعار شاعران معاصر اختصاص دارد که در مجموع اشعار 72 شاعر را با نگاهی به هزار سال شعر عاشورایی فارسی از شاعران ایران در بر می گیرد.

«سید ضیاء الدین شفیعی» در مقدمه این کتاب آورده است: «سوگ» در شعر فارسی مصادیقی دارد که از این میان سوگواری بر قهرمانان بسیار ممتاز و متمایز است و از جمله مهم ترین آنها سوگ سروده هایی است که در اطراف ماجرای کربلا و شهادت اصحاب امام حسین (ع) صورت بسته است؛ اما با این حال انعکاس همواره متناسب با متغیرهای متعدد درونی و بیرونی، «عمق و بُعد» متفاوتی داشته و در صورت و جوهر شعر ها به اشکال متنوعی ظهور و بروز یافته است. در حوزه «متن و پیام و غرض» نیز شعر عاشورایی جاندار و امروز دیگر نه وظیفه ای برای توصیف ماجرای عاشورا دارد و نه بیمی که منجر به کتاب سرایی شود. تنها دو گروه از شاعران در سال های اخیر به خلق شعر عاشورایی پرداخته اند؛ نخست آنها که هنوز بر گریاندن مخاطبان خود سرگرم اند و گروه کوچک که مخاطبان را به وقوع دوباره عاشورا و فجایع پس از آن زنهار می دهند. این گروه آخر، مخاطبان را به قیاس شاعرانه میان عوامل و مجریان حادثه کربلا دعوت می کنند و از آنها می خواهند تا سوگی دیگر در نرسیده بهوش شوند و چشم جان و دلشان را باز کنند. باشد که چشم های ما «گریستن» را وا بگذارند و به مدد این شاعران زنهار گوی عاشورایی، اندکی به «نگریستن» متعهد شوند.

گفتنی است، از «رحیم زریان» تاکنون ١9 مجمعه شعر از جمله: مجموعه های شعر «آخرین غزل» (دفتر اول و دفتر دوم)، مجموعه‌های آواز رود (دفتر غزل)، گلونی (دفتر دو بیتی)، شاخه آفتاب (مجموعه شعر دفاع مقدس)، درصلاة باران (مجموعه شعر دفاع مقدس از شاعران گیلان و منتخب کتاب سال)، آبی تراز آسمان (مجموعه شعر میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل از شاعران معاصر)، شیوه شقایق‌ها (مجموعه شعر شاعران امروز شهرری)، کوچه‌های مهتاب (مجموعه شعر) و اقامه عشق (گزیده اشعار) منتشر شده است و چهار مجموعه شعر نیز در دست چاپ دارد.

 

 

ارسال نظرات