رسانه‌های خارجی اعلام کردند

صادرات نفت ایران در سایه تحریم‌ها افزایش می‌یابد/تحریم‌های آمریکا جواب نمی‌دهد

رسانه‌های بلومبرگ، بی‌بی‌سی و ژاپن تایمز نوشتند تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران برعکس خواسته آمریکا عمل خواهد کرد و صادرات نفت ایران در سایه آنها افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۹۰۷۴۶۱۹
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌رغم آنکه کنگره آمریکا مدت‌هاست که ادعا می‌کند تحریم‌های نفتی علیه ایران با هدف تنبیه اقتصادی این کشور از طریق جلوگیری از فروش نفت اعمال می‌شود اما به احتمال زیاد صادارت نفت ایران در سایه آنها افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر به برخی کشورهایی که طی ماه‌های گذشته خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، مجوز معافیت از تحریم‌ها و واردات نفت از ایران داده شده است. 

بلومبرگ می‌گوید: صادرات نفت ایران رو به افزایش است.

بی‌بی‌سی نیز گزارش داده است که علی رغم اینکه دولت ترامپ تحریم‌های علیه ایران را شدیدترین تحریم‌های تاریخ اعلام کرده است اما واقعیت این است که عملکرد تحریم‌ها با ماهیت وجودی آنها در تناقض است. 

روزنامه ژاپن تایمز گزارش داده است؛ علی رغم اینکه جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، در ماه آگوست ادعا کرده بود که معافیت‌های از تحریم‌های ایران بسیار کم و محدود خواهد بود، اما حداقل ۸ کشور مدرن و توسعه یافته در قالب معافیت‌های ارائه شده می‌توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

بنا به گزارشات منتشر شده، کشورهای واردکننده نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی مجوز ادامه واردات نفت از ایران را پس از آغاز تحریم‌ها دریافت خواهند کرد و این درحالی است که هنوز نام هیچ کشور اروپایی در میان کشورهایی که معاف شده‌اند به چشم نمی‌خورد.

در سال ۲۰۱۸ کشورهای وارد کننده نفت ایران رویکردی محتاطانه را در پیش گرفتند؛ چراکه فرانسه و کره جنوبی در ماه ژوئن خرید نفت از ایران را متوقف کردند و اسپانیا و ژاپن نیز رویکردی مشابه را در ماه سپتامبر اتخاذ کردند.

ترکیه نیز خرید نفت از ایران را نصف کرد و ایتالیا و یونان خرید نفت از این کشور خاورمیانه را کاهش دادند.

به گزارش بلومبرگ صادرات نفت ایران به هند نیز اخیرا کاهش یافته اما چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران، خرید نفت از این کشور را کم نکرده است.

انتظار می‌رود با توجه به معاف شدن کره جنوبی، هند و ژاپن از تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران به این کشورها به روال عادی بازگردد.

قرار است مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا جزئیات معافیت از تحریم واردات نفت ایران را طی ساعات آینده اعلام کند.

البته با توجه به اینکه همچنان بخش قابل توجهی از معاملات نفتی به دلار انجام می‌شود، ایران در دسترسی به پول‌های نفتی خود با مشکل مواجه خواهد بود؛ چراکه بخشی از پول نفت ایران در کشورهای خریدار به عنوان سپرده بانکی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات