فرماندار بجستان در مراسم صبحگاه مشترک نیرو‌های نظامی، انتظامی و ادارات بجستان گفت: پدافند غیر عامل ضرورتی است برای کاهش خسارات جانی و مالی و این ضرورت از بدو خلقت انسان تا به امروز احساس میشود.
کد خبر: ۹۰۷۴۶۰۵
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، صبح امروز و همزمان با آخرین روز از هفته پدافند غیر عامل فرمانداری بجستان به میزبانی منطقه انتظامی این شهرستان اقدام به برگزاری صبحگاه مشترک با محوریت پدافند غیر عامل کرد، در این مراسم سرهنگ حسن آزادی خواه فرمانده انتظامی شهرستان بعد از بیان خیرمقدم به اقدامات خود در حوزه پدافند غیر عامل پرداخت و از فواید آن گفت.

حسین ابراهیمی فرماندار بجستان نیز در ادامه این مراسم و بعد از تقدیر از مردم بابت حضور با شکوه در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان و تسلیت آیام آخر ماه صفر به تعریف پدافند غیر عامل پرداخت و اظهار کرد: پدافند غیر عامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که مستلزم بکارگیری جنگ افراز نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

وی ادامه داد: ایمنی و امنیت همواره از دغدغه‌های اصلی انسان محسوب می‌شده است؛ لذا آدمی همواره به دنبال یافتن شیوه‏‌هایی برای کاهش اثرات عوامل تهدیدکننده‏‌ی ایمنی و امنیّت خود بوده است. آسیب پذیری اصولاً میزان خسارت‌ها و صدمه‌های ناشی از عوامل و پدیده‌های بالقوه و بالفعل خسارت زا است. در این زمینه، بشر روش‌هایی را برای آمادگی در دفاع از خویش، جستجو نموده است.

ابراهیمی تصریح کرد: به طور کلی می‏ توان گفت: موضوع پدافند غیرعامل قدمتی به اندازه‏‌ی تاریخ زندگی بشر دارد. انسان‏‌های اولیه برای در امان ماندن از تهاجم حیوانات وحشی و دیگر دشمنان خود و همچنین برای کاستن از نگرانی‏‌ها به غارها، بالای درختان و دیگر مأمن‏‌های طبیعی پناه می‏ بردند. با شکل‏ گیری تمدن‏‌های اولیه در جهان که با وقوع جنگ همراه بود، انسان ‏ها اصول اولیه‏‌ی پدافند غیرعامل را به صورت جوشن و سپر برای حفاظت انفرادی و برج، بارو، قلاع محکم و مرتفع برای تأمین امنیت گروهی به صورت گسترده‏‌ای رواج دادند. وجود خندق در اطراف شهر‌ها و ایجاد دروازه‏‌های مستحکم برای پیشگیری از حملات غافلگیرانه‏‌ی دشمن در تمام نقاط جهان امری رایج بود.

فرماندار بجستان به نقش پدافند غیر عامل در صدر اسلام پرداخت و خاطر نشان کرد: در جریان هجرت پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز خداوند متعال با استفاده از شگرد‌های اختفاء و فریب که از اصول پدافند غیرعامل است، مانع از دسترسی کفار قریش به ایشان گردی و همچنین امیرالمؤمنین “ع” در ‏ نهج البلاغه می‏فرمایند؛ آن‏گاه که در میدان جنگ در مقابل دشمن قرار گرفتید می‏ باید قرارگاه شما در دامنه‏‌ی کوه ‏ها، تپه‏‌ها و یا در کنار رود‌ها باشد تا پوشش و حفاظ شما گردد و شما را از دشمن نگهبانی کند.

بعد از صبحگاه حاضرین با حضور در نمازخانه نیروی انتظامی اقدام به برپایی مراسم قرائت زیارت عاشورا و عزاداری کردند و سر انجام با رژه موتوری در سطح شهر بجستان این مراسم به پایان رسید.
ارسال نظرات
پر بیننده ها