مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: ۱۴ هزار و ۷۱۴ مورد رقبه متصرفی و ۲ هزار و ۹۴۱ رقبه غیرمتصرفی در کردستان وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۷۴۴۸۳
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجت الاسلام مصطفی نوروزی در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: وقف زیباترین هدیه و ماندگارترین احسان است و در حال حاضر می‌تواند شاه کلید حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۲ هزار و ۱۲۳ موقوفه در استان کردستان وجود دارد، افزود: ۱۴ هزار و ۷۱۴ مورد رقبه متصرفی و ۲ هزار و ۹۴۱ رقبه غیرمتصرفی هم در کردستان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با اشاره به سنددار کردن دو هزار و ۱۷۰ رقبه، بقعه متبرکه و امامزاده در استان، عنوان کرد: در سه سال اخیر طرح جامع موقوفات در جهت توسعه و ساماندهی بقاع و اماکن متبرکه استان برای ۱۷ بقعه در استان تهیه شده است.

وی با اشاره به بازسازی و مقاوم سازی بنای بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده یحیی (ع)، حبیبه خاتون (س) و بقعه امامزاده فاضل (ع) در شهرستان بیجار، تصریح کرد: سه طرح سرمایه گذاری هم جهت احیاء، عمران و آبادانی موقوفات در استان به تصویب رسیده است.

حجت الاسلام نوروزی به برگزاری ۱۴۰ ویژه برنامه در بقاع و اماکن متبرکه استان اشاره و ذکر کرد: ۲۰۰ نشست تخصصی وقف با حضور روحانیون و ائمه جمعه و بازاریان و اصحاب رسانه و ... در استان برگزار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در ادامه به تعداد وقف‌های جدید استان به تفکیک شهرستان‌ها اشاره و اعلام کرد: شهرستان بانه ۲۸، بیجار ۳۴، سنندج و کامیاران ۱۱۱، سقز ۳۱، قروه ۱۵ و مریوان ۶۹ مورد وقف جدید داشته‌اند.

وی به آمار وقف‌های منفعتی استان هم اشاره و بیان کرد: در شهرستان بانه ۱۶، بیجار ۲۸، سنندج و کامیاران ۱۶، سقز ۶، قروه ۱۳ و مریوان ۲۸ مورد وقف منفعتی بوده است.

حجت الاسلام نوروزی ذکر کرد: ۹ موقوفه جدید هم در شهرستان‌های کامیاران، سنندج، قروه، سقز و دیواندره در استان کشف شده است.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه مجلس تولیت تمامی اماکن زیارتی و قدمگاه‌ها با اداره اوقاف است، تصریح کرد: سند شش دانگ قدمگاه خضر زنده در شهر سنندج را داریم و متولی اصلی آن هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با شرکت شش هزار و ۵۰۰ نفر، خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری اوقاف کشور، دو رتبه برتر کشوری در رشته حفظ کل بانوان و ترتیل آقایان را کسب کردیم.

نوروزی اضافه کرد: اجازه تعرض به موقوفات در استان را نمی‌دهیم و کسی که بخواهد وقف مورد تایید دین اسلام را تضعیف کند فردای قیامت باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: براینکه احقاق حقوق اوقاف اولویت ما است و در این مسیر برای ما مهم نیست که طرف مقابل ما دستگاه دولتی و یا شخص عادی باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان عنوان کرد: خیلی از جا‌ها زمین‌هایی واگذار و در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شده بود که همه این‌ها را احیا و اراضی را بازپس گرفتیم.

نوروزی گفت: سنددار کردن موقفات کار سختی است، اما طی دو سال اخیر ۲ هزار و ۱۷۰ رقبه در استان سنددار شده است.


انتهای پیام/۷۷۲۷
 
ارسال نظرات