خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خبر داد

اجرای 55 عنوان برنامه طی هفته وقف در همدان/ ثبت 34 وقف جدید طی سال جاری در استان همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از اجرای 55 عنوان برنامه طی هفته وقف در استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۴۳۴۰
|
۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴

اجرای 55 عنوان برنامه طی هفته وقف در همدان/ ثبت 34 وقف جدید طی سال جاری در استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به اقدامات انجام شده این نهاد در مراسم اربعین حسینی اشاره و اظهار کرد: در راستای خدمت‌دهی به زائرین امام حسین(ع) 6 موکب توسط سازمان اوقاف و امور خیریه استان همدان برپا شد.

وی با بیان اینکه خدمت‌دهی به زائرین امام حسین(ع) در موکب حضرت زینب(س) تا فردا ادامه خواهد داشت، گفت: این اقدام در راستای خدمت دهی به زائرینی که هنوز به کشور بازنگشته‌اند فعالیت می‌کند به طوری که دیروز به بیش از یک هزار زائر خدماتی ارائه داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با گرامیداشت فرا رسیدن دهه وقف از اجرای 55 عنوان برنامه طی هفته وقف در استان همدان خبر داد و عنوان کرد: دهه وقف از 15 آبان به مدت 10 روز در جهت تبلیغ فرهنگ وقف نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ارتقای فرهنگ وقف تنها به یک دهه مربوط نمی‌شود و باید در طول سال به این موضوع پرداخت، گفت: در دهه وقف به این موضوع بیش از پیش پرداخته می‌شود ضمن اینکه تبلیغ فرهنگ وقف یک تکلیف عمومی است.

کاروند با تاکید اینکه ترویج وقف دسته جمعی نیاز به فرهنگ‌سازی است، شعار امسال دهه وقف را «وقف دسته‌جمعی» بیان کرد و افزود: باید بتوانیم وقف را در بین اقوام و مردم در محلات و مناطق مختلف ترویج دهیم.

وی در تشریح برنامه‌های دهه وقف از برگزاری همایش «یاوران وقف» در شهرستان‌ها و مرکز استان خبر داد و بیان کرد: طی این برنامه از واقفان خیراندیش، متولیان موقوفات، فعالان و خیران صاحب وقف تجلیل خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در تمام شهرستان‌های استان به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های شاخص دهه وقف سخن به میان آورد و اضافه کرد: برگزاری نشست‌هایی با اصناف، برگزاری محافل انس با قرآن کریم و مسابقه وقف از طریق صدا و سیمای مرکز استان برپایی نمایشگاه وقف در محل نماز جمعه، آشنایی با واقفان خیراندیش و موقوفات بزرگ استان و... از دیگر برنامه‌های شاخص دهه وقف در استان همدان است.

وی به افتتاح 10 مرکز مذهبی، آموزشی و هنری طی دهه وقف در استان همدان اشاره و تاکید کرد: موزه امامزاده عبدالله(ع) مجموعه ای شامل اشیای وقفی، نذری، اهدایی و کشفی با 450 قلم که برخی کم نظیر و بی نظیر است، در طبقه پایین بقعه متبرکه امامزاده افتتاح خواهد شد که مقدمات اخذ مجوز این موزه انجام شده است.

کاروند با بیان اینکه همچنان آثار تاریخی با موضوع وقف و امامزاده‌ها در دست مردم وجود دارد بر فرهنگ‌سازی در راستای اهدای آثار تاریخی و وقفی به اداره اوقاف تاکید و بیان کرد: امیدواریم آثار تاریخی با موضوع وقف به ویژه وصیت‌نامه‌هایی که در دست مردم است برای حفظ و نگهداری از آنها به اداره اوقاف تحویل داده شود.

وی به افتتاح سالن اجتماعات مدرسه سیفیه ملایر به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دهه وقف در استان اشاره و عنوان کرد: اقداماتی نیز در مدرسه مائده نهاوند انجام شده که در دهه وقف افتتاح خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین افتتاحیه‌ها در شهرستان ملایر و تویسرکان است، گفت: بقعه امامزاده اسماعیل(ع) تویسرکان دو سال پیش تخریب و امروز بازسازی شده است.

وی با اشاره به عملکرد و تشریح اقدامات صورت گرفته توسط اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان تصریح کرد: در حوزه درمان اداره اوقاف استان مجموعه 32 تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع) را به صورت ویژه برای تخریب، بازسازی و نوسازی تحویل گرفت که کار از دو ماه پیش شروع شده و طی دهه فجر افتتاح خواهد شد.

کاروند با بیان اینکه با همت اداره میراث فرهنگی بقعه متبرکه امامزاده بدیع‌الزمان(ع) نهاوند بازسازی و نوسازی شد، افزود: در این راستا 250 میلیون تومان هزینه شده که در آستانه افتتاح است.

وی با اشاره به اینکه تربت‌خانه و محل زیارت بقعه امامزاده محسن(ع) سال‌های گذشته تعمیر و بازسازی شده به بازسازی بقعه امامزاده زبیده خاتون جاده ملایر- همدان نیز بازسازی اشاره و تاکید کرد: سال گذشته تخریب و بازسازی بقعه امامزاده زید تویسرکان آغاز شد که با پیشرفت 70 درصدی همراه است و علاوه بر آن حال حاضر 70 درصد پیشرفت دارد ضمن اینکه بازسازی بقعه امامزاده قاسم روستای انصارالامام آغاز شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه  7پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه عمرانی توسط این نهاد در استان انجام شده است، تاکید کرد: طی یک سال گذشته 45 میلیارد ریال از محل موقوفات استان در حوزه سلامت هزینه شده که شامل کمک هزینه به بیماران سرطانی و صعب العلاج به خصوص بیماران کلیوی است به طوری که به بیماران کلیوی تا سقف 5 میلیون تومان کمک شد.

وی از هزینه کرد 11 میلیارد ریالی در حوزه آموزش طی یک سال گذشته توسط اداره اوقاف و امور خیریه استان سخن به میان آورد و بیان کرد: از سال گذشته ‌10 میلیارد ریال برای مدرسه علمیه و اعزام مبلغ هزینه شده است.

کاروند با بیان اینکه در حوزه در حوزه مسائل قرآنی، اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم، برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم 700 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: 11 میلیارد ریال نیز در در جهت مساعدت و کمک به محرومان در زمینه تامین لباس و گوشت گرم هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه 230 بقعه شناخته شده در استان وجود دارد که همه آنها امامزاده نیستند، تصریح کرد: در استان 180 مورد نیز بقعه، آرامگاه بزرگان، علما و ... است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از ثبت 34 وقف جدید طی هشت ماه اخیر در استان خبر داد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در هفته وقف نیز وقف‌های جدیدی داشته باشیم.

وی به اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در راستای بازگشت بانک ملی به موقوفه شاهزاده حسین(ع) همدان اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه نمایندگان همدان در مجلس و هیأت امنای این موقوفه در این راستا پیگیری خوبی داشته‌اند اما همچنان فعالیت در این راستا ادامه دارد.

انتهای یپام/

ارسال نظرات