خبرهای داغ:
مسئول تربیت بدنی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان:
مسئول تربیت بدنی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان و مدیرعامل باشگاه مقاومت، اعتقاد دارد ورزش بسیج یک گام جلوتر از اداره‌کل ورزش و جوانان استان و هیئت‌های ورزشی حرکت می‌کند.
کد خبر: ۹۰۷۳۹۸۸
|
۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، دفتر این خبرگزاری در استان اصفهان در نشستی میزبان علی پیمان صفت مسئول تربیت بدنی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان و مدیرعامل باشگاه مقاومت اصفهان بود.

چگونگی فعالیت تربیت بدنی سپاه صاحب‌الزمان(عج) و باشگاه مقاومت در حوزه‌های پایگاه‌های استعدادیابی بسیج، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، آموزش، زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی از جمله محورهای صحبت‌های پیمان‌صفت در این نشست بود.

چگونگی تعامل تربیت بدنی سپاه صاحب الزمان(عج) با مدیریت ورزش استان، چرایی ورود سپاه به عرصه ورزش، گسترش مرام و منش پهلوانی در ورزش، برگزاری برنامه‌های مختلف در راستای ترویج ورزش همگانی، تربیت مربیان، ورزشکاران و داوران بسیجی و متعهد و اعزام ورزشکاران به مسابقات مختلف ورزشی از جمله موضوعاتی بود که رئیس تربیت بدنی سپاه صاحب الزمان(عج) در گفت‌وگو با خبرنگاران بسیج در استان اصفهان به تشریح آنها پرداخت که مشروح بخش نخست این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بسیج: درباره چرایی ورود سپاه به عرصه ورزش و راه‌اندازی باشگاه مقاومت صحبت کنید؟

پیمان‌صفت:در دیدار نخست ورزشکاران با امام راحل در سال 1358، ایشان فرمودند که "من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم" و همچنین فرمودند که "ورزش هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف." این جمله نصب‌العین ما است، شعوری در این شعار نهفته است و برنامه‌ریزی برای ورزش در بدنه سپاه صاحب‌الزمان(عج) با همین هدف انجام می‌شود. در واقع ورزش برای ما هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است.

لوگوی باشگاه مقاومت استان اصفهان، هدف و رسالت اصلی ما را در ورزش بسیج مشخص می‌کند؛ در این لوگو 4 بار نام مقدس امام علی(ع) تکرار شده است و جمله «الهی قَوّ عَلَی خِدمَتِکَ جَوارِحی: خداوندا اعضاء و جوارح من را در راه قرب و نزدیکی به خودت قرار بده» که فرازی از دعای کمیل است در این لوگو آمده است و این همان هدفی است که ما در ورزش به دنبال آن هستیم. ادارات و ارگان‌هایی که در ورزش فعال هستند شاید با هدف ورزش قهرمانی و یا بالاتر از آن ورزش همگانی فعالیت داشته باشند، اما این‌ها برای ما صرفاً هدف نیستند. ما برای ورزش قهرمانی، همگانی، آموزش، زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی در طول سال برنامه‌ریزی داریم و همه این برنامه‌ها دنباله‌رو یک مسیر و یک هدف است و آن هم قرب الهی و تکامل انسان است.

ورزش همگانی، اولویت ورزش بسیج

مهم‌ترین هدف در ورزش بسیج، ورزش همگانی است. بعد از آن ما به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، آموزش، پایگاه‌های استعدادیابی، ساخت و ساز اماکن ورزشی می‌پردازیم؛ در هر کدام از این حوزه‌ها جای کار زیادی وجود دارد، کارهای خوبی هم انجام شده است اما برای رسیدن به اهداف اصلی باید بیش‌تر تلاش کنیم. 

بسیج:نحوه تعامل شما با مدیریت ورزش استان چگونه است؟ آیا باشگاه مقاومت یک رقیب برای ورزش استان محسوب می‌شود؟

پیمان‌صفت:رویکرد ما کاملاً تعاملی است، در یک مصاحبه‌ای از من پرسیده شد که آیا ساختار ورزش بسیج نمونه کوچکی از ساختار ورزش استان است؟ که در پاسخ گفتم: خیر، به این شکل نیست. در ورزش بسیج کشور، تنه به تنه وزارتخانه یا ادارات ورزش و جوانان پیش می‌رویم و قائل به این نیستیم که پایین‌تر از این‌ها کار کنیم، برخی از هیئت‌های ورزشی بسیج در استان‌ها همانند هیئت‌های ورزشی استانی ساختار و سازمانی تعریف شده شامل رئیس هیئت، نایب رئیس و سایر ارکان یک هیئت ورزشی را دارند و برنامه‌ریزی برای این هیئت‌ها به گونه‌ای است که یک سر و گردن از هیئت‌های ورزشی استانی بالاتر باشند.

یک گام جلوتر از اداره‌کل ورزش و جوانان و هیئت‌های ورزشی استان هستیم

برنامه‌های آموزشی دوره‌های مربی‌گری، دانش‌افزایی، داوری و بازآموزی، ساخت و ساز اماکن ورزشی که 260 سالن 9 دی و صالحین ساخته شده است، مسابقات و برنامه‌های ورزشی، حضور در لیگ‌های متفاوت بسیج و استانی و غیره نشان می‌دهد که ورزش بسیج در سطح کشور و در استان اصفهان و شهرستان‌ها یک گام جلوتر از هیئت‌های ورزشی استان و حتی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان است. برخی به ما خرده می‌گیرند که در این زمینه بزرگ‌نمایی می‌کنیم، اما با سند می‌گویم که برای مثال در ورزش همگانی که اولویت نخست ما است، برنامه‌های مختلفی در سطح پایگاه‌های بسیج، حوزه‌ها، نواحی و استان در طول سال اجرا می‌شود که شامل پیاده‌روی، کوه پیمایی، کوه‌روی، دوچرخه‌سواری، فتح قله و برگزاری همایش‌های همگانی با حضور خانواده‌ها است و این برنامه‌ها با طیف وسیع شامل بسیجیان و خانواده‌های آنان و عموم مردم برگزار می‌شود.

برای نمونه پیاده‌روی خانوادگی 6 مهر سال جاری با شرکت عموم مردم، بسیجیان و خانواده‌های آنان در 28 ناحیه سرزمینی استان اصفهان اجرا شد و حدود 50 هزار نفر در این پیاده‌روی خانوادگی در سطح استان شرکت کردند. برنامه‌های ورزش همگانی در مناسبت‌های مختلف همچون اربعین حسینی، هفته بسیج، هفته دفاع مقدس، سوم خرداد، هفته سلامت، دهه فجر و ... برگزار می‌شود و به نظر من هیچ اداره یا نهاد و سازمانی حتی اداره‌کل ورزش و جوانان استان نتوانسته است مردم را اینگونه به ورزش همگانی سوق دهند؛ البته آمار برنامه‌های ما از سوی برخی از سازمان‌ها مصادره شده است، در حالی که به جرأت می‌توانم بگویم ورزش همگانی توسط ورزش بسیج استان اجرا شده است و اگر نگوییم متولی اصلی ورزش همگانی، بسیج است بدون شک این امر با هماهنگی و همکاری بسیج محقق شده است.

بسیج:در بخش قهرمانی چند تیم زیر نظر باشگاه مقاومت اصفهان فعالیت می‌کنند؟

پیمان‌صفت: در ورزش بسیج رشته‌هایی همچون شنا و تیراندازی به عنوان رشته‌های سازمانی تعریف شده و رشته‌هایی مانند تیراندازی با کمان، کاراته جودو و غیره به عنوان رشته‌های کاربردی است؛ در حال حاضر 22 هیئت ورزشی شناسنامه‌دار در ورزش بسیج استان اصفهان فعال هستند و در طول سال برنامه دارند.

مسابقات استانی 16 رشته ورزشی برگزار شده است و 16 مرحله اعزام به مسابقات کشوری داریم. در دهمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی پایگاه‌های استعدادیابی برادران و پنجمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی پایگاه‌های استعدادیابی خواهران بسیج کشور در سال 1397 در تمامی رشته‌ها شامل 6 رشته ورزشی حضور داشتیم که تعداد کمی از استان‌ها چنین شرایطی داشتند و آماری بی‌نظیر رقم خورد؛ استان اصفهان از 12 مقام ممکن، 11 جام شامل مقام‌های اول تا سوم دریافت کرد که شامل 4 جام در رشته‌های ورزشی خواهران و برادران، جام قهرمان قهرمانان خواهران و جام کاروان برتر اخلاق برادران بود که جای تبریک دارد، چراکه هدف نهایی ما اخلاق‌محوری و فرهنگ‌مداری در ورزش است. کسب جام اخلاق پارامترهای مختلفی در نحوه اعزام، مباحث فرهنگی و اخلاقی و حضور منسجم و سازمان‌یافته دارد که با رأی مسئولان مسابقات این افتخار نصیب استان اصفهان شد.

امیر غفور خروجی استعدادیابی ورزش بسیج است

بسیج: آیا در سال‌های اخیر ورزش بسیج استان اصفهان موفق به معرفی ملی‌پوش به تیم‌های ملی شده است؟

پیمان‌صفت: متأسفانه اخلاصی که در ورزش بسیج وجود دارد برخی اوقات مانعی برای انعکاس فعالیت‌ها می‌شود؛ قبول داریم که در بخش اطلاع‌رسانی، اقدامات کافی انجام نشده است و آن را نقطه ضعفی برای خود می‌دانیم. ورزش بسیج الگوها و خروجی‌های مختلفی را ارائه داده است. امیر غفور که یکی از ارزنده‌ترین بازیکن تیم ملی والیبال است و افتخارات بسیاری با تیم ملی کسب کرده، خروجی پایگاه استعدادیابی والیبال کاشان است و تا چند سال گذشته در این پایگاه حضور پیدا می‌کرد و این افتخاری برای ما است که این بازیکن از نظر اخلاقی نیز الگو است؛ همچنین در رشته کاراته قاسم خوب‌رو سال گذشته توانست در مسابقات قهرمانی جهان در اسپانیا در بخش نوجوانان پس از 22 سال مدال برنز را کسب کند که این نتیجه پایگاه استعدادیابی کاراته شهرستان گلپایگان است. امیرحسین طالبی در رشته جودو و افسانه شفیعی در رشته تیراندازی با کمان به ورزش کشور معرفی شده است. اینها تنها مثال‌هایی در این مورد است و در رشته‌های دیگر نیز ملی‌پوشانی به ورزش کشور معرفی شده‌اند.

بسیج: در بخش استعدادیابی چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید و چه تعداد پایگاه استعدادیابی در سطح استان اصفهان فعال است؟

پیمان‌صفت:ورزش بسیج روز به روز علمی‌تر می‌شود و در این زمینه تافته جدا بافته‌ای از ورزش کشور نیست؛ کار علمی و تخصصی از سال 1390 در سازمان ورزش بسیج کشور آغاز شد و ساخت و ساز اماکن ورزشی کلید خورد و در سال 1391 پایگاه‌های استعدادیابی آغاز به کار کرد و تا سال 1393، 3 پایگاه در استان اصفهان وجود داشت و تا سال گذشته این تعداد، به 9 پایگاه و امسال به 12 پایگاه استعدادیابی افزایش یافته است. پایگاه‌های استعدادیابی جودو در شهرستان لنجان، ووشو در شهرستان خمینی‌شهر، کاراته در شهرستان گلپایگان، والیبال در شهرستان کاشان، شنا، تیراندازی با کمان و واترپلو در شهرستان اصفهان و فوتسال و فوتبال در شهرستان مبارکه فعال است. این پایگاه‌ها دارای پراکندگی جغرافیایی است و تلاش شد تا تمامی امکانات در مرکز استان متمرکز نشود. با این تمرکززدایی از مرکز، حتی دورترین نقاط استان مانند گلپایگان از ظرفیت این پایگاه‌ها بهره‌مند شوند تا با مدیریت صحیح و آکادمیک، طیف وسیعی از ورزشکاران را به بدنه ورزش کشور اضافه کنند.

بسیج:شیوه ورود علاقه‌مندان به ورزش به این پایگاه‌ها چگونه است؟

پیمان‌صفت: فعالیت این پایگاه‌ها به صورت آکادمیک است و پروسه‌ای علمی دارد. علاقه‌مندان از سن 7 سالگی به این پایگاه‌ها می‌آیند و پس از گذراندن 3 دوره 3 ساله با سن 17 سال از این چرخه خارج می‌شوند؛ البته قرداد رسمی نوشته می‌شود که به امضای تربیت بدنی سپاه، فرماندهی، نیروی انسانی بسیج و معاونت حقوقی سپاه می‌رسد. ما در مدارس و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف فراخوان انجام می‌دهیم و زمینه ثبت‌نام فراهم می‌شود. 

معیارهای مختلفی برای ورزشکاران در نظر گرفته شده و پس از تأیید صلاحیت توسط کارشناسان فنی و ورزشی، افراد وارد چرخه استعدادیابی می‌شوند. البته مباحث فرهنگی و اعتقادی در این پایگاه‌ها مد نظر است و ورزشکاران 3 جلسه تمرین در هفته دارند و سایر جلسات فرهنگی و اعتقادی با حضور کارشناسان برگزار می‌شود، همچنین از مجرب‌ترین مربیان که برخی سابقه مدیریت در فدراسیون‌های ورزشی و تیم‌های ملی را دارند، استفاده می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها