خبرهای داغ:
سردار ساسانی عنوان کرد: آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد بیشتر است و باید با استفاده و ایجاد ظرفیت های مناسب در مقابل این جنگ اقتصادی بایستیم.
کد خبر: ۹۰۷۳۶۱۳
|
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، همایش پدافند غیرعامل با حضور سردار دکتر محسن ساسانی معاون زیربنایی و اقتصاد قرارگاه پدافند غیرعامل کشور و مسوولان استانی در سالن جلسات امامی استانداری برگزار شد.

سردار ساسانی در این همایش بیان کرد: موضوع پدافند غیرعامل
بعد از دفاع مقدس به دلیل اولویتهای موجود و بجا ماندن ویرانه های جنگ در بحث ساخت و ساز و ایجاد دارایی های کلان مورد توجه قرار نگرفت.

وی گفت: ساختار دفاع غیرنظامی ما پس از بررسی ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شد. این ساختار ترکیبی از عناصر نظامی و دولتی می باشد که ساختار اداری پدافند غیرعامل تحت نظارت ستاد کل نیروهای مسلح بوده اما ماموریت ها به عهده دستگاه های اجرایی است.

جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی کشور اظهار کرد: امروز شاهد گستردگی وسیع پدافند غیرعامل دردستگاهها هستیم که به دلیل تغییر ماهیت در تهدید است. تهدید از حوزه نظامی در کشور ما کاملا از صحنه عملیاتی فاصله گرفته و بعید به نظر می رسد دشمنان در شرایط فعلی دست به اقدام نظامی بزنند.

ساسانی عنوان کرد: پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد شاخه ای از پدافند غیرعامل است که مربوط به عناصر و فرایندهای اقتصادی کشور می باشد.

وی افزود: اولین بار موضوع جنگ افتصادی را در دی ماه سال ۵۸ امام راحل بکار بردند و دوبار در دو جا این واژه را تشریح و توصیف کردند و این امر نشان دهنده این است که ما از ابتدا درگیر جنگ اقتصادی بوده ایم.

جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی کشور تصربح کرد: در جنگ اقتصادی یکی از مهمترین‌ مولفه ها تحریم ها هستند. نوعی از مجازاتهای بین المللی که موجب ممنوع کردن روابط تجاری و جلوگیری از صدور فناوری با تحصیل و‌اشتغال متخصصین و‌کارشناسان می شود.

ساسانی خاطرنشان کرد: امروز تحریم‌ها ابعاد بسیار پیچیده و مبهمی یافته است ترکیبی از تمام مولفه های قدرت یک کشور برعلیه مولفه های قدرت کشور هدف می باشد. با توجه به اینکه مقابله با تهدیدات وظیفه پدافند غیرعامل است دارای اهمیت ویژه ای است و براساس اسناد فرادست باید به آن بپردازیم.

مهاون زیربنایی و اقتصادی پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: طبق قانون، هرگونه قراردادای که موجب تسلط بیگانه بر امور کشور شود ممنوع است. اگر ما خودکفایی را پیگیری می کنیم براساس اصول قانون اساسی است.

وی اضافه کرد: کشورهای متخاصم از ابزارهای اقتصادی استفاده می کنند که این امر برای براندازی نظام است. مطالعات پژوهشی که در دو دانشگاه پژوهشی کشور انجام شده بیانگر این امر است که دشمن در تلاش است با استفاده از ابزار اقتصادی به شیوه های مختلف به اهداف خویش که نهایتا براندازی حکومت است دست یابد.

جانشین قرارگاه پدافند اقتصادی کشور ادامه داد: ابزارهایی همچون ابزار بیولوژیک، روانی، فناورانه، دیپلماتیک و بین المللی، سایبری، پولی و مالی، اطلاعاتی و جاسوسی که هر یک دارای تبعات و ابعاد خاص خود می باشد.

سردار ساسانی اظهار کرد: جنگ در حوزه اقتصاد برای دشمنان راحت تر بوده و مولفه های خشونت را ندارد و با ابعاد قدرت می توانند تنش ایجاد نمایند. آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد بیشتر است و باید با استفاده و ایجاد ظرفیت های مناسب در مقابل این جنگ اقتصادی بایستیم.

وی افزود: باید با استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای خود مقابل تهدیدات بایستیم که این نکته کلیدی است. یکی از این ظرفیت ها ایجاد خودکفایی در تولید گندم بعنوان‌ محصول استراتژیک بود و امروز ۹۵ درصد روغن مصرفی کشور توسط واردات تامین می شود که نیاز است الگوی مصرف ما تغییر یابد.

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها