مصادف با ایام اربعین حسینی و ایام ماه صفر در مسجد علب بن ابیطالب میبد به همت بانوان پایگاه مقاوت بسیج ساجده این شهرستان مراسم عزاداری همراه با پخت حلوای آردی معروف به آش زینب برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۷۳۲۸۹
|
۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، مسجد علی بن ابیطالب میبد در محله بشنیغان به مدت بیش از ۱۶ سال است که به همت بانوان پایگاه مقاوت بسیج ساجده شاهد حضور گسترده بانوان در مراسمی است که به یاد اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و همدردی با حضرت زینب (س) اسوه صبر و شکیبایی در واقعه کربلا صورت می‌گیرد.
این مراسم که به نوعی سوگواره حضرت زینب (س) محسوب می‌شود با پخت حلوای آردی معروف به آش زینب همراه است.
تدارک پخت "آش زینب " از روز قبل از مراسم انجام می‌شود به صورتی که بعد از فراهم کردن مواد اولیه، از سحرگاه روز مراسم عزاداری پخت حلوا می‌شود.
برای پخت آن نیز در ابتدا آرد الک نموده و بو می‌دهند، سپس به آن روغن می‌افزایند وبعداز تفت دادن نیز آب ولرم اضافه می‌شود.
برای اینکه آرد گلوله نشود، باید آن را تند تند هم بزنند، اگرهم گلوله شد باید آن را از سافی رد کرد.
در انتها شکر وگلاب وهل و سپس زعفران به مواد اضافه می‌شود و باز حلوا در حین اضافه کردن این مواد باید کار را ادامه داد که این کار هم به دست همه بانوان درجمع همراه با طلب حاجت صورت می‌گیرد.
بعد از خاموش کردن شعله گاز نیز، به مدت نیم ساعت در ظرف حلوا را باید گذاشت تا به اصطلاح دم بکشد.
گفتنی است، قبل از شروع مراسم عزاداری، سفره پذیرایی که بعد از مراسم بانوان بر سر آن مهمان هستند و بسته بندی‌های نخود و شکلات و ظرف‌های کوچک حلوا زینت بخش آن هست با خلاقیت و سلیقه جمعی بانوان در کنار هم پهن می‌شود.
پایگاه مقاومت بسیج ساجده از پایگاه‌های تحت نظارت حوزه مقاومت بسیج خدیجه الکبری میبد می‌باشد.
ارسال نظرات