خبرهای داغ:
مدولاتورهای مثبت آدنوزین قادر به درمان بی خوابی هستند.
کد خبر: ۹۰۷۲۹۸۶
|
۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کشف درمانی نوین برای بی خوابی 
 

به گزارش خبرنگار بسیج علمی از گیلان؛ خواب کافی و مناسب مکانیسم مهمی برای مبارزه با عوامل بیماری زا بوده و نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و عملکرد شناختی مطلوب دارد.

بی خوابی یک مشکل جهانی است که تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت عمومی و ۲۰ تا ۶۰ درصد جمعیت مسن جامعه از آن رنج می برند.

هرچند داروهایی که علامت دهی گاما آمینو بوتریک اسید (GABA مهمترین انتقال دهندۀ عصبی مهاری که نقش مهمی را در هماهنگی شبکه های عصبی موضعی و عملکرد نواحی مغزی ایفا می کند) را در سیستم اعصاب مرکزی افزایش می دهند دیر زمانیست که برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما کاربرد آنها با مشکلات متعددی از جمله بروز اختلالات شناختی و فراموشی در بیماران همراه است.

پژوهشگران دانشگاه تسوکوبای ژاپن در مطالعه ای که نتایج بدست آمده از آن به تازگی در مجله Neuropharmacology منتشر شد، از آنالوگ های آدنوزین برای درمان بی خوابی بهره بردند.

اگرچه مدت مدیدی است که القای خواب توسط آنتاگونیست های گیرنده A2A شناخته شده، اما اثرات نامطلوب قلبی عروقی مانع از کاربرد آنها شده بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که با استفاده از مدولاتورهای آلوستریک گیرنده های A2A، می توان اثرات فیزیولوژیک آدنوزین درون زاد را افزایش و عوارض جانبی را کاهش داد.

این مدولاتورهای مثبت قادرند که خواب را همانند خواب طبیعی در موش القا کنند و هم اکنون تلاش ها برای توسعه داروهای انسانی بر پایه این ترکیبات در حال انجام است.

ارسال نظرات