محرابی دبیر انجمن آلومینیوم استان:

انجمن آلومینیوم استان از حمایت های دولتی محروم است و در تصمیمات دخالت داده نمی شود

محرابی بیان کرد: انجمن آلومینیوم این استان از حمایت های دولتی محروم است و در تصمیم گیری ها دخالت داده نمی شود.
کد خبر: ۹۰۷۲۵۲۹
|
۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ ميثم محرابي دبير انجمن آلومينيوم استان مركزي در كارگروه امور اقتصادي و توليدي استان مركزي و نشست فعالان صنعت آلومينيوم استان با استاندار مركزي گفت: بیش از ۳ هزار واحد تولیدی که مواد اولیه‌شان تولید آلومینیوم است در استان فعالیت می‌کنند که ظرفیت اسمی این واحدها بیش از ۱۵ هزار نیروی کار مستقیم و ۴۵ هزار نیروی کار غیرمستقیم فعال هستند.

دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی گفت: متاسفانه انجمن آلومینیوم از حمایت دولتی محروم هست در حالی که این انجمن در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شوند در حالی که نیاز است در مباحث کارشناسی از آنها استفاده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بیلت همیشه در بازار در دسترس نیست مواد اولیه به کارخانه واحدهای تولیدی نمی‌رسد در حالیکه در سهمیه‌بندی آلومینیوم به واحدهایی که کوره دارند شمش عرضه می‌شود اما به بقیه واحدهای فاقد کوره‌ بیلت ارائه می‌شود.

محرابی گفت: متاسفانه صنعتگران آلومینیوم هر روز با بخشنامه های جدیدی بعضا متناقض مواجه می‌شوند در حالیکه بازار ثبات ندارد و از طرفی شرکت‌هایی که سهمیه آلومینیوم دارند با رفتار نامناسبی از سوی بازرسی صنعت و معدن مواجه می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر مشکلات مهم واحدهای تولیدی به مشکل عدم نقدینگی است با وجود اینکه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مهم است و قیمت مواد اولیه سه برابر شده به همین خاطر بسیاری از صنایع به دلیل نبود نقدینگی نمی‌توانند مواد اولیه را تأمین کنند.

دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی ادامه داد: عدم توسعه و گسترش واحدها بسیار مطرح است و عمده صنایع پایین‌دستی آلومینیوم تعطیل، نیمه تعطیل و یا با ظرفیت ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند و به همین دلیل مجبورند تعداد بالایی از نیروها را تعدیل کنند.

وی با اشاره به شرایط تحریم و تاثیر آن بر صادرات گفت: متاسفانه شرایط صادرات مناسب نیست و در حال حاضر به غیر از صادرات مواد اولیه ایرالکو هیچ محصول دیگری صادر نمی‌شود و خرید مواد اولیه ۴۰ درصد بالاتر از نرم جهانی صورت می‌گیرد و زمان صادرات باید متعهد شویم با ارز نیما برگردانیم به همین خاطر هیچ صادراتی صورت نمی‌گیرد و کشور عراق که از این قاعده مستثنا بود که اکنون این‌گونه نیست.

دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که باید برای خرید مواد اولیه ارزش‌افزوده پرداخت کنیم که این یعنی برای آنچه ارزش می‌آفرینیم و نمی‌آفرینیم باید ۹ درصد ارزش‌افزوده پرداخت کنیم و این موضوع صنعت و تولید را آزار می دهد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع تاکید کرد: نیاز است کمیته‌ای با مشارکت بخش خصوصی شکل گیرد و به صورت کارشناسی مسائل مطرح و راهکارهایی در این خصوص انجام شود.

دبیر انجمن آلومینیوم استان مرکزی بیان کرد: به منظور تعادل در بازار نیاز است ارز نیمایی در خصوص واردات مواد اولیه ارائه شود و همچنین شرکت ایرالکو برنامه مشخصی برای عرضه به بورس داشته باشد.

محرابی در پایان با اشاره به راهکارهای موجود برای رفع مشکلات گفت: از دیگر راهکارها این است که از ورود محصولات آلومینیوم جلوگیری شود و با بانک‌ها به توافق برسیم که بتوان راهکاری برای سرمایه در گردش بیاندیشیم و همچنین ایجاد شهرک تخصصی و مرکز تحقیقات آلومینیوم در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم از بحران های صنعتی و تولیدی آینده عبور کنیم.

ارسال نظرات