راهپیمایی اربعین، بزرگترین گردشگری مذهبی جهان

با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت های گوناگون مسلمان و حتی غیر مسلمان از اقصی نقاط جهان در پیاده روی اربعین، این آیین به یکی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان مبدل شده است.
کد خبر: ۹۰۷۲۳۱۷
|
۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان؛ سمیرا محمدی؛  فرهنگ پذیری برخی از جوامع اسلامی از بیگانگان و کشورهای غربی پدیده چندان تازه‌ای نیست و کم و بیش از دیر باز وجود داشته است اما براساس مشاهدات و تغییر سبک زندگی برخی از کشورهای مسلمانان به نظر می‌رسد در دهه های اخیر غرب‌زدگی شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است و فرهنگ برخی از جوامع اسلامی تا حدود زیادی از عناصر و اصول ثابت دین، تخلیه شده است. شکسته شدن مرزهای فرهنگی، جریان جامعه را از شکل متداول آن خارج کرده و موجب بروز شکاف های فرهنگی بین نسل ها و تاثیرگذاری بر اذهان نوجوانان و جوانان شده است. این شکاف فرهنگی روابط عاطفی بین نهاد خانواده را کم رنگ کرده است و این موضوع به تکوین شخصیت ناسالم در کودکان و نوجوانان منجر شده است.

آیین های مذهبی یک فرصت ویژه برای عرضه فرهنگ غنی اسلام به دیگر کشورها و هم چنین موقعیتی مناسب برای بازنمایی برساخت‌های اهالی مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی است. در این میان ماه محرم و آیین­‌های حسینی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراسم جمعی شیعیان است که از حیث تاسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتا با زمینه هایی از فرهنگ عامه عجین شده است، یکی از آیین‌های حسینی که در سال های اخیر گسترش چشم گیری داشته، پیاده روی اربعین است. با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت های گوناگون شیعه حتی غیرشیعه از اقصی نقاط جهان، این آیین به یکی از بزرگترین اجتماعات آیینی جهان مبدل شده است.

پیاده رویی اربعین علاوه بر فرصتی برای زیارت می تواند کارکردهای گوناگونی نیز به همراه داشته باشد. زیارت عتبات عالیات به عنوان یکی از اصلی ترین اغراض سفر شرکت کنندگان است؛ همچنین پیاده روی اربعین کارکرد هویت یابی فردی و جمعی نیز دارد چرا که شرکت کنندگان، علاوه بر آشنایی با اصول اساسی فرهنگ مذهبی با اصول دیگری من جمله عشق به خانواده آشنا می­شوند، این آیین مقدس با جمعیت انبوه و میلیونی که گرد هم می آورد رسانه ای است برای اعلام موجودیت و وحدت شیعیان در سراسر جهان و فرصتی است برای شناساندن فرهنگ و مذهب اسلامی مردم دنیا.

در مورد راهپیمایی اربعین قید این نکته لازم است که کنش ها و رفتارهای شرکت کنندگان علاوه بر زائرین به گردشگران مذهبی نیز شباهت دارد و لذا پیاده روی اربعین را می توان از انواع گردشگری دینی نیز به حساب آورد که در طول سالیان طولانی، ضمن حفظ وحدت شیعیان جهان، الگویی برای ارتقای گردشگری مذهبی در سراسر کشورهای مسلمان شده است. چنانچه اهداف شرکت کنندگان را به خوبی بشناسیم، می توانیم کشورعزیزمان ایران که یکی از کشورهای غنی از نظر اماکن مذهبی در جهان است را به بازار هدفی برای تمامی مسلمانان جهان تبدیل کنیم تا ضمن رعایت ارزش های جامعه میزبان، فرهنگ پذیری از فرهنگ های بیگانه را نیز کاهش دهیم.

از طرف دیگر با ارتقای گردشگری مذهبی در داخل کشور با هدف زیارت اماکن مذهبی، خدماتی ارائه می شود که می توان آن را به عنوان یک کالا و خدمت داخلی به حساب آورد و در سال حمایت از کالای ایرانی، با حمایت از این نوع گردشگری به سمت ایستادگی در برابر نقشه های شوم دشمن پیش برویم. همان گونه که مقام معظم رهبری نیز بحث حمایت از کالا و خدمت داخلی را به عنوان یک روش مهم در تغییر حرکت اقتصادی و فرهنگی کشور عنوان می کنند. ایشان با آگاهی کامل از جنگ اقتصادی دشمن و اهداف آن ها از تشدید فشارها وتحریم ها علیه ایران، به ارائه برنامه ها و الگوهای مناسب جهت مقابله با این فشارها پرداخته اند و معتقدند یکی از راهکارهای عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز کنونی تاب آوردن در مقابل فشارهای سیاسی، تحریم و فشارهای تبلیغاتی و جلوگیری از نفوذ فرهنگی بیگانگان است. لذا پیاده روی اربعین علاوه برشناساندن فرهنگ اصیل اسلامی و احیای فرهنگ شیعه، تبلیغی بزرگ برای نشان دادن وحدت جامعه اسلامی در سراسر جهان است. همچنین با جذب شرکت کنندگان در این راهپیمایی می توان اماکن مذهبی ایران را نیز احیا کرد.

 

ارسال نظرات