عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرصت منقضی کردن اقدامات استراتژیک و اساسی را نداریم، گفت: وزیر صنعت، مکلف به ریل گذاری برای اقتصاد تولید محور است.
کد خبر: ۹۰۷۲۱۶۸
|
۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا نجفی در مورد اولویت‌های کاری رضا رحمانی به عنوان  وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاه به زندگی چه  با دیدگاه ایمانی، زندگی شرافتمدانه، عزت‌مندانه و رو به تعالی و سعاتمند باشد و چه با دیدگاه  مدیریتی و اقتصادی باشد، برای رسیدن به اهداف  آن، نیازمند اقتصاد مولد، پاینده و رو به توسعه هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: رکن رکین چنین اقتصادی تولید است و اقتصاد تولید محور امروز تحت تکفل وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه برای رسیدن به آن باید ریل‌گذاری کند و فضا و بستر مناسبی را برای آن فراهم کند.

وی اظهار داشت: فراهم کردن بستر و فضای مناسب برای تولید دارای دو مولفه اساسی است،  که یکی از این مولفه‌ها مسائل محیطی بخش تولید را شامل می‌شودو مولفه دیگر شامل اعضای محاطی بخش تولید می‌شود.

نجفی با تاکید بر اینکه نهاد حاکمیتی مکلف به ساماندهی دو حوزه محیط  و محاط صنعت تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بنابراین سعادتمندی و توفیق ما در این عرصه و یا  سرشکستی و سرافکندگی ما متاثر از نحوه  برنامه‌ریزی و عمل این وزارتخانه است.

نجفی  با تاکید بر اینکه زندگی و معیشت  روزمره مردم به نوعی متوجه این وزارتخانه است، گفت:  تنظیم نظامات بازار و  تامین بهنگام  و مناسب مایحتاج مردم به گونه‌ای که در بازار برای نیازهای مردم گلوگاه ایجاد نشود و دسترسی مردم به مایحتاجشان دست خوش رانت‌خواری‌ها ، رانت جویی‌ها، فرصت‌طلبی و سوء مدیریت‌ها نشود  همه متوجه مسئولیت‌های این وزارتخانه است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت:  از آن طرف خروج از تصدی گری، بنگاه‌داری و فعالیت‌هایی که مردم باید آن را  انجام دهند جزء وظایف این وزارتخانه است و بنظرم بسیاری از صلاح و فسادهایی که در حوزه زندگی مردم و کف جامعه و کف اقتصاد، صنعت،  تولید و بنگاه‌داری حادث می‌شود متاثر از نگاه این وزارتخانه است.

وی افزود:  لذا به اعتقاد من مسئولین این وزارتخانه باید با نگاه عمیق و مسئولانه بتوانند مسئولیت‌های خود را انجام دهند و باری از بارهایی که به زندگی مردم درتامین مایحتاج و همچنین آسودی خیال سنگینی می‌کند را برداند.

نجفی در پاسخ به این سوال که تاکنون فرصت‌های زیادی برای رسیدن به تولید پایدار را از دست داده‌ایم،  وزیر صنعت جدید  برای رسیدن به این مهم چگونه باید عمل کند، بیان داشت: نقطه آغازین رحمانی به عنوان وزیر صنعت در این حوزه، امروز نیست زیرا  وی پیش از این چند سالی در کسوت معاون وزیر صنعت خدمت کرده است و حضور وی در این بخش گذشته طولانی دارد.

* فرصت منقضی کردن اقدامات استراتژیک را نداریم

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما هیچ فرصتی برای منقضی کردن اقدامات و فعالیت‌های استراتژیک و اساسی نداریم زیرا در بحث‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی در ادوار مختلف زمان از دست داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که عدم موفقیت در تولید و صادرات ناشی از سیاستگذاری غلط مسئولان این بخش بوده یا عوامل دیگری بر آن تاثیر داشته است، گفت:  همه آنچه در این عالم اتفاق می‌ افتد محصول رفتارهای ما است و دستاوردهای مثبت و منفی در این کشور محصول عمل مدیران و  اداره کنندگان کشور در همه سطوح است.

 نجفی با بیان اینکه عارضه و اشکال فراوان وجود دارد، گفت: به صورت جدی با مساله فساد که منجر به سرمایه‌سوزی و فرصت‌سوزی می‌شود درگیر هستیم و همچنین بصورت جدی با بحث ناکارآمدی، نابهره‌وری از فرصت‌ها، سرمایه‌ها و منابع روبرو هستیم.

وی بیان داشت: البته کاملا روشن و مشخص است که برای عبور از بحران‌ها  و حل مسائل و مشکلات نمی‌توان از یک دستگاه و یک وزارتخانه به تنهایی انتظا ر داشت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مساله لاینحلی در کشور وجود ندارد، گفت: اما حل مسائل کشور نیازمند وفاق، تجمیع سرمایه و نیازمند برخورد مقتصدانه با همه سرمایه‌های مادی و اجتماعی است.

نجفی اظهار داشت: برای حل مسائل باید با بسیج عمومی از فرصت‌ها استفاده کرد.   

وی با بیان اینکه همه مشکلات یک شبه حل نخواهد شد و نیازمند زمان است،‌ افزود: باطل السحر بسیاری از مشکلات کشور وفاق و اجماع است. 

ارسال نظرات