افزایش قیمت ارز باعث شده تا قرارداد تعمیرات اساسی تاسیسات یک مجتمع مسکونی که در خرداد 600 میلیون تومان منعقد می شد، به یک میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش یافته که منجر به اختلاف شدید حقوقی بین کارفرما و پیمانکار شده است
کد خبر: ۹۰۷۲۱۲۶
|
۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  بسیج مهندسین عمران و معماری، افزایش قیمت ارز علاوه بر تاثیر سریع بر قیمت کالاهای مصرفی و خارجی در حال آشکار کردن اثر خود بر هزینه های تعمیر و نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی است.
تاکنون بسیاری از مدیران از میزان افزایش قیمت تجهیزات تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بی خبر بوده اند اما بتدریج که زمان تعمیر و سرویس دوره یی فرا می رسد ، مشاهده پیش فاکتورهای چند برابر شده آنان را متحیر و شگفت زده می سازد.

*قرارداد تعمیرات اساسی تاسیسات از ۶۰۰ میلیون تومان به ۱،۹ میلیارد تومان رسید

قرارداد تعمیرات اساسی تاسیسات یک مجتمع مسکونی که در خرداد معادل 600 میلیون تومان منعقد شده بود با تغییر قیمت ها به 1 میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش یافته که منجر به اختلاف شدید حقوقی بین کارفرما و پیمانکار شده است.
هزینه ها متناسب با ظرفیت تاسیسات متغیر است ولی افزایش سه تا پنج برابری قیمت ها با توجه به کیفیت محصول و وارداتی یا داخلی بودن ساخت آن ، مدیران تاسیسات را نگران کرده است.
در شرایط کنونی نگهداری تجهیزات و روشهای مناسب راهبری تاسیسات برای کاهش استهلاک تجهیزات اهمیت فراوانی یافته است.
مدیران تاسیسات و کارفرمایان در صورتی که به فن آوری های جدید و روشهای علمی نگهداری تاسیسات توجهی نکنند با بحران فعالیت تجهیزات و از کار افتادن آنها به علت استهلاک شدید و مشکلات بودجه و کمبود منابع مالی روبرو خواهند شد.
در گذشته تخریب دیگهای بخار و آبگرم در کمتر از پنج سال ، انهدام کمپرسور و چیلرها در هفت سال و کاهش عمر سایر تجهیزات از چشم مدیران و ناظران بدور مانده بود زیرا همیشه بودجه و پولی برای تعویض تجهیزات فراهم میشد.
در شرایط فعلی کشور ، مسولان تاسیسات لازم است در روشهای گذشته نگهداری و تعمیرات تجدید نظر کنند. بخش دولتی و خصوصی با مشکلات تامین بودجه روبرو هستند و هزینه ها چند برابر شده و تاسیسات نیازمند بازسازی و نگهداری است.
انتهای پیام/آ

ارسال نظرات