خبرهای داغ:

جای خالی فعالان حوزه خانواده در اولین کنگره ملی فعالان

همیشه اولین بودن آن قدر مهم نیست که میزان تاثیرگذاری. اما اگر با این «کلیدواژه» هم به بررسی کنگره ملی خانواده بپردازیم، باز هم چیز دندان گیری نصیب مان نمی شود.
کد خبر: ۹۰۷۲۰۶۸
|
۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،اخیرا همایش دو روزه‌ای با عنوان اولین کنگره ملی خانواده در تهران برگزار شد که پوشش قابل توجه رسانه‌ای بر اولین گردهمایی فعالان تاکید داشت.

اما یک جستجوی ساده در اینترنت کافی است تا نخستین شائبه را بر این کنگره وارد کند؛ به عنوان نمونه طرح بهار نکو با هدف آموزش های قبل از ازدواج و تقویت بنیاد خانواده ها هفت سال است به صورت ملی برگزار می‌شود و اتفاقا در آخرین دوره آن، مدیرعامل بنیاد ملی خانواده کشور، به عنوان متولی برگزار کننده اولین کنگره ملی خانواده نیز حضور داشته است.

البته همیشه اولین بودن آن قدر مهم نیست که میزان تاثیرگذاری. اما اگر با این «کلیدواژه» هم به بررسی کنگره ملی خانواده بپردازیم، باز هم چیز دندان گیری نصیب مان نمی شود.

عدم دعوت از فعالان حوزه خانواده به کنگره

بر اساس اعلام مسئولان برگزاری کنگره ملی خانواده، از 700 سازمان مردم نهاد برای حضور در این همایش دعوت شد، اما قرار بر این بود که فعالان حوزه به این کنگره دعوت شوند؛ با بررسی مهمانان حاضر در این همایش باید گفت بسیاری از حاضران چهره های شاخص و فعال در این حوزه نبودند و به نظر می رسد صرف دعوت و حضور برای مسئولان برگزارکننده همایش مهمتر از وزن و کیفیت کنگره بوده است.

کنگره ای بدون یک مقاله علمی

در حاشیه این کنگره، پنل‌های آموزشی برگزار شد که در جای مناسب به نقد و بررسی آن‌ها و میزان تاثیرگذاری‌شان می‌پردازیم. اما یکی از پررنگ‌ترین سوال‌ها در خصوص کنگره این است که همایشی با این وسعت بدون حتی یک مقاله علمی برگزار شد.

البته دبیر علمی کنگره عنوان کرد که به دلیل زمان محدود برای برپایی کنگره، امکان دریافت مقاله علمی عملا وجود نداشت. 

اما موضوع این است که چه عجله‌ای برای برگزاری همایش وجود داشت؟ این عجله شائبه سفارشی بودن همایش و بهره‌برداری رسانه‌ای و تبلیغی آن را تقویت می‌کند.

دبیر علمی کنگره چه تخصص ویژه ای داشت؟

یکی از انتقادهای جدی که در پنل‌ها از سوی فعالان مطرح شده بود، سن کم برگزار‌کنندگان همایش از یکسو و نبود سابقه علمی و اجرایی درخشان در کارنامه آن‌ها بوده است.

شعار جوان‌گرایی و سپردن کار به جوانان موضوعی است که بارها و بارها طرح شده اما کمتر اجرایی شده است. اما این شعار به معنای صرف سپردن کار به جوانان بدون تخصص‌های لازم نیست. به عنوان نمونه انتظار از دبیر علمی کنگره این است که چهره‌ای شاخص، ویژه و علمی در حوزه خانواده باشد. کافی است نام فضه سادات حسینی را جست و جو کنید؛ شاعر و مجری صدا و سیما با بسامد بالا در پس این جست و جو دیده می شود؛ اما حسینی چقدر تخصص خاص و ویژه در حوزه خانواده دارد؟

اولین کنگره بدون بیانیه پایان یافت

وقتی اولین کنگره فعالان خانواده برپا می‌شود و 700 گروه از فعالان در سراسر کشور به تهران دعوت می‌شوند، انتظارها این است که درباره این کنگره، کارهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی مفصل صورت گرفته باشد، با اساتید مختلف و فعالان حوزه ازدواج و خانواده ساعت‌ها نشست هم فکری برپا شود و هدف‌ها مشخص باشند.

اما اتمام کنگره بدون سخنرانی دبیر کنگره و حتی قرائت بیانیه، حکایت از این موضوع دارد که کنگره ملی خانواده بدون برنامه‌ریزی دقیق و صرفا با هدف برگزاری در این زمان، طراحی و اجرا شده است؛ پنل‌هایی با موضوعات کلی، عدم ریشه‌یابی مسائل، نبود فرصت کافی باری هم اندیشی با فعالان و نشست های تخصصی با مسئولان پایتخت و... حکایت از برپایی کنگره ای دارد که فقط هزینه ها بلعید و در خوش بینانه ترین حالت، خروجی بسیار اندک داشت./فارس

ارسال نظرات
آخرین اخبار