خبرهای داغ:
گزارش سرویس خبری بسیج علمی در پی نشر خبری مبنی بر تحریم اینترنت ایران؛

تحریم اینترنت ایران کاری تقریبا نشدنی با هزینه های بسیار گزاف!

درچند روز گذشته خبری شکه آور پیرامون قطعی اینترنت و تحریم آن از سوی آمریکا در حال پخش شدن می باشد که واکنش منفی بسیاری از کاربران اینترنت در ایران را داشته است.
کد خبر: ۹۰۷۱۹۲۴
|
۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
تحریم اینترنت ایران کاری تقریبا نشدنی با هزینه های بسیار گزاف! 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از فارس ؛ اینترنت و فضای مجازی روز به روز جای خود را در میان مجامع مختلف بیشتر باز کرده و به جزئی جدایی ناپذیر از افراد تبدیل شده است.

بسیارند افرادی که بیش از 8 ساعت در روز، وقت خود را در این فضا سپری می کنند و حتی عده زیادی کسب وکارشان نیز در اینترنت و فضای مجازی می باشد.

با گسترش موبایل های هوشمند، اینترنت همراه، به یک همراه همیشگی افراد تبدیل شده بطوری که در آماری رسمی تعداد تلفن های همراه فعال در ایران با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر نزدیک به 84 میلیون دستگاه می باشد. به واسطه همین فراگیری و گسترش اینترنت و موبایل های هوشمند، یکی از اهداف دولت ها، تحقق دولت الکترونیک می باشد که نشان از پیشرفتگی آن دولت و کشور است.

درچند روز گذشته خبری شکه آور پیرامون قطعی اینترنت و تحریم آن از سوی آمریکا در حال پخش شدن می باشد که واکنش منفی بسیاری از کاربران اینترنت در ایران را داشته است.

در همین راستا سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل نیز در اظهارنظری چالش برانگیز و حاشیه ای، از احتمال تحریم اینترنت ایران توسط آمریکا خبر داد، هرچند سردار جلالی گفته تدابیری اندیشیده شده که کارکردهای ضروری کشور حفظ شود و شبکه ملی اطلاعات بتواند به نیازهای اساسی و خدمات مورد نیاز مردم پاسخ بدهد.

.

هرچه به 13 آبان و شروع دور جدید تحریم های آمریکا نزدیک می شویم، شایعات درخصوص تحریم اینترنتی ایران نیز بیشتر مطرح می شود اما با توجه به وجود فضای مجازی و نقش موثر آن برفضاسازی آمریکایی ها و هم پیمانانش علیه ایران، بعید به نظر می رسد.

برای پاسخگویی به سوالاتی نظیر " اینترنت ایران از کجا و چگونه تامین می شود؟ آیا آمریکا می تواند اینترنت ایران را قطع و آن را تحریم کند؟ آمریکا چه نقشی در اینترنت دنیا دارد؟" به سراغ روح الله علیزاده کارشناس ارشد رشته فناوری اطلاعات و خبره این امر رفتیم.

علیزاده در توضیح انحصار اینترنت دنیا گفت: اینترنت دنیا در انحصار یک کشور و یک شرکت خاص به تنهایی نمی باشد، هر کشوری یک بلوک از اینترنت دنیا را تشکیل می دهد که در حالت عادی فقط می تواند دسترسی به شبکه خود را کنترل نماید.

این متخصص شبکه در ادامه پیرامون آمریکا و جایگاه آن در اینترنت دنیا خاطر نشان کرد: آمریکا نیز همانند سایر کشور ها فقط می تواند شبکه خود را کنترل نماید، اینکه چه کسانی از چه کشورهایی به اطلاعات شبکه داخلی آمریکا دست یابند را نیز می تواند کنترل کند اما به شبکه سایر کشورها هیچگونه دسترسی ندارد.

وی همچنین گفت: بسیاری از خدمات سایت های آمریکایی برای ایرانیان در دسترس نیست که برای مثال می توان به بسیاری از خدمات شرکت گوگل، شرکت اپل و شرکت اوراکل اشاره کرد.

علیزاده تحریم اینترنتی ایران توسط آمریکا را کاری تقریبا نشدنی دانست و عنوان کرد: آمریکا می تواند با فشار بر سایر کشورها، سیاست های حاکم بر شبکه های آن ها را تغییر دهد؛ مثلا با اجبار تمام کشورهای اطراف ایران می تواند اینترنت ایران را قطع نماید که این کار در عمل تقریبا نشدنی می باشد.

وی ادامه داد: اینترنت ایران به چندین کشور همسایه در جنوب و شمال متصل است و قطع کردن اینترنت ایران منوط به قطع ارتباط شبکه ایران با تمامی شبکه های این کشورها می باشد که در عمل هزینه بسیار گزافی را بر روی دست آمریکا خواهد گذاشت، هزینه ای شاید بیش از تحریم نفتی ایران! و چون تاکنون آمریکا قدمی برای انجام این کار برنداشته دال بر سختی انجام آن می باشد.

این متخصص شبکه و فضای مجازی تحریم اینترنت ایران را نیز پایان کار ندانست و افزود: حتی اگر اتصال شبکه ایران با تمامی کشورهای اطراف را قطع نمایند، باز هم راه حل هایی برای گریز از این تحریم و اتصال به شبکه جهانی اینترنت برای نیازهای ضروری وجود دارد.

وی در پایان اشاره کرد: همانطور که در تحریم بانکی کشور ارز به صورت چمدانی به کشور وارد می شد، در صورت تحریم اینترنتی، راه های دور زدن آن مانند استفاده از  vpn راه گشا خواهد بود.

آنچه در پی گسترش فضای مجازی در بستر شبکه اینترنت گویاست اینکه دشمنان ایران اسلامی این فضا را بهترین راه حل برای نفوذ در ایران می دانند و به راحتی این بستر کم خرج، تاثیر گذار و کم ریسک را از دست نخواهد داد و شاید این شایعه تنها برای وارد کردن شوک به مردم، بدبین کردن آن ها و ایجاد نارضایتی بیشتر پراکنده شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار