جمشید ایمانی عضو سابق هیأت مدیره ایران‌ خودرو:

چرا ایران خودرو در ۳ سال اول دولت که تحریم نبودیم زیان‌ده بود؟/ مسئولیت زیان ایران خودرو با مدیریت آنست

عضو سابق هیأت مدیره ایران‌خودرو گفت: آمار‌های تولید این شرکت در ۶ ماه نخست امسال سیر نزولی داشته که منشأ اصلی آن سوء مدیریت بوده است
کد خبر: ۹۰۷۱۸۳۲
|
۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، جمشید ایمانی، عضو سابق هیأت مدیره ایران‌خودرو گفت: مسئولیت سود و زیان ایران‌خودرو یا هر شرکت دیگری متوجه اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل آن است. آمار‌های تولید این شرکت در ۶ ماه نخست امسال سیر نزولی داشته که منشأ اصلی آن سوء مدیریت بوده است.

ایمانی ادامه داد: چرا ایران‌خودرو در ۳ سال اول دولت یازدهم که قیمت مواداولیه کاهشی بود و نرخ ارز نوسان چندانی نداشت، زیان‌ده بود؟ وقتی چنین سؤالاتی مطرح است و پاسخی به آن داده نمی‌شود، نتیجه آن همین وضعیت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی دانشجو، ایران خودرو در سال‌های گذشته با ظاهر‌سازی زیان خود را به شرکت‌های زیرمجموعه منتقل می‌کرد؛ مثلا زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی را درسال ۹۴ به شرکت ساپکو منتقل کرد.

اگر مدیران ایران‌خودرو و سایپا به‌دنبال واقعی کردن قیمت محصولاتشان بودند، از چند سال پیش اعلام می‌کردند که دولت باید مابه‌التفاوت قیمت‌گذاری دولتی و هزینه تمام‌شده تولید محصولاتشان را به آن‌ها بدهد، اما این مدیران بیشتر نگران صندلی مدیریتی خود بودند و وارد چالش با شورای رقابت نشدند.

این زیان دهی در حالی صورت می‌گیرد که در ۲ مرحله پیش فروش محصولات ایران خودرو بیش از ۶۰ هزار خودرو با موعد تحویل چندین ماهه یا یک ساله به فروش رفت که اگر متوسط خودرو‌های فروش رفته را ۴۰ میلیون تومان محاسبه کنیم بیش از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان خودرو فروخته است بدون اینکه کیفیت خودرو‌ها را افزایش دهد حال آنکه کیفیت را کاهش هم داده است، مدیریت فشل و دولتی ایران خودرو باعث شده صنعت خودروسازی ایران به قهقرا رفته و هم وابسته بیگانگان باشد و هم با استاندارد‌های جهانی از زمین تا آسمان فاصله داشته باشد.
 
منبع: دانشجو
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار