یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه آغاز شد

یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه با حضور شاعران، ادیبان و فرهنگ دوستان سراسر کشور در شهرستان قروه آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۷۱۵۱۸
|
۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  شهرستان قروه میزبان یازدهمین دوره کنگره سراسری شعر عاشورایی بود؛ مراسمی که با حضور شاعران و ادیبان سراسر کشور از جمله علیرضا قزوه و عبدالجبار کاکایی همراه بود و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در این مراسم حضور یافتند.


در این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه ۳۱۲ اثر به دبیرخانه کنگره سراسری شعر عاشورایی ارسال شده است اظهار داشت: این آثار در دو بخش زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال به دبیرخانه کنگره ارسال شدند که در هر بخش ۳ نفر به عناوین برتر دست یافته اند و ۴ نفر نیز شایسته تقدیر می‌باشند.


وی ادامه داد: کار داوری این آثار بر عهده سه داور توانمند کشور، آقایان عبدالجبار کاکایی، بهروز سپید نامه و افشین اعلا بوده است که سعی شد در کوتاهترین زمان آثار برتر معرفی شوند.



جلال قلعه شاخانی به داوری بخش عکس جشنواره اشاره نمود و گفت: تعداد ۲۴۶ عکس به بخش دبیرخانه ارسال شد که توسط داوران مورد بررسی قرار گرفت که مربوط به بخش حرفه‌ای و موبایلی بوده است.


به گفته قلعه شاخانی در حوزه عکاسی نیز ۳ نفر در هر بخش به عناوین نخست دست یافته اند و ۴ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر شناخته شده اند.


وی ادامه داد: در بخش تعزیه و پرده خوانی نیز گروه‌ها از همدان کرمانشاه و کردستان حضور یافته اند که در مجموع ۹ اجرا خواهند داشت و از تمامی استان‌ها آثار به دست ما رسیده است و در نهایت در حوزه شعر ۱۶ نفر و در حوزه عکس نیز ۱۰ نفر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت


عبدالجبار کاکایی به عنوان نماینده داوران بخش شعر این کنگره در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: کیفیت آثار ارسالی به اعتقاد ما در درجه عالی و خیلی خوب است و این کار را بسیار سخت کرده بود.


وی با بیان اینکه تنوع آثار و کیفیت آثار نشان دهنده تلاش‌های جدی در این بخش بوده است، افزود: هنر‌های اسلامی برای بیان اندیشه‌های دینی تلاش دارند که این حقیقت را نمی‌شود به راحتی بیان داشت


شعر کردستان به نوعی سال‌های زیادی است که کانون پر طپش شده است و رشد قابل توجهی داشته و شاعران منطقه غرب شاعران برجسته جوانی هستند که حتی یک سر و گردن بالاتر از چهره‌های معاصر شعر هستند.


حجت الاسلام مهدی فرضی مسئول دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این افتخار بزرگی است که استان کردستان توانسته میزبانی این کنگره را در اختیار بگیرد و این نشانه همت مسوولین در این بخش بوده که یک رویداد جریان ساز فرهنگی را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: به دلیل توان و ارایه اشعار ناب و جدید و استفاده از ظرفیت‌های ادبی نو استان کردستان یک توان ناب در ارائه شعر داشته است.


فرضی افزود: کنگره سراسری شعر عاشورایی جایگاه شعر را نه تنها در سطح استان کردستان بلکه در سطح کشور گسترش داشته است.


وی تصریح کرد: وجود مقدس امام حسین (ع) یکی از عناصر وحدت جهان اسلام است و شخصیت ایشان مورد توجه و مورد پذیرش است و باید تلاش شود تا کنگره شعر عاشورایی بستر ساز شعر تقریب باشد و امروز نیاز به ان احساس می‌شود و باید ذهن جامعه شعر به سمت تقریب سوق داده شود که می‌توان تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کرد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار