خبرهای داغ:
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند خبر داد
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند از اجرای مرحله اول طرح وارنیش فلوراید در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در مدارس ابتدایی شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۱۴۵۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

اجرای طرح وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی نهاونددکتر مومنعلی دارابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان راحت‌تر از درمان آن است، اظهار داشت: به همین منظور فرهنگ‎سازی و افزایش مراقبت‎های بهداشت دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان زیر 12 سال، مرحله اول طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان به طور جامع و گسترده در مدارس ابتدایی اجرا می‎شود.

وی با بیان اینکه این طرح با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان و آموزش و پرورش انجام شد، افزود: در اجرای این طرح ابتدا آموزش‌های لازم توسط کارشناسان بهداشتی و مربیان بهداشت دهان در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و پس از مسواک زدن برای انجام عمل وارنیش فلوراید آماده می‌شوند که این کار توسط تیم بهداشتی به صوت رایگان انجام می‌شود.

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند با بیان اینکه این طرح بیش از  17 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: انجام طرح‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان زیر 6 سال و  6 تا 12 سال از اهداف بلندمدت است که با همکاری آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر علمی ثابت شده است که فلورایدتراپی با وارنیش می‌تواند تا 60 درصد پوسیدگی دندان‌های کودکان را کاهش دهد، تصریح کرد: فلوراید ماده‌ای است که وقتی در مجاورت مینای دندان قرار می‌گیرد با نفوذ به آن باعث استحکام دندان در برابر پوسیدگی می‌شود.

دارابی روش موضعی و روش خوراکی را دو روش استفاده از فلوراید عنوان کرد و گفت: استفاده از وارنیش فلوراید و خمیردندان، ژل و دهان شویه‌های فلوراید از جمله روش‎های استفاده موضعی این ماده است.

وی با بیان اینکه روش خوراکی بیش‎تر در مناطقی استفاده می‌شود که میزان فلوراید آب کم است، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده، وارنیش فلوراید می‌تواند برای مدت طولانی یعنی حدود 28 هفته از خود فلوراید آزاد کند و با نفوذ به مینای دندان ضمن آهسته سازی روند پوسیدگی، آن را متوقف کند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند اظهار کرد: استفاده از وارنیش فلوراید روش راحت و قابل قبولی است که نیاز به تجهیزات دندانپزشکی ندارد.

وی افزود: اعزام کارشناس به مدارس، آموزش اصول اولیه بهداشت دهان در سطح مدارس ابتدایی به‎ویژه با اولویت مدارس روستایی از دیگر اقدامات پیشگیرانه واحد بهداشت دهان و دندان مرکزبهداشت در راستای جلوگیری از بیماری‎های دهان و دندان بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات