ایزدی در نشست « آینده برجام و تحریم‌های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران»:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: مشکل ما این است که کسی در کشور حرف اساتید را باور نمی‌کند.
کد خبر: ۹۰۷۱۱۰۴
|
۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷

آمریکا به دنبال این است که جمهوری اسلامی سرنگون شود

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در نشست « آینده برجام و تحریم های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران» که به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ برگزار شد با اشاره به اجرای دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: اتفاقی که قرار است ۱۳ آبان رخ دهد اتفاق خاصی نیست و دولت ترامپ قرار است تمام تحریم هایی که قرار بود ذیل برجام تعلیق شود را بازگرداند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به سفر مقامات آمریکایی به اروپا و تلاش های گسترده نهادهای ضد ایرانی ادامه داد: تلاش های بسیار گسترده ای شکل گرفته تا بتوانند فروش نفت ایران را کاهش بدهند اما همه می دانند امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران غیر ممکن است و برخی از کشورهایی که مشتری ایران هستند، با سیاست آمریکا در این رابطه همراه نخواهند شد.

 

وی با اشاره مشکلاتی که ممکن است برای انتقال پول نفت ایجاد شود، تصریح کرد: الان در وزارت خارجه آمریکا روی بستن سوئیفت اختلاف نظر وجود دارد، آنها معتقدند با بسته شدن سوئیفت امکان رصد تعاملات تجاری و بانکی ایران متوقف خواهد شد.

 

ایزدی با اشاره به اظهارات اروپایی‌ها درباره برجام گفت: اروپایی ها خوب حرف می زنند اما عمل نمی کنند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا در حوزه اقتصادی و سیاسی علیه ایران به دنبال اقداماتی است، تصریح کرد: دولت ترامپ در حوزه سیاسی جایگاه خوبی در دنیا ندارد و بسیاری از کشورها با آنها هم عقیده نیستند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ ذهنیت جنگ با ایران را ندارد و جنگ با ایران اولویت های او نبوده است، بیان کرد: چالش تبلیغاتی ذهنی و فکری از مسائلی است که آمریکا خیلی روی آن حساب بازگرده و بحث گزینه نظامی اولویت ترامپ نیست آمریکا به دنبال این است مردم را از نظام ناراضی کرده و آنها را به خیابان بکشد. 

 

وی ادامه داد: متاسفانه امروز برخی در دولت به دنبال راهکارهایی برای مذاکره با آمریکا و رسیدن به برجام دیگری هستند آمریکا هم این را متوجه شدند آنها به دنبال معامله با ایران و گرفتن امتیاز بیشتری هستد، البته از معامله فقط بستان آن را می‌خواهند و چیزی نمی دهند و متوجه شدند برخی در ایران به دنبال دادن امتیازهای بیشتری هستند.

 

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: تیم جدید کاخ سفید هم معتقد به براندازی نظام ایران است و کارهایی که انجام می دهند هم در این راستا است. آقای ظریف هم درست می گوید دولت ترامپ هم  از روحانی عبور کرده و هم از جمهوری اسلامی و در نهایت هدف ایران است. 

 

وی گفت: آمریکا به دنبال این است که به نتیجه مطلوب خود برسد و نتیجه مطلوب آنها این است که جمهوری اسلامی سرنگون شود، خروج از برجام هم با همین امید انجام شد که با فشارهای وارده به این هدف برسد.

 

ایزدی تاکید برجام برای آمریکا دستاوردهای خوبی داشته است، تصریح کرد: آنها به واسطه برجام حتی توانستند از دانشگاه های ما بازرسی کنند، می خواهند از دانشگاه شریف هم بازرسی کنند که هنوز به نتیجه نرسیده اند، اخیر بازرسان آژانس بین المللی اتمی از دانشگاه زنجان بازدید کردند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز قدرت منطقه ای ایران بسیار خوب است گفت: آمریکا برای این به ایران حمله نمی کنند چون می داند ایران قدرت منطقه ای بالایی دارد و اگر حمله کند پاسخ سختی می گیرد.

ایزدی در قسمتی از سخنانش اظهار داشت: پیشرفت‌های ما در چهل سال اخیر بی نظیر بوده است و اینها باید در دانشگاه‌ها به دانشجویان گفته شود.

 

وی گفت: متاسفانه تیم مذاکره کننده ایرانی این سیگنال را به غرب داد که آنها این امکان را دارند امتیازات نقد را بگیرند و امتیازاتی که فقط روی کاغذ وجود دارند را به ایران بدهند.

 

این استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: هزینه دفاعی و نظامی ایران در میان کشورهای دنیا به هیچ عنوان زیاد نبوده و حتی از بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

 

وی گفت: مشکلی که در دانشگاه‌های ما  وجود دارد این است که متاسفانه واقع‌بینی وجود ندارد و از بسیاری واقعیات سایر کشورها اطلاع ندارند. درصورتی که شاخص رشد وضعیتهای مختلف کشور خوب و مناسب بوده است اما اطلاع‌رسانی درستی برای دانشجویان صورت نمی‌گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه کشور ما باید در حوزه نظامی و دیگر حوزه‌ها قدرتمندتر شود، تصریح کرد: ایران در رده بندی رشد با وجود این همه مسائل اقتصادی براساس آمار‌های سازمان ملل بیشترین رشد را داشته است در واقع رشد ما تک بوده است، اما دانشجویان با این آمار‌ها آشنا نیستند. 

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مغلطه‌هایی در قضیه ادامه برجام با اروپا وجود دارد گفت: ما دلواپس برجام بودیم و دلواپسی ما این بود که آیا رئیس جمهور بعدی برجام از این توافق خارج نمی‌شود در حالی که ما به قلب راکتور سیمان ریخته بودیم. 

 

وی گفت: بنده از آقای ظریف پرسیدم چه تضمین حقوقی وجود دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا در برجام بماند که او در پاسخ لبخند معناداری زد و گفت قطعنامه‌های سازمان ملل!

 

در هر حال مشکل ما این است که کسی در کشور حرف اساتید را باور نمی‌کند

ارسال نظرات