بخشی از شهدای مدافع حرم اهل بیت در سوریه و عراق وشهدای جبهه مقاومت اسلامی، سال‌های گذشته در پیاده روی اربعین شرکت داشته و چه بسا رزق شهادتشان را از سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۰۷۰۹۰۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،اربعین حسینی بهانه‌ای برای گرد آمدن شیعیان دنیا در مسیر نجف تا کربلا و رقم زدن حماسه‌ای بزرگ است که بزرگترین اجتماع جهانی نام گرفته است؛ شیعیانی که در این مسیر ضمن زنده نگه داشتن یاد شهدای دشت نینوا، فرهنگ غنی اسلام را به رخ جهانیان می‌کشانند. زائران کشورهای شیعه منطقه همچون ایران، لبنان، افغانستان و سوریه به دلیل کثرت زائرین پررنگ تر از سایر کشورها در این حماسه بین المللی حضور دارند. بخشی از شهدای مدافع حرم اهل بیت در سوریه و عراق وشهدای جبهه مقاومت اسلامی، سال‌های گذشته در پیاده روی اربعین شرکت داشته و چه بسا رزق شهادتشان را از سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گرفته‌اند.

نشریه آمریکایی هافینگتون پست در مطلبی که در سال 2014 منتشر شد، به پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی (ع) اشاره کرده و در این باره می‌نویسد: «اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی برو به اربعین و دشمنان داعش را بشناس. تعداد زائران این تجمع 5 بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم "کومبه‌میلای" هندوها که هر 3 سال یکبار برگزار می شود است و علاوه بر این اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه برگزار می شود و آنها با این اقدام به جهان پیام می‌فرستند.»

در آستانه سالروز اربعین حسینی و همزمان با ایام بزرگ ترین پیاده روی جهان یعنی پیاده روی عاشقان حسین علیهم السلام مروری بر چند تن از شهدای مشهوری که در پیاده روی اربعین به سمت کربلای معلی شرکت داشته‌اند، خالی از لطف نیست.

شهید محسن حججی

شهید محسن حججی متولد سال 1370 در نجف‌آباد اصفهان، شهید مدافع حرم است. این شهید مردادماه 1396 در عملیاتی در منطقه التنف واقع در منطقه مرزی بین سوریه و عراق به دست نیروهای گروه تروریستی داعش به اسارت درآمد و پس از دو روز به شهادت رسید. شهادت این شهید مدافع حرم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، نظامی و ورزشی زیادی به این موضوع واکنش نشان دادند.

فیلم شهید حججی در پیاده روی اربعین نشان می‌دهد که او بعد از عبورش از مرز مهران با شوق وصف ناپذیری مسیر را ادامه می‌دهد. ثبت دقایقی که در آن شاید محسن فکرش را هم نمی کرد به زیارت بی سر با ارباب کمتر از یک سال باقی مانده است در ادامه قابل مشاهده است:

سردار شهید حسین همدانی

سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سال‌های گذشته بود که نقش تعیین کننده‌ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب(س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، او در مهرماه 94 در حین انجام مأموریت‌های مستشاری در حومه شهر حلب به‌دست تروریست‌های داعشی به شهادت رسید. عکس‌ها و فیلم سخنان این سردار شهید در جریان پیاده روی اربعین و بغض فروخورده اش امروز از او به یادگار مانده است:

شهید حسین ولایتی فر

حسین ولایتی فر متولد 1375 در شهرستان دزفول بود. او یکی از تکاورهای سپاه بود و با وجود اینکه پیگیر اعزام به سوریه شد؛ اما شرایط آنگونه رقم نخورد که بتواند مدافع حرم شود. سرانجام روز 31 شهریور ماه 97 در حمله تروریست‌ها به مراسم رژه نیروهای مسلح اهواز، حسین ولایتی فر در سن 22 سالگی به شهادت رسید.

شهید حسین ولایتی فر سال گذشته برات شهادتش را در پیاده‌روی اربعین از امام حسین علیه السلام گرفت. نماهنگی که در بردارنده جمله ای با این مضمون از شهید است در ادامه قابل مشاهده است که شهید طی جریان پیاده روی می‌گوید: «انشاءالله سال دیگه عکس ما رو بگیرن و بگن به یاد حسین ولایتی»

شهید حسین معز غلامی

شهید حسین معز غلامی با رسیدن به سن دانشگاه در دانشگاه امام حسین(ع) شرکت کرد، در سن 18 سالگی به این دانشگاه رفته و با طی مراحل علمی به بهترین نحو و با بالاترین نمرات، به انتخاب خود وارد سپاه قدس شد. در همان سال‌های دانشجویی به عنوان آموزش دهنده ارشد به عراق و سوریه اعزام شد و پس از اتمام تحصیلات، با عنوان مشتسار نظامی 3 مرتبه به سوریه و یکبار به عراق اعزام شده و به خیل مدافعان حرم پیوست. سرانجام در سومین اعزام به سوریه و در درگیری حما، حسین که تنها دو روز به تولدش مانده بود به شهادت رسید. تصویر او نیز در جریان پیاده روی اربعین در کربلا در ادامه قابل مشاهده است:

شهید محمد بلباسی

به گفته مادر شهید بلباسی این شهید مدافع حرم در سال 57 در شهرستان ساری به دنیا آمد. او به همراه 12 تن دیگر از رزمندگان مازندران اردیبهشت 95 در نبرد خونین «خان طومان» در سوریه به شهادت رسیدند و پیکر مطهر او و دیگر همرزمانش هنوز به کشور بازنگشته است. شهید محمد بلباسی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در سال 94 به همراه فرزندان و خانواده خود حاضر بوده و پس از آن فرزندان وی به تاسی از راه روشنی که پدر در پیروی و اظهار ارادت به اهل بیت در پیش داشته است، در مراسم پیاده روی اربعین حاضر می‌شوند.

فیلم حضور شهید بلباسی در پیاده روی اربعین نیز در ادامه قابل مشاهده است:

شهید حمیدرضا اسداللهی

شهید حمیدرضا اسداللهی 30 ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب در دانشگاه تهران بود؛ او همچنین از فعالان و نخبگان حوزه بین الملل بود که ارتباط مؤثر و مستمری با نیروهای جهادی دیگر کشورها داشت. با خبر شهادت این شهید والامقام، مراسمی در کشورهای عراق و یمن و پاکستان برای بزرگداشت وی برگزار شده است. او که فعالیت‌های فرهنگی مختلفی در کشورهای مسلمان منطقه داشت، از بانیان کنگره لقاءالحسین (ع) بود. در مراسم وداع با پیکر مطهر این شهید مدافع حرم، دوستان عرب زبان او از کشورهای عراق و لبنان نیز حضور داشتند.

«سید زمان جواد علی» دوست عراقی شهید وقتی از فعالیت‌های شهید برای زوار امام حسین و شرکت در اربعین اشاره می‌کند، می‌گوید: او اول یک مجاهد در خدمت امام حسین(ع) بود. در عراق برای همه زائرین از نجف تا کربلا و تا کاظمین بدون چشم داشت فقط برای خدمت کار می‌کرد. ما با هم عهدی بسته بودیم که در ایامی که حمید به نجف و کربلا می‌آمد، با کمک یکدیگر به زوار امام حسین(ع) خدمت کنیم. امسال ایام محرم و بعد اربعین با او تماس گرفتم و گفتم: «امسال کربلا و نجف می‌آیی؟» گفت: «نه!» من کمی شک کردم و پرسیدم: «کجا می‌خواهی بروی؟ می‌خواهی بروی سوریه؟ می‌خواهی جهاد کنی؟» گفت: «تقریبا این شکلی است.» بعد از آن یک روز دیگر هم با من تماس گرفت و گفت: «برو حرم. برای من دعا کن که شهید شوم.» آخرین بار وقتی با او تماس گرفتم تا صحبت کنم متوجه شدم که شهید شده است. متن پیامکی هم که در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود و برایم فرستاد هنوز موجود است. متن پیام اینست: «سلام عزیزم خدا بهت سلامتی بدهد ببخشید وظیفه‌ای مهم بر عهده من است و من به سمت حرم حضرت زینب(س) می‌روم. امسال برای اربعین به نجف نمی‌آیم. انشاالله بعد از اینکه برگشتم همه چیز را با تو حساب می‌کنم.»

شهید مهدی نوروزی

شهید مهدی نوروزی اهل کرمانشاه معروف به شیر سامرا بود. او در تاریخ 20 دی ماه 93 و در دفاع از حرمین عسکریین در سامرا توسط گروهک تروریستی داعش به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در 24 دی ماه 93 در کرمانشاه تشییع و به خاک سپرده شد.

همسرش در مورد توصیه‌های شهید نسبت به شرکت در پیاده روی اربعین می‌گوید: آقا مهدی همیشه به بنده می‌گفت که سفر زیارتی امام حسین(ع) را هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی ترک نکن! حتی اگر شده سالی یک مرتبه آن هم در موقع اربعین شهادت امام حسین(ع) خود را به کربلا برسان، حتی اگر شده فرش خانه‌ات را بفروش و مقدمات سفر کربلا را مهیا کن و این سفر را ترک نکن و این شاخص‌ترین سخنی بود که آقا مهدی درباره سفر اربعین به بنده می‌گفت.

خاطره شیرینی که از آخرین سفر مشترک مان به کربلا در پیاده‌روی اربعین در یادم مانده است این است که در بخشی از راه باران شروع به باریدن کرد، فرزندمان هم در همان زمان گریه می‌کرد و غذا می‌خواست، در آن زمان آقا مهدی پتو بالای سرم گرفت که باران روی سرم نریزد و گفت شما اینجا بنشین و به بچه غذا بده من همانجا نشستم و به آقا هادی غذا دادم.

انتها

ارسال نظرات