وهاب کاظمی
حجت الاسلام حقدادی در گفت و گو با بسیج :
خانواده می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال نقش اساسی ایفا کند
کد خبر: ۹۰۷۰۵۱۴
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک، گفت و گویی را با کارشناس مسائل اجتماعی حجت الاسلام حقدادی در حوزه بسیج خواهران حوزه کوثر3 ترتیب دادیم تا با وی دربارۀ کارگاه های برگزار شده خانواده مقاوم که در راستای حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی و تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب در این باره صحبت کنیم.
از کارشناس درباره درآمد ومخارج و چگونگی برقراری تعادل میان این پرسیدیم این گونه جواب دادند:
هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تأمین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست. اقتصاد خانواده را می‌توان چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه تعریف کرد. می‌توان فهرست کاملی از زمان، پول، فضای زندگی و... تهیه کرد. شاید اقلام این فهرست متفاوت به‌نظر برسد، ولی همه آنها دارای یک ویژگی مشترک هستند. ویژگی همه این اقلام در زندگی امروز این است که کمیاب هستندشیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها، امروزه بخش عمده‌ای از هویت آنان را تشکیل داده، رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت.
-در خصوص نقش خانواده در مدیریت اقتصادی اظهار داشت:
خانواده می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال نقش اساسی ایفا کند.
وی با بیان این که در موضوع اقتصاد، خانواده مؤلفه اصلی محسوب می‌شود، ادامه داد: در بحث فرهنگ موضوع سبک زندگی خانواده بسیار مهم است چرا که والدین می‌توانند با الگویی مناسب برای فرزندان سبک زندگی اسلامی ایرانی را به نسل آینده منتقل کنند.
خانواده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مهمی داشته و زن در این میان می‌تواند محور قرار گیرد؛ اصلاح الگوی مصرف و الگو در این امر باید از سوی مادر خانواده مدنظر و به دیگران منتقل شود؛ درواقع زن در راستای فرهنگ و اقتصاد خانواده نقش مؤثری دارد.

حقدادی بیان کرد: باید سرمایه زندگی در خانواده به شکلی مدیریت شود که بتوان با آسودگی و به خوبی زندگی کرد همچنین خانواده در خصوص مدیریت اقتصاد خانواده گام بردارد چراکه این امر باعث می‌شود ‌‌در اقتصاد کشور اثرات خوبی بر جای گذارد.
وی با اشاره به این‌که زنان خانه‌دار در درآمد و سرانه ملی کشور بسیار مؤثرند، افزود: زن می‌تواند در خانواده در سبک زندگی و حتی مدیریت سفر‌ها، مهمانی‌ها و دوری از تجملات مؤثر باشد که می‌توان گفت این امر در درآمد سرانه کشور مؤثر است.
حجت الاسلام حقدادی بر این باور است که یکی از نگرانی ها و ترس های بزرگ خانواده ها، مشکلات اقتصادی است. این که در پایان ماه دخل و خرج خانواده همخوانی نداشته باشد، برای بسیاری از افراد استرس است و باعث ایجاد حس فقر و بحران در خانواده خواهد شد. این عدم همخوانی هزینه ها و درآمدها اغلب از چند اشتباه و عادت غلط مالی سرچشمه می گیرد که آگاهی از آنها می تواند ما را در مواجهه با چنین مشکلاتی یاری کند.
این کارشناس معتقد بود که هر خانواده ای واقعا باید مثل سازمان های دولتی در پایان هر سال به محاسبه هزینه های خود بپردازد و براساس هزینه های سال های قبل و درآمد خود، بودجه سال بعد را تنظیم نماید تا بداند که تکلیفش برای سال بعد چیست و چقدر درآمد و هزینه خواهد داشت. در واقع هم باید بودجه بندی به صورت سالانه صورت بگیرد و هم ماهانه؛ در غیر این صورت، بدون اینکه متوجه شوید، دچار کسر بودجه خواهید شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار