حجت‌الاسلام زینی گفت: احتکار نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ملل و ادیان هم عملی ناپسند است و در کشورهای مختلف مجازات‌هایی را برای آن در نظر گرفته اند.
کد خبر: ۹۰۷۰۴۳۷
|
۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

حجت‌الاسلام صادق زیّنی نویسنده کتاب «درسنامه احکام بازار» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به مسئله احتکار اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که پیرامون عرصه اقتصاد وجود دارد، مسئله احتکار است؛ احتکار همواره وجود داشته و پدیده جدیدی نیست اما محتکران در عصرهای مختلف به طرق گوناگون اقدام به این عمل می کنند.

زینی خاطرنشان کرد: در روایتی از نبی گرامی اسلام آمده است: «هر کس طعامی و کالایی را بخرد و چهل روز برای ایجاد گرانی نگه دارد و بعد به قیمت بالاتر بفروشد و درآمد آن را هم در راه خدا صدقه بدهد کفاره احتکار خود را نداده است». بنابراین اگر کسی این کار زشت و ناپسند را انجام دهد و تمام آنچه را در این راه به دست آورده صدقه بدهد باعث پوشاندن آن گناه نمی ‎شود.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: همچنین از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده‎اند:« الجالب مرزوق و المحتکر ملعون» یعنی تهیه کننده نیازهای مردم از لطف خداوند بهره‌مند است و کسانی‌که از راه تجارت و بازرگانی نیازهای مردم را تهیه و به قیمت عادلانه در اختیار آنان قرار می‎دهند از رحمت خداوند برخوردار هستند و محتکران ملعون هستند.

وی با اشاره به فتوای رهبر انقلاب در خصوص احتکار گفت: از رهبر معظم انقلاب سؤال کردند که احتکار چه چیزهایی از نظر شرعی حرام است و آیا تعزیر مالی محتکران از نظر جنابعالی جایز است که ایشان در پاسخ فرمودند "حرمت احتکار بر اساس آنچه در روایات آمده و نظر مشهور هم همان است فقط در غلات چهار گانه و در روغن حیوانی و روغن نباتی است که طبقات مختلف جامعه به آن نیاز دارند اما هنگامی‌که مصلحت عمومی اقتضا کند، حکومت اسلامی حق دارد از احتکار سایر احتیاجات مردم هم جلوگیری کند و اجرای تعزیر مالی بر محتکر، در صورتی‌که حاکم صلاح بداند اشکال ندارد".

زینی در پایان اذعان کرد: احتکار نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ملل و ادیان هم عملی ناپسند است و در کشورهای مختلف مجازات‌هایی را برای آن در نظر گرفته اند.

ارسال نظرات