خواهران جهادگر؛ بسیجیانی که سال‌هاست در سکوت به مردم مناطق محروم کشور خدمت‌رسانی می‌کنند و خدماتی همچون ویزیت رایگان پزشکی، روانشناسی، استعدادیابی و آموزش مفاهیم قرآنی و سوادآموزی را به زنان و کودکان مناطق کم‌برخوردار ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۳۱
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، خواهران جهادگر؛ این بسیجیانی که سال‌هاست در سکوت به مردم مناطق محروم کشور خدمت‌رسانی می‌کنند و خدماتی همچون ویزیت رایگان پزشکی، روانشناسی، استعدادیابی و آموزش مفاهیم قرآنی و سوادآموزی را به زنان و کودکان مناطق کم‌برخوردار ارائه می‌دهند. آن‌ها که شاید تعدادشان به سختی به چند صدنفر هم برسد، اما با این حال شانه به شانه برادران بسیجی در مناطق محروم استان‌های کرمانشاه، خوزستان، البرز و تهران حضور یافته‌اند و با فعالیت‌هایشان منجر به خوشحالی مردم شده‌اند.

خدمات علمی و پزشکی رایگان خواهران جهادگر در مناطق محروم ۴ استان
در حال حاضر از بین چندین گروه جهادی خواهران در سطح کشور، حضور گروه‌های شهیدآجرلو، احمدی روشن و زهرائیان بیش از همگی به خاطر اقداماتشان بازتاب داشته است. چرا که گروه جهادی شهید آجرلو با ارائه خدمات پزشکی و روانشناسی سعی در ارتقای سطح سلامتی مردم دارد و دو گروه احمدی روشن و زهرائیان نیز با حضورشان در مناطق محروم و استعدادیابی، آموزش مفاهیم قرآنی، سوادآموزی، توانمندسازی زنان و کودکان را به عنوان هدف فعالیت‌شان انتخاب کرده‌اند. در این خصوص مسئول گروه جهادی شهید آجرلو با اشاره به اینکه گروه جهادیشان از دو تیم با تخصص‌هایی در زمینه‌های پزشکی، پرستاری، مسئول بهداشت، ماما، روانشناس و مشاور تشکیل شده است و هر ماه یک ویزیت رایگان در مناطقی که از قبل شناسایی کرده‌اند انجام می‌دهند، در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «مناطق محروم را شناسایی می‌کنیم و با تجهیزات و نیرو‌های انسانی کافی به محل می‌رویم.»
 
معصومه سروری با اشاره به اینکه تاکنون به مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار تهران و البرز خدمت‌رسانی کرده‌اند، ادامه می‌دهد: «به کمک بسیج محلات در مساجد مستقر می‌شویم و تمام خدمات مراحل درمانی از ویزیت تا انجام آزمایش‌ها و تجویز دارو را به صورت رایگان انجام می‌دهیم.» وی با اشاره به اینکه آخرین اعزام نیروهایشان مربوط به عید غدیر است، اضافه می‌کند: «با توجه به نیاز به متخصص اورولوژی در کرج، تیم ما با یکی از این متخصصان عزیز اعزام شد و به بیماران در این زمینه کمک‌رسانی کرد. جدا از اعزام این متخصص ۳۶۰ نفر نیز تست قند انجام دادند و تعداد بی‌شماری هم مشاوره رایگان مامایی و روانشناسی دریافت کردند.»
 
این مسئول گروه جهادی بیان می‌‎کند: «بیمارانی که بر حسب نظر پزشک به بستری و دریافت خدمات بیمارستانی نیاز داشتند هم با هزینه گروه جهادی و به صورت کاملاً رایگان به بیمارستان معرفی شدند.» سروری می‌گوید: «اگر در مناطق مورد نظر امکانات وجود داشته باشد که از همان امکانات با انجام هماهنگی‌های لازم استفاده می‌کنیم. در غیر این صورت تمام تجهیزات مورد نیاز و قابل حمل را با خودمان به منطقه می‌بریم.» وی با اشاره به اینکه ساعات حضور تیم جهادی شاید به کمتر از چهار ساعت هم برسد، می‌افزاید: «معمولاً در همین مدت کوتاه هم بین ۵۰ تا ۴۰۰ نفر را ویزیت می‌کنیم.»

محرومیت‌زدایی ۴۰ جهادگر احمدی روشن

خواهران جهادگر جدا از ارائه خدمات پزشکی و روانشناسی که جنبه درمانی دارد، توانمندسازی زنان و کودکان را هم مد نظر قرار داده‌اند. در این راستا خواهران جهادگر احمدی روشن که جمعیتشان به ۴۰ نفر می‌رسد و طول دوره فعالیت‌شان هم بیش از هفت سال است، بیشتر در زمینه آموزش مفاهیم قرانی، سوادآموزی و استعدادیابی کودکان فعالیت می‌کنند. در این راستا مسئول گروه جهادی احمدی روشن  می‌گوید: «سه سالی می‌شود که به شهرستان دزفول آمده‌ایم.»
 
زهرا اسدی اضافه می‌کند: «محرومیت‌زدایی، آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان، آموزش آموزه‌های دینی تا قران کریم و نهج‌البلاغه و حتی استعدادیابی کودکان را دنبال می‌کنیم.» وی با اشاره به اینکه وجه تمایز گروه جهادی احمدی روشن این است که به صورت مقطعی کار نمی‌کند و همواره از محرومان حمایت می‌کند ادامه می‌دهد: «هر ماه یک برنامه محرومیت‌زدایی را به سرانجام می‌رسانیم.» خواهران جهادگر هشت منطقه را شناسایی کرده‌اند که بیشتر تمرکزشان روی چهار منطقه زیباشهر، بنده‌وار، روستای خیبر و روستای شهید بهشتی استان خوزستان است.
 
اقداماتشان بیشتر در حوزه‌های فرهنگی، بصیرتی و آموزشی است، با این حال در کنار کارهایشان، برنامه‌های دیگری همچون اطعام مردم محروم در ماه مبارک رمضان را هم بر عهده دارند. اسدی بیان می‌کند: «در تمامی کلاس‌های آموزشی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر حاضر می‌شوند.» علاوه بر برگزاری کلاس‌ها، جشن‌ها و اعیاد مذهبی این جهادگرد می‌گوید: «بعد از حادثه زلزله کرمانشاه همایشی در راستای روحیه بخشی به ۳۰۰ زن باردار در استان برگزار کردیم.»

استعدادیابی و سوادآموزی هدف جهادگران

علاوه بر گروه جهادی خواهران احمدی روشن، گروه جهادی زهرائیان که همگی‌شان از خواهران طلبه هستند نیز در راستای آموزش کودکان فعالیت می‌کنند. جهادگرانی که در اطراف ورامین و یافت‌آباد مستقر شده‌اند و وظیفه آموزش و پرورش ۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان را بر عهده گرفته‌اند. قرآن، مفاهیم قرآنی، نماز، احکام وضو و ... را به کودکان آموزش می‌دهند و در کنار کارهایشان استعدادیابی و ارسال اقلام خوراکی برای خانواده‌های کم برخوردار را هم به عهده دارند.
 
در این خصوص مسئول گروه جهادی زهرائیان می‌گوید: «به مناطق محروم و حاشیه‌ای تهران می‌رویم و کودکان مناطق فقیر و کم برخودار را با مفاهیم قرآنی و دینی آشنا می‌کنیم.» زهرا سادات فیروزه با اشاره به حضور شش مربی سطح بالای حوزه برای آموزش و پرورش ۵۰ نفر از کودکان، نوجوانان و جوانان، می‌افزاید: «به صورت متمرکز یکسالی است در خانه کوچک یکی از طلبه‌ها که آن را وقف کرده است مستقر شده‌ایم و در محدوده میدان خراسان فعالیت می‌کنیم.» این مدرس حوزه با اشاره به اینکه محور اصلی فعالیت خواهران جهادگر بیشتر فرهنگی است می‌گوید: «قرآن، مفاهیم قرآنی و ... را به کودکان و آداب معاشرت را به بزرگ‌تر‌ها آموزش می‌دهیم.»
 
علاوه بر این همچون دیگر گروه‌های جهادی خواهران، استعدادیابی و پرورش کودکان در زمینه‌هایی همچون تئاتر، شعرخوانی و سرود راه هم بر عهده دارند. فیروزه اضافه می‌کند: «قرار است بعد از آموزش سرود و تئاتر به کودکان، آن‌ها را برای اجرای نمایش و سرودخوانی به مناطق دیگر اعزام کنیم.» کودکانی که یا بدسرپرست هستند، یا به لحاظ معیشتی از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند و با حضور خواهران جهادگر بخشی از محرومیت از زندگیشان کنار زده می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها