معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه سنین 3 تا 6 سالگی بهترین و طلایی ترین زمان سنجش چشم کودکان محسوب می شود افزود: اگر در سنین مذکور موارد مشکوک به تنبلی چشم پیشگیری نگردد فرد را نابینا یا کم بینا خواهد نمود.
کد خبر: ۹۰۷۰۲۰۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، گل نساء آقا محمدی در نشست خبری طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله گفت: آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود.

وی اظهار نمود: اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک ، افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان از عوارض ناشی از آن محسوب می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح به اجرا در می آید خاطر نشان کرد : در سطح اول غربالگری توسط فرد معاینه کننده انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از دستگاه Eچارت برای غربال چشم کودکان اقدام می نمایند.

وی با اشاره به اینکه در سطح دوم کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول )، توسط اپتو متریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد تصریح نمود: اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد.

 آقا محمدی یادآور شد: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم ، عیوب انکساری ، نزدیک بینی ، دوربینی ، آستیگماتیسم و لوچی از عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم است.
وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر طرح سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال در مناطق روستائی در حال اجرا می باشد ادامه داد: بدلیل آغاز فصل سرما و صعب العبور بودن برخی از مناطق روستائی این طرح از 15 شهریور ماه سالجاري آغاز گردیده و تا کنون تعدادی از روستاها تحت پوشش این مهم قرار گرفته اند.
وی افزود: از اول آبان ماه سال جاری 157  مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ، 360 پایگاه ثابت ، سیار ، دائمی و غیر دائمی و 350 نفر معاینه کننده در استان زنجان آماده غربالگری و سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال می باشند.

وی گفت: سال گذشته 46 هزار و 578 کودک تحت غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند که از این  1 هزار و 972 کودک دارای مشکل بینایی اعم از استرابیسم ، عیوب انکساری و سایر اختلالات بینایی بودند که جهت مداوا به پزشک معرفی تا مداوای لازم برای  آنان صورت بگیرد.

گفتنی است: برنامه غربالگری تنبلی چشم همه ساله از اول آبان ماه سالجاری بصورت کشوری به اجرا در می آید و والدینی که دارای فرزندان 3 تا 6 سال هستند می توانند برای غربالگری تنبلی چشم کودکان خود با در دست داشتن شناسنامه به پایگاه ها و یا مهدهای کودک در استان یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه نموده و از بروز نابینایی و کم بینایی فرزندان خود پیشگیری نمایند.

 

ارسال نظرات