اگر تا دیروز بازی‌های کودکانه در کوچه پس کوچه‌ها با دویدن و دنبال کردن همدیگر و بازی‌هایی همچون گل‌کوچیک، هفت سنگ، وسطی، طناب بازی، لی لی بازی و خاله‌بازی سپری می‌شد؛ اکنون دیگر از آن بازی‌های خوب خبری نیست و کودکان به تسخیر دنیای انیمیشن‌ها و تکنیک‌های سه بعدی درآمده‌اند.
کد خبر: ۹۰۶۹۷۹۲
|
۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، هالک، مرد عنکبوتی، مرد آهنی، بن تن، زورو، انگری برد و ...بسیاری از کاراکترها و شخصیت‌هایی هستند  که در قالب انیمیشن‌ها و برنامه‌های تصویری روح و جان فرزندان را به تسخیر درآورده و از آنجایی که کودکان مقلدان بسیار خوب و حرف گوش‌کنی هستند،این شخصیت‌ها به راحتی می‌توانند محتویات ذهنی خود را متناسب با فرهنگ غربی در ذهن فرزندانمان جای دهند.

ته به نظر می‌رسد والدین از این امر خیلی ناراحت نیستند و دغدغه ندارند چرا که والدین این نوع بازی کردن را نوعی سرگرمی برای کودک می‌دانند و البته از اثرات تخریبی تنهایی کودک و منزوی شدن وی در نوجوانی و سپس جوانی بی‌اطلاع هستند و از آسیب‌هایی که خانواده را تهدید می‌کند اطلاع کافی ندارند یا شاید هم اطلاع دارند ولی راهکاری برای این نوع معضلات نمی‌دانند و در برابر حجم انبوه محتوای رسانه‌های دیجیتال که به سوی فرزندان روانه می‌شود، تسلیم شده‌اند.

لیلا حیدری، جامعه‌شناس کودک و نوجوان در این خصوص معتقد است: امروزه رسانه‌ها بیش از هر چیز دیگری انسان را احاطه کرده‌اند و شخصی شدن رسانه‌ها نیز در این امر دخیل است و پدر و مادرها هر کدام رسانه شخصی دارند و هر نوع اطلاعاتی که مورد نیاز باشد از طریق آن به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.

وی افزود: کودکان نیز ابتدا با گیم شروع می‌کنند و با بازی‌هایی که در گوشی پدر و مادر خود دارند، مشغول شده و سپس با فشار آوردن به والدین خودشان صاحب گوشی‌های همراه می‌شوند و وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رود که بسیاری از فیلم‌ها و کارتون‌ها را به تنهایی و در تلفن همراه خودشان مشاهده می‌کنند.

حیدری ادامه داد: در جامعه‌ای که تک فرزندی در آن باب شده است و فرزندان همبازی ندارند، به اجبار کودکان به سمت رسانه‌ها کشیده شده و توسط رسانه‌ها تربیت می‌شوند و انیمیشن‌های سه‌بعدی آنها را به یک سوپرمن تبدیل می‌کند،آنها با شخصیت‌های کارتونی هم‌ذات‌پنداری کرده و فکر می‌کنند می‌توانند با بستن یک شال به دور کمر یا یک عبا و چادر مانند آنها پرواز کرده یا از جای بلند سقوط کرده و در وسط راه بال گشوده و به پرواز درآیند.

وی، نظارت بر محتواهایی که فرزندان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دنبال می‌کنند را یکی از بهترین راهکارهای موثر در این زمینه دانست و افزود: والدین تا می‌توانند ارتباط خود را با فرزندان حساب شده و کنترل شده جلو ببرند و با دوستی با آنها سعی کنند برنامه‌ها و تحولاتی که فرزندان آنها را نظاره‌گر هستند، نظارت داشته باشند.

این جامعه شناس کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر شخصیت‌های انیمیشن‌هایی که در این فیلم کودکان و نوجوانان آن را مشاهده می‌کنند،بیان کرد:  اسباب‌بازی‌ها و وسایل نیز در معرض دید کودکان قرار می‌گیرد که کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ سازنده به دنبال آن هستند تا از طریق این تولیدات را به فروش برسانند.

حیدری اضافه کرد: کودکی که ساعت‌ها مقابل رسانه قرار گرفته است وقتی خود را در قالب شخصیت‌های کارتونی قرار می‌دهد، خواهان استفاده از همان ابزاری است که شخصیت مورد نظر از آن استفاده می‌کند، در نتیجه کودک تنها و مرعوب رسانه شده بلکه والدین را مجبور می‌کنند تا اسباب‌بازی دیده شده در آن کارتون را نیز خریداری کند و از این طریق کودکان از همان سنین پایین با محصولات خارجی که دارای مارک خاصی هستند و احتمالا در جهت اهداف خاص آن برندها و مارک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا می‌شوند.

این جامعه شناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه والدین سالانه هزینه‌های زیاد و هنگفتی را برای معرفی و تبلیغ کارتون‌ها و اسباب‌بازی‌های خارجی می‌پردازند، افزود: هرکدام از والدین که یک سی‌دی ‌کارتون برای فرزندان خود می‌خرند یا آن را از اینترنت دانلود می‌کنند سپس اسباب‌بازی‌های دیده در آن را خودداری می‌کنند، سالانه هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، هزینه‌هایی که صرف تبلیغ محصولات خارجی در کشور می‌شود.

معصومه درخشان

ارسال نظرات
پر بیننده ها