آب انبار هفت بادگیری روستایی عصرآباد رستاق از بنا‌های دوره قاجاریه بوده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۹۰۶۹۷۴۰
|
۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، موقعیت جغرافیایی و تاریخچه منطقه رستاق برای هر گردشگری که به دنبال بازدید از آثاری فاخر و باستانی است، ارزشمند محسوب می‌شود.
آب انبار هفت بادگیری عصرآباد از بنا‌های دوره قاجاریه بوده و با شماره ۷۷۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عصر آباد روستایی متروک است که تا ۶۰ سال پیش حدود ۵۰ خانوار در آن زندگی می‌کردند، اما با خشک شدن قنات محل زندگی خود را ترک کرده و دیگر به آنجا بازنگشتند.
اما از آنجایی که روستای عصرآباد و روستا‌های اطراف آن همواره مورد حمله طوفان‌های شنی است اکنون این آب انبار با تمام هفت بادگیرش در حال غرق شدن در میان تلی از شن‌های روان است حال آنکه هیچ گردشگری راه بدانجا ندارد و کمتر کسی حاضر است کیلومتر‌ها از یزد فاصله بگیرد تا این بنای مخروبه و رو به فانی را ببیند.
این آب انبار از لحاظ تعداد بادگیر در بین آب انبار‌های جهان منحصر بفرد بوده و تنها آب انبار هفت بادگیری است که دارای دو مخزن می‌باشد. ارتفاع مخزن‌ها از کف زمین بیش از ۲ متر است و نوع گنبد آن‌ها خاگینه‌ای است.
ارتفاع بادگیر‌ها حدود ۶ متر و دارای نمای آجری است که از هر چهار طرف باز است. عمده مصالح به کار رفته در ساخت این آب انبار، خشت خام، آجر، قلوه سنگ، ساروج و گچ است. بادگیر‌ها به شکل زیبایی مزین و تزئینات دندان موشی زیگزاگی است و قسمت فوقانی بادگیر‌ها با آجر‌های شرقی تزئین شده است.

هر بادگیر دارای چهار منفذ در هر ضلع است.   نکته قابل توجه درباره ساختمان این آب انبار این است که این آب انبار بر خلاف سایر آب انبار‌های منطقه در جهت قبله قرار ندارد و مخصوص زرتشتیان بوده است.
لازم به ذکر است عصر آباد از روستا‌های متروک و تاریخی حومه شهر اشکذر است که حدود ۵۰ خانوار در آنجا سکونت داشته اند و به دلیل خشکسالی‌های متمادی، قریب به نیم قرن است که خالی از سکنه شده، اما بقایای خانه‌ها و بنا‌های تاریخی آن همچنان پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است.
منبع:یزد رسا
ارسال نظرات