خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی، گفت: شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان با قلم غنی و اثرگذار خود در پایه‌گذاری ادبیات عاشورایی نقش آفرین بودند و این خطه پایگاه بلامنازع ادبیات عاشورایی است.
کد خبر: ۹۰۶۹۱۷۷
|
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

آذربایجان پایگاه بلامنازع ادبیات عاشورایی/ ادبیات عاشورا غنی‌ترین ذخایر فکری مکتب شیعه است

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، حجت الاسلام  سید محمدعلی آل هاشم با بیان اینکه ادبیات عاشورایی مردم آذربایجان با قلم شعرای صاحب نام غنی و اثرگذار است، افزود: مرثیه سرایی و تعزیه‌خوانی در آذربایجان از قدمت بسیاری برخوردار است؛ به طوری‌که در دوران صفويه در آذربايجان و برخی مناطق شيعه نشين، مرثيه سرايی و تعزيه خوانی به زبان تركی رونق شده و توجه شاعران و نوحه سرايان شيعه به حادثه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش بیشتر شد.
وی ادامه داد: حماسه حسینی قسمتی از ادبیات نظم و نثر آذری را به خود اختصاص داده و توجه به مرثيه سرايی در تاريخ ادبيات آذربايجان به مراتب بيش از ديگر انواع شعر بوده است.
حجت الاسلام آل هاشم اضافه کرد: واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) نکات عطف تاثیرگذار در ادبیات فارسی و عربی بوده و اصل حادثه نیز تا انتهای تاریخ ماندگار است.
امام جمعه تبریز با بیان این‌که ادبیات عاشورا در قالب نظم و نثر جاودانه و ماندگار است، افزود: ادبیات عاشورا غنی‌ترین ذخایر فکری مکتب شیعه است؛ البته فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است که اصل آن مربوط به دوران صفویه است.
حجت الاسلام آل هاشم افزود: مراسم عزاداری امام حسین(ع) و مرثیه خوانی در دوران صفویه رشد یافته و منجر به شکوفایی شعر و ادبیات عاشورایی شد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از نهضت عاشورا الگو گرفته است، گفت: پس از انقلاب، شعر و ادبیات عاشورایی رونق گرفته و محرکی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و دفاع از مظلوم شده است.

ارسال نظرات