مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امام حسن(ع) عزتمندانه تن به پذیرش صلح دادند، اما مفادی در صلح‌نامه قید کردند که زمینه‌ساز قیام عاشورا و تضمین‌کننده حیات اسلام ناب بود.
کد خبر: ۹۰۶۹۱۵۸
|
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت‌الاسلام محمدعلی فتحی، مدرس حوزه و دانشگاه کرج گفت: صلح امام حسن(ع) موضوعی است که معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد، در حالی که اهمیت آن کمتر از قیام عاشورا نیست.

صلح امام حسن(ع) تضمین حیات اسلام بود
وی بیان کرد: بعد از روی کار آمدن جریان اموی، اسلام کم کم از مسیری که مورد تأیید ائمه اطهار(ع) بود، خارج و به‌گونه‌ای وارونه به مردم عرضه می‌شد؛ عده زیادی از مردم، به سمت شام گرایش داشته و اطراف امام حسن(ع) خلوت شده بود.


مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: دوران امام حسن(ع) آن‌قدر سخت و پیچیده بود که حتی بسیاری از شیعیان خالص و وفادار هم در آن زمان بر ایشان ایراد گرفته و تصمیم‌های ایشان را به نادرست تعبیر می‌کردند؛ حتی برخی انتقاد کردند که اگر امام(ع) دست به قیام بزند، موجب می‌شود تا خون جوانان ما بی‌گناه ریخته شود.


وی افزود: در چنین شرایطی امام حسن(ع) نبرد را به مصلحت نمی‌دیدند؛ زیرا تفکر اموی بر جامعه حاکم شده بود و اگر نبردی صورت می‌گرفت، تنها جان امام و خاندان عصمت و طهارت به خطر می‌افتاد و هیچ سودی برای اسلام نداشت.


فتحی اظهار کرد: امام حسن(ع) عزتمندانه تن به پذیرش صلح دادند، اما مفادی در صلح‌نامه قید کردند که زمینه‌ساز قیام عاشورا و تضمین کننده حیات اسلام ناب بود.


وی ادامه داد: صلح امام حسن(ع) باعث شد تا کیان اسلام حفظ شود، جان اندک مسلمانان واقعی که همچنان کنار ایشان وفادار مانده بودند حفظ شود و از طرفی، ماهیت حکومت اموی کم کم رسوا شود.


این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: در زمان حکومت یزید، فسق و فجور علنی شد، اموی‌ها چهره خود را نشان دادند و امام حسین(ع) توانست راه جهاد را انتخاب کند و قیام عاشورا را رقم بزند.


فتحی افزود: اگر امروز اسلام زنده است و ما شیعه و سنی میراث‌دار آن اسلام ناب هستیم، به برکت صلح امام حسن(ع) و قیام حضرت اباعبدالله(ع) است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها