عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت یزد با اشاره به نقش اندیشکده‌های آمریکا در فلج کردن اقتصاد ایران، گفت: باید در کشور اندیشکده‌هایی برای مقابله و خنثی کردن دسیسه‌های آمریکایی‌ها ایجاد شود.
کد خبر: ۹۰۶۹۱۲۶
|
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، محمد حسین فنایی در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در بیان ضرورت اهمیت تفکر در سیاست گذاری‌ها گفت: در کشور‌های پیشرفته فکر جایگاه خاصی دارد به طوری که اکنون ارزیابی کشور‌ها براساس میزان تولید فکر و تعداد اندیشکده‌ها موجود در کشور‌ها است و کشور‌هایی موفق هستند که بتوانند نخبگان خود را درست مدیریت کرده و در تصمیم گیری‌های خود از ان‌ها استفاده کنند.

وی اظهار داشت: هر چند سیاست‌هایی در زمینه استفاده از نخبگان تدوین شده و ارگان‌های متعددی به اسم این قضیه داریم، اما وقتی بررسی می‌کنیم خروجی لازم را ندارند و هنوز نتوانسته اند مدیریت نخبگان کشور را به درستی انجام دهند و آن‌ها را سازماندهی کنند؛ این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته تولید فکر و اندیشه به تشکل‌های مختلف خودجوش بخش خصوصی واگذار می‌شود.

فنایی با اشاره به تجربه کشور چین در استفاده از اندیشکده‌ها گفت: در کشور چین اندشکده‌های زیادی توسط نخبگان ایجاد شده است و هر موضوع و مسئله‌ای که دولت با آن مواجه است در اندیشکده‌ها مطرح می‌شود و در انجا در مورد آن فکر و تصمیم سای می‌شود و برای تصمیم گیری به دولت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعددی که در طول سال ابلاغ می‌شود گفت: تعداد زیاد بخشنامه‌های که به طور مکرر ابلاغ می‌شود حاکی از آن است که قبل از تصمیم گیری‌ها در مورد آن فکر نشده و نخبگان و صاحب نظران در مورد آن نظر نداده اند؛ در واقع در ایران از ظرفیت نخبگان در تصمیم گیری‌ها استفاده نمی‌شود این در حالی است که باید از تصمیم گیران خود سوال کنیم که تصمیم سازان شما چه کسانی هستند.

عضو هیئت مدیره اندیشکده صفا یزد با بیان این که در آمریکا ۲ هزار و ۲۰۰ اندیشکده وجود دارد افزود: رئیس جمهور آمریکا چندین اندیشکده مختلف دارد که یکی از وظایف آن‌ها بررسی راه‌های فلج کردن اقتصاد ایران است از این رو ضروری است در ایران نیز اندیشکده‌هایی برای مقابله و خنثی کردن دسیسه‌های دشمنان ایجاد شود.

فنایی با اشاره به ضرورت ایجاد اندیشکده‌ها تاکید کرد: باید در کشور اندیشکده‌ها در زمنیه‌های مختلف فعال شوند و خود را مطرح کنند که اگر این موج در کشور ایجاد شود آحاد مردم درگیر تصمیم سازی‌ها می‌شوند و بسیاری از مشکلاتی که کشور درگیر آن است دیگر وجود نخواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت صحیح نخبگان و مشارکت آن‌ها در تصمیم سازی‌های کشور گفت: باید سیستمی اجرا شود که دولت موظف شود قبل از تصمیم گیری‌های خود، موضوع را به اندیشکده‌ها ارجاع دهد و نظر کارشناسان و نخبگان را بگیرد و سپس تصمیم گیری کند.
ارسال نظرات