گفتگو با مخترع بسیجی ایلامی؛
امید کرمی یکی از مخترعین بسیجی ایلامی اعتقاد دارد علیرغم مشکلات فراوان در مسیر پیشرفت،مخترعین و نخبگان نباید مایوس شوند و باید با تلاش و پشتکار بر مشکلات فائق بیایند.
کد خبر: ۹۰۶۸۹۴۲
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  خبرگزاری بسیج از ایلام،مکان یابی مناطق مناسب برای احداث پادگان لجستیک طرحی است که توسط امید کرمی مخترع ایلامی در سال ۱۳۹۳ به مرکز رشد شهید داریوش رضایی نژاد استان ایلام که زیر نطر سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان فعالیت می کند ارائه و مورد حمایت قرار گرفت.با این مخترع خوش فکر گفتگویی داشته ایم که در ذیل می خوانید.

نخبگان نباید مایوس شوند 

 

لطفا خود را معرفی بفرمایید

بنده امید کرمی هستم متولد 1364 ،دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته مهندسی منابع طبیعی. دارای تجارب مختلف پژوهشی در قالب مقاله و طرح های پژوهشی می باشم و در دانشگاه های ایلام، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به عنوان مدرس مشغول هستم.

در موفقیت و پیشرفت شما چه عواملی دخیل بوده و هستند؟

مهمترین دلایل برای موفقیت هر شخصی تلاش، تلاش و توکل هستند. با تلاش و مطالعه می توان به هر موفقیت علمی رسید.

چه عواملی باعث شد که شما روی به خلق این اثر بیاورید؛

علاقه به موضوع مورد مطالعه از لحاظ کاربردی بودن و پژوهشی بودن موضوع.

در مورد اختراع خود توضیح دهید؛

در رابطه با موضوع می توان گفت که پادگان ها و مراکز نظامی اهمیت خاص امنیتی و لجستیک ویژه ای دارند و مکان و محل احداث آنها تاثیر بسیار زیادی بر روی کارایی آنها دارد به طوری که ملاحظه می شود مستحکم ترین قلعه های نظامی در زمان قدیم به خاطر موقعیت خوب شان معروف شده اند. بنابراین سعی شد در یک مطالعه به تعیین مکان های مناسب برای ساخت مراکز حساس نظامی همانند پادگان های نظامی پرداخته شود و سپس برنامه و کد  مدل مناسب برای این کار نوشته شد و اجرا شد و با استفاده از آن به تعیین محل های مناسب و مکانیابی مناطق مناسب برای احداث پادگان های لجستیک پرداخته شد.

در فاز دوم و انشالله در مطالعه بعدی سعی بر این است که سامانه مکانی مبتنی بر Web-GIS و دارای توان بارگذاری لایه های جغرافیایی مختلف راه اندازی شود. این سامانه در نوع خود ابتکار جالبی محسوب می شود.

به نظر شما نخبگان علمی چگونه می توانند در رشد و پیشرفت کشور و استان سهیم باشند؟

راه پیشرفت کشور در گرو حرکت گام به گام و رو به جلو است. با استفاده از پژوهش های کاربردی که صورت می گیرد هر بار یک گام به جلو حرکت خواهیم کرد. کلیه نخبگان می توانند با دید کاربردی به مسائل کشور و سپس توجه به آنها برای پژوهش و مطالعه کمک نمایند تا این گام ها سریعتر و بهتر پیموده شوند.

مشکلات پیش روی نخبگان استان از دیدگاه شما؛

شاید مهمترین مشکلات جامعه نخبگان عدم حمایت لازم از نخبگان باشد به طوری که شاید تنها  مرکزی که به طور عملی حمایت هایی آن هم محدود از نخبگان می کند مرکز علمی پژوهشی بسیج می باشد. سایر مراکز حتی دانشگاه ها و ... به طور عملی یا توانی در زمینه حمایت ندارند یا اراده ای برای این کار ندارند.

با توجه به نیاز جامعه به اختراع شما چه نمره ای به اختراع خود می دهید؛

چنانچه فاز دوم این مطالعه در مطالعه و پژوهشی جداگانه صورت گیرد نمره مناسبی در حدود 18 می توان به این کار داد. اما تاکنون در این حد از نظر خود بنده می توانم نمره 14 یا 15 بدهم.

از دیگر موفقیت های علمی و تخصصی خود توضیح دهید؛

از موفقیت های علمی بنده می توان به چاپ حدود 30 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و همچنین 25 مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی و همچنین افتخار برگزاری چندین کارگاه آموزشی به عنوان مدرس در دانشگاه های مختلف را دارم

چه توصیه ای برای نخبگان استان دارید؛

به نظر می رسد که با فاصله گرفتن از پژوهش و مطالعه نخبگان دچار یاس و سرخوردگی می شوند و به تدریج مطالعه و پژوهش را فراموش کنند بنابراین توصیه من اینه که با استفاده از حمایت هایی که وجود دارد حتما به مطالعات و پژوهش های کاربردی خود ادامه دهند.

بصورت اختصار در مورد سایر افتخارات خود توضیح دهید؛

علاوه بر سوابق علمی پژوهشی و آموزشی که ذکر کردم بنده این افتخار را داشتم که در یک شرکت دانش بنیان که از طرف وزارت ITC مسئولیت ایجاد سامانه بومی و  مکانمند نقشه مبنا  و قابل رقابت با گوگل مپ را داشت، به عنوان مسئول قسمت GIS فعالیت نمایم. در این نقشه که هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است تلاش شده است که سامانه ای نقشه ای بومی و دارای قابلیت های گوگل مپ تهیه شده و در سه نسخه تحت وب، موبایل و دسکتاب ارائه شود. این سامانه علاوه بر وجود نقشه های مختلف عوارض مختلف مانند ایستگاه های اتوبوس، مساجد، بانک ها، انواع جاده ها و خیابان ها و ... امکان مسیریابی را نیز خواهد داشت.

به نظر شما استان ایلام چه ظرفیت هایی برای رشد و توسعه دارد و در جه بخش هایی نی تواند بهتر عمل کند؟

استان ایلام با توجه به مرزی بودن و همچنین استعداد اراضی توان تولیدی زیادی در زمینه های کشاورزی، معادن و نفت و گاز دارد. مورد دیگر توجه به گردشگری است. استعدادهایی در زمینه گردشگری در  این استان وجود دارد که می توان با ایجاد زیرساخت های مناسب زمینه را برای توسعه استان با استفاده از آنها فراهم نمود.

با توجه به تعدد دانشگاهها در سطح استان ،راهکارهای شما برای ارتقأ سطح علمی دانشجویان و نخبگان استان چیست؟

راه ارتقا دانشجویان وابسته به نگاه ویژه و کیفی دانشگاه ها به جای نگاه کمی آنهاست. به طوری که با جذب نیروهای جوان متخصص  وکاهش دغدغه های غیرعلمی اساتید و همچنین ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم برای دانشجویان زمینه های ارتقای دانشجویان را فراهم کرد. متاسفانه در سال های اخیر سطح علمی دانشجویان به علت کمی کردن آموزش در دانشگاه ها کاهش یافته است.

با توجه به اینکه بسیاری از نخبگان به سایر استانها و کشورها مهاجرت می کنند راهکارهای پیشنهادی شما برای بازگشت به این افراد به استان و خدمت به استان چیست؟

راه بازگشت نخبه ها ایجاد کردن شرایط فعالیت برای آنهاست. به این صورت که با احداث یک مرکز که آنها را تحت حمایت قرار دهد به تولید محصولات دانش بنیان خود بپردازند. اما در مرحله بعد باید بازهم مورد حمایت قرار گیرند به این صورت که در تجاری کردن محصولاتشان و همچنین امکان رقابت با رقبای بزرگ مستقر در  خارج از استان که معمولا در این استان نیز اجازه فعالیت را به نخبگان حوان نمی دهند، امکان فعالیت آنها فراهم شود.

 
ارسال نظرات