خبرهای داغ:
با القای فتوسنتز مصنوعی در باکتری ها می توان این موجودات را به منابع تولید سوخت زیستی مبدل کرد.
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  خبرگزاری علم و فناوری؛ فناوری های کم کربن مانند سوخت های زیستی هم اکنون مسیر رو به رشدی را در توسعه علمی و فناورانه کشورها در پیش گرفته اند.

با توجه به روند لجام گسیخته رشد جمعیت، افزایش مصرف، کاهش سطح مخازن و تغییرات قیمت سوخت و مهمتر از همه افزایش نگرانی های محیط زیستی و آلودگی هوا به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای، نیاز شدیدی به یک سوخت مناسب به منظور جایگزینی با سوخت های فسیلی حس می شود.

به همین دلیل تولید سوخت های زیستی در چند سال اخیر به موضوعی داغ در دستور کار سیاست های توسعه پایدار اغلب کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی آمریکا در پژوهشی مشترک که نتایج بدست آمده از آن در مجله Nature nanotechnology منتشر شد، ثابت کردند که تغذیه باکتری های گونه Moorella thermoaceticaبا خوشه های طلایی در اندازه یک نانومتر، آنها را به سیستم های فتوسنتزی مصنوعی تبدیل می کند.

یک تک نانوخوشه متشکل از ۲۲ اتم طلا با قطر ۱ نانومتر به سهولت از دیواره سلولی باکتری ها عبور می کند

باکتری های مذکور ذرات طلا را به میزان قابل ملاحظه ای دریافت کرده و این فلز جذب کننده نور خورشید پس از عبور از دیواره سلولی در درون باکتری ها و در نزدیکی آنزیم های درگیر در فتوسنتز و انتقال الکترون جهت تولید انرژی قرار می گیرد.

از این انرژی می توان برای تولید مواد شیمیایی مفیدی از جمله سوخت های زیستی استفاده کرد.