عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي اردبيل:
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل در جلسه خانه نخبگان علمي بسيج از اجراي طرح پرورش گل محمدي جهت استخراج اسانس و گلاب گيري و همچنين جذب سرمايه گذار در اين حوزه خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۸۸۱۳
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج از اردبیل؛ داود حسن پناه در جلسه خانه نخبگان علمی بسیج که در سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان برگزار شد، گفت: در کنار صنعت کشاورزی به پارامتر‌هایی از جمله صرفه جویی در مصرف آب، زیبایی، صادرات به نفع استان و بازدهی فراوان باید توجه کرد.
 
اجراي طرح پرورش گل محمدي در استان اردبيل

وي از اجراي طرح پرورش گل محمدي در استان اردبيل با هدف گلاب گيري و اسانس گيري خبر داد و تصريح كرد: براي پرورش گل محمدي در استان اردبيل سرمايه گذار هم جذب شده است و توسعه كشت اين محصول در راستاي اسانس و گلاب گيري يكي از اهداف مهم ماست و يارانه خريداري نهال گل محمدي به ميزان 30 الي 50 درصد و وام 6 درصدي براي كشت اين محصول توسط سازمان جهاد كشاورزي ارائه مي شود.

عضو مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل گفت: گل محمدي در سال اول سودي ندارد، اما از سال دوم با برداشت گل و جدا كردن پاجوش و در نتيجه توليد نهال هاي جديد مي توان به سوددهي رسيد و ميزان گل برداشتي در هر هكتار حداقل 3 تن و حداكثر 6 تن است.

وي افزود: از سال چهارم استخراج اسانس از گل هاي محمدي امكان پذير است و از هر هكتار زمين گل محمدي 1 ليتر اسانس برداشت مي شود كه معادل 365 بشكه نفتي درآمد دارد و بايد نهال مناسب با شرايط هر منطقه كشت شود.

در ادامه اصغر شكيبا با اعلام خبري در رابطه با راه اندازي گردشگري سلامت تصريح كرد: از 2 ماه گذشته تمهيداتي در راستاي گردشگري سلامت و ارتقاي بخش كشاورزي استان با همكاري كشور تركيه انجام گرفته است و جلسه مشتركي بين استاندار و كشور همسايه در استان انجام گرفت و سفر اخير استاندار به كشور تركيه هم در راستاي همين برنامه ها بوده است.

وي افزود: با توجه به پتانسيل هاي بالاي استان اردبيل در زمينه گردشگري سلامت برنامه اي در خصوص سرمايه گذاري در آبدرماني و هتلينگ جهت اداي وظيفه بين المللي در نظر گرفته شده است.

شكيبا از ايجاد نمايندگي  كنفدراسيون بين المللي محصولات كشاورزي و غذايي جمهوري اسلامي ايران در استان اردبيل خبر داد و  گفت: كنفدراسيون محصولات كشاورزي و غذايي كه در 44 كشور شعبه و نمايندگي دارد كه مبادلات اقتصادي در حوزه محصولات كشاورزي در اين كنفدراسيون انجام مي گيرد و توافقنامه ايجاد نمايندگي آن در استان اردبيل در كشور ايران به امضا رسيده است و تحت عنوان برند آن مي توانيم مبادلات اقتصادي داشته باشيم.

عضو خانه نخبگان اظهار كرد: حدود 380  حلقه آبهاي گرم و سرد معدني در كشور ما وجود دارد و اگر آكادمي بين المللي يا مركز مطالعات آب هاي گرم  و سرد معدني در استان اردبيل راه اندازي شود، در توسعه استان مي تواند نقش بسيار مهمي داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: بهره مندي مردم از گردشگري سلامت مستلزم تربيت نيروي انساني توانمند است كه اين موضوع در راستاي اشتغالزايي مي تواند موثر واقع شود.

 
ارسال نظرات