مبتکر اردبیلی با اختراع خط جدید برای نابینایان، تحول بزرگی در آسان سازی آموزش روشندلان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۰۶۸۷۸۶
|
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
اختراع خط آسان برای نابینایان توسط مبتکر اردبیلی
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل علی کاظم زاده مخترع اردبیلی با حضور در استودیوی صدا و سیمای مرکز اردبیل گفت: خط جدیدی که من اختراع کرده ام تنها از دو قالب یک نقطه‌ای و دونقطه‌ای تشکیل شده است حال آنکه خط بریل کلاسیک از ۱۵۰ نقطه تشکیل شده است که بر اساس الگو‌های تعیین شده، خط نابینایان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه یادگیری خط بریل کلاسیک و الگو‌های مختلف جایگیری ۱۵۰ نقطه به ویژه برای کودکان روشندل بسیار مشکل و زمان بر است افزود: آموزش و یادگیری خطی که بنده اختراع کرده و با عنوان «خط بریل جدید با زبان حساب و حروف ابجد» به ثبت رسمی رسانده ام، بسیار آسانتر است به گونه‌ای که هر فرد نابینای آشنا به مفهوم اولیه شمارش می‌تواند تنها در عرض کمتر از دو ساعت، اعداد یک تا نه را یاد بگیرد و با استفاده از دو قالب خط جدید، تا بی نهایت عدد بنویسد.

کاظم زاده تصریح کرد: در این روش، قالب یک نقطه‌ای به تنهایی به معنی عدد یک است و قالب دو نقطه عمودی به معنی عدد دو می‌شود. اگر همان قالب دو نقطه‌ای را افقی کنیم تبدیل به عدد سه می‌شود و به همین ترتیب تنها با کنار هم قرار دادن دو قالب یک و دو نقطه‌ای و تغییر موضع آن‌ها با چرخش چپ و راست یا عمودی و افقی، اعداد و تمام حروف ۲۸ تا ۳۳ گانه در هر زبانی که باشد معنی پیدا می‌کند.

این مخترع با خاطرنشان کردن اینکه استفاده از خط جدید در کاهش زمان یادگیری خواندن و نوشتن برای روشندلان انقلابی ایجاد می‌کند افزود: این خط به سبب کم بودن تعداد نقطه‌های قراردادی و قالب‌ها، ماندگاری بیشتری در ذهن دارد.

وی با بیان اینکه در انتشار کتاب‌های ویژه نابینایان با استفاده از خط جدید، صفحات به جای کاغذ، از جنس تلق‌های نایلونی و پلاستیکی خواهد بود گفت: استفاده از این صفحات ماندگاری و مقاومت بیشتری دارد و مقرون به صرفه است.

کاظم زاده توضیح داد: برجستگی‌های حک شده خط بریل کلاسیک در صفحات کاغذی در مدت کوتاهی بر اثر لمس انگشتان یا عرق دست و رطوبت به سرعت از بین می‌روند و دیگر قابل خواندن نیستند حال آنکه این مشکل با استفاده از تلق‌های پلاستیکی حل می‌شود و علاوه بر مقاومت بیشتر، سبک‌تر و ارزان‌تر هستند و مهمتر اینکه با همان دستگاه‌های ویژه چاپ خط بریل کلاسیک، قابل انتشار هستند.

وی با بیان اینکه تخته سیاه و اسباب بازی‌های ویژه یادگیری این خط جدید را هم طراحی و ساخته است یادآور شد: با توجه به آسان بودن یادگیری این خط، والدین کودکان نابینا و کم بینا نیز می‌توانند با یادگیری روش خواندن و نوشتن این خط، کمک حال کودکان خود برای ادامه تحصیل باشند.

این مخترع اردبیلی بازنشسته و ۷۳ ساله با اعلام اینکه اختراع خود را بدون هیچ گونه چشم داشت مالی تقدیم تمامی روشن دلان جهان می‌کند گفت: امیدوارم مسئولان کشور با هدف کمک به روشندلان در ترویج استفاده از این خط و گسترش جهانی آن کمک کنند که در این صورت شاهد وقوع انقلابی در افزایش سرعت یادگیری روشندلان جهان و افزایش تعداد کتاب‌های ویژه آن‌ها خواهیم بود.
ارسال نظرات